Okoljski ministri EU so minuli torek po več kot trinajstih urah pogajanj dosegli kompromis o cilju za 35-odstotno znižanje izpustov ogljikovega dioksida pri novih avtomobilih in 30-odstotno znižanje izpustov pri novih lahkih tovornih vozilih do leta 2030 v primerjavi z letom 2021.

35-odstotno znižanje izpustov

Evropska komisija je novembra lani predlagala 30-odstotno znižanje izpustov. Evropski parlament se je zavzel za 40-odstotno znižanje, kompromisni predlog avstrijskega predsedstva EU pa je bil na koncu 35-odstotno znižanje.

Nekatere države, na primer Švedska, Danska in Nizozemska, so se zavzemale za še ambicioznejši cilj. Za nekatere, na primer Bolgarijo in Madžarsko, pa je bilo tudi 30 odstotkov preveč ambiciozno. Slovenija je bila del skupine držav, ki se zavzemajo za vaj 40-odstotni cilj, zato se je izrekla proti kompromisu.

Nemčija je tudi zaradi glasnih opozoril domače avtomobilske industrije, ki je največja v Evropi in izdeluje veliko vozil z močnimi motorji velike prostornine, podpirala 30-odstotno znižanje, Francija pa z avtomobilskim sektorjem, ki je v večji meri usmerjen v manjša vozila, 40-odstotno.

Ukinitev približno četrtine delovnih mest do leta 2030

Zakonodajni postopek na ravni unije se bo zdaj nadaljeval, nezadovoljna nemška avtomobilska industrija pa nadaljuje z opozorili in lobiranjem. Če je za vlado v Berlinu kompromis med članicami sprejemljiv, pa je po mnenju nemškega združenja avtomobilskih proizvajalcev VDA še vedno preveč ambiciozen in predstavlja »igranje z delovnimi mesti«.

Diess je tako pred dnevi v pogovoru za nemški časnik Süddeutsche Zeitung po poročanju francoske tiskovne agencije AFP opozoril, da bi v primeru cilja za 40-odstotno zmanjšanje to pomenilo ukinitev približno četrtine delovnih mest v Volkswagnovih obratih do leta 2030. »Gre za skupaj 100.000 zaposlitev,« je dodal.

Zniževanje izpustov namreč pomeni pospešeno nadomeščanje vozil z motorji na notranje izgorevanje z električnimi, izdelava teh pa terja manj človeških delovnih ur. V primeru ambicioznih ciljev za znižanje izpustov bi morala biti do leta 2030 praktično polovica vseh vozil električna, to pa bi imelo velik vpliv na delovna mesta, je še pojasnil Diess.

»Takšno drastično znižanje pomeni bolečo revolucijo namesto nadzorovane tranzicije,« je še opozoril in dodal, da zaradi tega sčasoma v Nemčiji tudi ne bi več izdelovali cenovno dostopnih malih vozil.