»Imam takšno, ki jo je treba doma napolniti, da potem sveti. Ravno danes sem pozabil,« se je kolesar na križišču Gosposvetske in Tivolske hitel opravičevati mestni redarki, ki ga je ustavila in opozorila, da na kolesu nima prižganih luči. Podobno zaskrbljeno in z iskanjem opravičil so se odzvali tudi drugi kolesarji brez prižganih luči, ki so jih redarji ustavili ta večer.

Bledica z njihovih obrazov je splahnela šele, ko jim je mestna redarka pojasnila, da tokrat izjemoma ne bodo dobili kazni, ampak zgolj opozorilo. In darilo. Predstavniki Ljubljanske kolesarske mreže namreč v družbi mestnih redarjev te dni kolesarje na različnih lokacijah v mestu opozarjajo na pomen uporabe luči in jih spodbujajo k rednejši uporabi. Uporaba luči ne le pomembno pripomore k večji varnosti, ampak je v prometu tudi obvezna.

Akcijo so organizatorji poimenovali Razsvetli se!, pripravili pa so jo ob finančni podpori Agencije za varnost prometa in podjetja PNZ. V torek zvečer so bolj ali manj vestne kolesarje na uporabo luči opozarjali na križišču Gosposvetske in Tivolske, danes so bili na stičišču Tržaške s Trgom MDB, jutri pa bodo še na križišču Trubarjeve in Resljeve ter na Bregu v križišču z Zoisovo.

S prižgano lučjo manj kot polovica

»Ko smo se pripravljali na akcijo in stanje preverili na terenu, smo ocenili, da polovica ali še manj kot polovica kolesarjev ne uporablja sprednje in zadnje luči na kolesu,« je v imenu Ljubljanske kolesarske mreže pojasnil Peter Prinčič in dodal, da so podobno akcijo, le da v manjšem obsegu, pripravili že lani, ko so kolesarjem luči delili zjutraj in jih pozvali, naj jih takoj namestijo in prižgejo. Pozimi se namreč Ljubljančani pogosto zbudijo v meglo, zvečer pa se že zgodaj stemni, zato so razmere, ko morajo kolesarji poskrbeti za svojo vidnost, v glavnem mestu precej pogoste. »Če kolesar nima prižganih luči, ogroža sebe ter druge kolesarje in pešce, manj je varen tudi pred avtomobili. Da namestiš in prižgeš luč, je majhen in preprost ukrep, ki pa je zelo učinkovit,« je poudaril Prinčič in dodal, da so lani v eni uri med kolesarje razdelili okoli sto luči.

Podatkov, ali se je do letos ozaveščenost kolesarjev v primerjavi z lani okrepila, v Ljubljanski kolesarski mreži (še) nimajo. Prinčič ocenjuje, da je stanje približno podobno. Pritrjuje mu tudi statistika policijske uprave Ljubljana. Ljubljanski policisti so denimo septembra 2017 zaznali 61 kršitev člena zakona o pravilih cestnega prometa, ki med drugim določa, da mora imeti voznik kolesa »ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgano luč za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo«. Septembra letos so našteli 66 tovrstnih kršitev.

Za vestne pelerina, za nevestne lučka

Ob beli sprednji in rdeči zadnji luči morajo imeti kolesarji v skladu z zakonom med drugim še rumene ali oranžne odsevnike na obeh straneh pedal, na kolesih pa rumene ali oranžne bočne odsevnike. Kolesarje, ki predpisov ne upoštevajo, lahko doleti globa v višini 40 evrov. Kolesarji, ki so jih v minulih dneh ustavili mestni redarji in predstavniki Ljubljanske kolesarske mreže, kazni sicer niso dobili. Tistim, ki so imeli ustrezno prižgane luči, so za nagrado podarili kolesarsko pelerino, tistim, ki luči niso imeli, pa lučko za na kolo. Ob tem so jih tudi pozvali, naj jo takoj namestijo.

K upoštevanju predpisov kolesarje pozivajo tudi ljubljanski policisti, ki poostrene nadzore nad kolesarji izvajajo mesečno ob rednem delu, pri tem pa niso pozorni le na (ne)ustrezno uporabo luči, temveč tudi na (ne)upoštevanje prometnih znakov ali luči na semaforju, vožnjo v napačno smer in podobno. »Za boljšo prometno varnost morajo svoje prispevati vsi, tudi kolesarji, predvsem s spoštovanjem cestnih pravil, še zlasti ob dejstvu, da je kolesarjev iz leta v leto več. S takšnim ravnanjem so tudi vzor ostalim, predvsem najmlajšim,« je v imenu ljubljanske policijske uprave sporočila predstavnica za odnose z javnostmi Nataša Pučko.