Če je aprila 2016, ko smo se skupaj s še sedmimi mediji (poleg časnika Dnevnik še portali Avtomobilizem.com, Siol.net in Žurnal24.si, televizijska oddaja Volan, vlog Komotar minuta, časnik Finance in mesečnik Avto Fokus) lotili projekta, kakršnega v Sloveniji še ni bilo, in opravili prvi veliki primerjalni test štirikolesnikov istega razreda, kdo pomislil, da bo šlo za muho enodnevnico, je po že šesti izvedbi jasno, da si PRIMA, kot je kasneje test dobil ime, zasluži priponko »tradicionalni«. Dvakrat na leto namreč poteka že tri leta, vedno v enakem (spomladanskem in jesenskem) terminu, vselej pa se držimo tudi istih, jasno določenih objektivnih kriterijev, ki ob velikem številu subjektivnih mnenj izkušenih posameznikov ne puščajo dvoma o tem, da je končni vrstni red najbolj realen odsev stanja med avtomobili, ki so v določenem razredu naprodaj pri nas. Z opombico.

Ta je, da se vsi avtomobili primerjalnega testa vselej ne udeležijo, razlog pa je po navadi isti – da ga uvozniki iz takšnega ali drugačnega razloga niso mogli zagotoviti. Tokratnega, v katerem smo soočili srednje velike športne terence premijskega razreda, so tako izpustili jaguar F-pace, jeep cherokee, land rover discovery sport in range rover velar, sami pa smo zaradi nekompatibilnosti motorjev izločili porscheja macana. Pet od šestih primerkov, ki so ostali (alfa romeo stelvio, audi Q5, BMW X3, mercedes GLC in volvo XC60), je imelo namreč 4-valjni dizelski motor z močjo od 190 do 209 konjev (140 in 154 kilovati), izjema je bil le lexus NX, ki dizla nima in se je peterici po robu postavil s podobno močnim (190 KM/140 kW) hibridnim pogonom bencinarja in elektromotorja.

Podrobni opisi, vsi ključni podatki, plusi in minusi vsakega izmed kandidatov so podrobno zapisani v okvirjih in tabelah, prav tako točke po posameznih segmentih in njihovi deleži pri končni oceni. Na tem mestu pa dodajmo, da smo omenjeno šesterico, ki je bila opremljena tudi s samodejnim menjalnikom (lexusov je bil brezstopenjski) in štirikolesnim pogonom, tudi tokrat popeljali prek »standardnih postopkov mučenja« testa PRIMA, ki smo jim to pot zavoljo »terenskih« lastnosti in štirikolesnega pogona dodali še test slednjega na posebnih valjih – pri tem sta se najbolje izkazala audi in mercedes. Sicer pa smo torej vso šesterico štirinajst dni »trpinčili« tako na vseh možnih konfiguracijah cest, na katerih smo ocenjevali njihovo obnašanje in natančno izmerili porabo v enakih pogojih na dobrih 120 kilometrov dolgem testnem krogu, kot na poligonu varne vožnje AMZS na Vranskem, kjer smo preizkusili še tiste lastnosti, ki jih je najbolj varno v okolju brez prometa. Pri tem smo se znova prepričali, da znajo z vidika vozniških užitkov izjemen avto narediti pri Alfi Romeu, saj smo s stelviom denimo med slalomom na poligonu ali dinamični vožnji med ovinki uživali kot z nobenim drugim, še najbolj sta se mu približala mercedes GLC in audi Q5, a kaj, ko je na drugih področjih izgubljal ogromno.

