Na trgu se tre ponudbe vitaminskih preparatov, zato je prava znanost ugotoviti, katere sploh potrebujete, ali vam sploh (lahko) koristijo ali pa ste mogoče le še ena potrošniška žrtev placebo učinka. Veliko multivitaminskih dopolnil je proizvedenih po zastarelih formulah, večina ljudi na primer užije dovolj vitamina C s prehrano in jim ga ni treba jemati še posebej.

Nekateri vitaminski dodatki vsebujejo tudi potencialno škodljive snovi. Uspešna ameriška vlagateljica Katerina Schneider je postala pozorna na sestavine v vitaminskih preparatih, ko je zanosila. Ob natančnejšem pregledu je ugotovila, da so snovi, ki se jim je povsod v prehrani izogibala, na primer aluminij, karagenan, ki ga dodajajo za zgoščevanje hrane, in barvila za hrano, dodane tudi v vitaminih, ki jih je redno uživala. Pred dvema letoma je ustanovila start-up Ritual, ki iz najboljših laboratorijev na različnih koncih sveta pridobiva posamezne sestavine multivitaminske mešanice Essential for Women, v kateri je le to, kar ženske res potrebujejo.

»Začeli smo s preprostim vprašanjem: Kaj natančno je v multivitaminskih izdelkih, ki jih potrebujejo ženske?« pravijo v start-upu iz kalifornijskega West Hollywooda. »Želeli smo razviti preprosto, učinkovito in z znanstvenimi dokazi podprto multivitaminsko prehransko dopolnilo.«

Schneiderjeva je združila sile s skupino vrhunskih znanstvenikov in zdravnikov, prečesali so na tisoče študij in našli dokaze, kateri vitamini so potrebni oziroma koristni. Ugotovili so, da je veliko sestavin v tipičnih multivitaminskih formulah odveč. Običajni multivitaminski »paketi« vsebujejo več kot 20, nekateri celo več kot 50 različnih sestavin, v Ritualu pa so v svoj izbor dnevne sestave vitaminov uvrstili le devet ključnih hranil, ki jih večini žensk primanjkuje: magnezij, železo, maščobne kisline omega-3, folate, bor ter vitamine K2, D3, B12 in E.

Pomembno načelo podjetja Ritual je transparentnost, vse njihove sestavine so veganske, brez gensko spremenjenih rastlin, brez mlečnih izdelkov in soje ter v obliki, ki je najbliže tistim v hrani, ki jo uživamo. »Zato naše telo ve, kaj naj počne z njimi,« pravi Katerina Schneider. »Če je katere sestavine v naši prehrani že preveč, jo telo izloči, tisto sestavino, ki jo potrebuje, pa porabi.«

Oblikovano za instagramarke

Vsebina spletne strani start-upa Ritual z vsako podrobnostjo izdaja skrb za transparentno in odgovorno informiranje porabnic. Če želite na primer vedeti, zakaj multivitaminska formula Ritual vsebuje bor, lahko preberete pojasnilo, da povečuje učinkovitost receptorjev vitamina D ter pripomore k boljšemu zdravju kosti, sklepov in žlez. Izveste še lahko, da bor proizvajajo v laboratoriju Futureceuticals iz Illinoisa, bolj poglobljeno znanje pa si lahko pridobite s pomočjo povezav na šest študij o učinkih bora. Za nameček Ritual pri vseh devetih sestavinah navaja tudi najznačilnejša živila, ki vsebujejo hranila iz njihove multivitaminske formule.

V pičlega pol leta je Ritual pridobil zavidljivo število uporabnic. Trideset odstotkov od njih prej ni redno jemalo vitaminskih dodatkov, 70 odstotkov pa jih je navedlo, da so vitamini Ritual boljši od tistih, ki so jih jemale prej. K temu zagotovo pripomore tudi blagi okus kapsul po poprovi meti.

»Prva stvar, ki sem jo zaznala, je bila oblika kapsule, ki je veliko prijetnejša za zaužitje,« je zapisala novinarka poslovne revije Business Insider. »Rezultat se seveda ni pokazal čez noč, sčasoma pa sem opazila pozitivno izboljšanje, najopaznejše v povečanju energije, ne le v službi, ampak skozi ves dan. Na splošno sem postala boljše volje.«

Mesečna zaloga multivitaminskih kapsul v elegantni rumeno-beli škatli, ki jo naročnici po spletnem nakupu dostavijo na dom, stane 30 dolarjev. V prozorni kapsuli so vidne posamezne sestavine, ki, oblikovane v drobne kroglice, plavajo v njej – in so priročna maskota za cilj podjetja, ki ga povzema slogan »Prihodnost vitaminov je jasna«. Skupaj z estetsko embalažo delujejo vitamini ravno prav modno, da se milenijske potrošnice z njimi radodarno razkazujejo na skrbno oblikovanem instagram računu podjetja.

Navdušeni so tudi vlagatelji, ki so lani v Ritual vložili več kot 15 milijonov dolarjev. Z zajetno kapitalsko injekcijo bodo v start-upu financirali razvoj novih produktov, na primer prenatalnih vitaminov, s katerimi bodo dopolnjevali svojo osnovno ponudbo. »Ne želimo prodajati le vitaminov,« pravi Schneiderjeva. »Prodajati želimo navade in življenjski slog.«