Sestavni del testiranja so namreč denimo tudi meritve prostornosti, uporabnosti in udobja potniške kabine ter prtljažnega prostora. Tudi tokrat smo tako v roke vzeli meter in natančno izmerili velikosti prtljažnih odprtin in višine nakladalnih robov, iz prtljažnika v prtljažnik prelagali enakih pet kovčkov ter veliko športno torbo in s tem dobili bolj realno sliko o zmogljivosti – s tega vidika se je najbolje izkazala nemška trojica. Ob tem smo podirali naslonjala sedežev, člani nekaterih uredništev različnih telesnih mer so se presedali s sprednjih na zadnje sedeže in tako dobili še bolj natančno sliko o prostornosti in udobju. In ugotovitve? Vsi modeli so se izkazali s prostornostjo druge vrste sedežev, kjer vsi ponujajo dovolj prostora za kolena, še posebno pozitivno pa izstopa volvo. Z izjemo lexusa, ki ima komaj dovolj prostora za 180 centimetrov visokega potnika, vsi ponujajo tudi dovolj prostora za glavo, sicer pa pri udobju tako na sprednjih kot na zadnjih sedežih izstopa audi, ki je imel edini

opcijski vzdolžni pomik in nastavljiv naklon naslona zadnjih sedežev. Ergonomija je pri vseh zelo dobra, najboljša pri audiju in BMW, podobno velja tudi za kakovost materialov, ki je najnižja pri alfi; ta je tudi površno izdelana.

Po prostornosti in udobju je prišlo na vrsto ocenjevanje delovanja infozabavnih sistemov in tehnoloških pripomočkov. »Pamet« avtomobilov smo testirali v dveh smereh – opremljenost in zmogljivost asistenčnih varnostnih pripomočkov ter opremljenost oziroma nabor vsebin in pripomočkov, prvenstveno namenjenih udobju oziroma prestižu. Najbolje sta se izkazala Q5 in X3, a sta bila tudi GLC in XC60 domala povsem zraven. Prav tako smo, vsak po lastnem okusu, ocenili atraktivnost in skladnost oblike, po vsem omenjenem pa prvič sešteli točke, ki so povedale, da je najboljši med vsemi – audi Q5. Pa čeprav je v kategoriji nedoločilnikov dobil celo najmanjše število točk, kar pomeni, da je med vsemi vzbudil najmanj čustev, bil najbolj »hladen«, a je hkrati v vseh drugih že omenjenih kategorijah naravnost blestel.

A to, da je neki avto najboljši, mu vselej na velikem primerjalnem testu še ne zagotavlja zmage. Čeprav nemara na prvi pogled to zveni kontradiktorno, pri štirikolesnikih pomembno vlogo odigrajo tudi cena, oprema, ki jo za to dobimo, stroški lastništva, zavarovanja in druge zadeve v povezavi s financami. In če je vse to pri avtomobilu, ki je sicer od drugega načeloma malce slabši, cenovno bistveno ugodnejše, je jasno, da se razlika lahko hitro izniči. V preteklosti smo takšne primere že imeli, nazadnje denimo prav pri premijskih limuzinah srednjega razreda, med katerimi je bil najboljši audi A4, a morali po upoštevanju omenjenih finančnih zadev končno zmago prepustiti mercedesu razred C. No, med športnimi terenci je audiju Q5 prvo mesto uspelo ubraniti tudi po tem, ko smo vsem prišteli točke s tega področja, pa čeprav se je tu znova odrezal slabo in zasedel celo predzadnje mesto. A zaloga točk z drugih področij je bila dovolj, da je, ko je bilo vsega konec in se je prah polegel, postal zmagovalec. Ravno zaradi lepe bere točk v zadnji kategoriji se je medtem s tretjega mesta na končno drugo povzpel volvo XC60, s četrtega na tretje pa zaradi enakega razloga BMW X3. Pred ceno drugouvrščeni mercedes GLC se je pri ceni in stroških lastništva odrezal najslabše in padel na končno četrto mesto, skupno peto in šesto pa sta, čeprav sta se pri ceni in stroških lastništva izkazala najbolje in dosegla največ točk, zasedla lexus NX in alfa romeo stelvio. Več pa torej v okvirjih in tabelah.