Športni copati, izdelani iz volne? Še več, iz merino volne, pridobljene na trajnostni način? Slišati ni kot nekaj zelo praktičnega, toda Allbirds, inovativna blagovna znamka iz San Francisca, je ustvaril prav to. Pred kratkim so začeli izdelovati čevlje celo iz vlaken lesa evkaliptusa, poimenovali so jih Tree collection. Tako kot volneni so mehki, udobni, učinkovito odvajajo vlago in so, kot se za poletne copate spodobi, prijetno hladni. Mogoče jih je celo oprati v pralnem stroju. Nosijo jih vsi v Silicijevi dolini, zato ne bo nič čudnega, če bodo kmalu postali globalna uspešnica.

V reviji Time so allbirds razglasili za najudobnejše čevlje na svetu. Novinarji poslovnega medija Business Insider jih med testiranjem niso mogli prehvaliti. »Moji najbolj zračni in najmanj utesnjujoči čevlji doslej, ves dan sem hodil v njih po New Yorku – brez nogavic,« se je navdušil novinar TV-mreže CNN.

Poleg udobnosti je dober argument za nakup ženskih ali moških copat, prepoznavnih po nevsiljivih barvnih tonih, tudi njihova sprejemljiva (enotna) cena – 95 dolarjev. Podjetje jih trži kupcem le neposredno na spletni strani, za marsikoga od njih pa je najpomembnejša neomajna zavezanost Allbirds trajnosti. Tree collection izdelujejo iz lesa evkaliptusa, pridobljenega po najstrožjih okoljskih standardih. Vezalke njihovih čevljev so narejene iz recikliranih plastičnih steklenic, v podplatih pa so uporabljeni naravni materiali, na primer ricinusovo olje. Njihova embalaža je iz recikliranega kartona.

Trije modeli športnih copat v Tree Collection, tekaški runners, »jadralski« skippers in lagodni loungers, so se pridružili dvema modeloma volnenih (runners in loungers), za katere v startupu ne zagotavljajo le, da so s svojo prožnostjo blagodejni za prste in stopala, ampak tudi, da v trajnostni produkciji merino volne porabijo za 60 odstotkov manj energije kot konvencionalni proizvajalci čevljev iz sintetičnih materialov.

Narediti boljšo stvar na boljši način

Gonilna sila leta 2015 ustanovljenega podjetja je Tim Brown, nekdanji profesionalni nogometaš (celo član olimpijske nogometne reprezentance Nove Zelandije), ki ga je dolgo glodalo vprašanje, zakaj obutvena industrija povsem zanemarja tako odličen trajnostni vir, kot je merino volna. Povezal se je z inženirjem Joeyem Zwillingerjem, strokovnjakom za obnovljive vire, in skupaj sta razvila ustrezen volneni material. »Od začetka nama je bilo najpomembnejše ustvariti blagovno znamko kot izziv statusu quo in na novo določiti, kaj pomeni narediti nekaj boljše,« pravi Brown. Ključna je bila njuna trdna vera v uspeh, če naredita »boljšo stvar na boljši način«, in pri tem zvesto slediti namenu ter potrebam porabnikov. Usmerjenost k porabnikom je prvo od štirih (poslovnih) načel, ki jim Brown pripisuje zasluge za uspeh Allbirds. V pritličju svoje sanfranciške poslovne stavbe imajo prodajalno čevljev, v kateri izmenjaje se delajo vsi zaposleni (vključno z lastnikoma), da lahko ohranjajo neposreden stik s kupci. Drugo načelo je močna timska zavest, ne le pripadnost zaposlenih blagovni znamki, ampak tudi njihova vzajemna enakost in prijateljstvo. Vsak od zaposlenih tudi občasno dela v recepciji podjetja. Tretje načelo je »manj je več«: tako kot je minimalistična oblika izdelka, so preprosto organizirani vsi profesionalni procesi v podjetju. Četrto načelo vključuje zabavnost. Pri Allbirds ne izpustijo priložnosti za duhovite podrobnosti, s katerimi je prežeta vsa porabniška izkušnja, od animirane ovce, ki se pojavi v elektronskem sporočilu ob nakupu njihovih čevljev, do samega imena podjetja, ki je aluzija na množico ptičev v Brownovi domovini.

Ni naključje, da so lani v Allbirds začeli sodelovati s startupom Outdoor Voices, s katerim je 26-letna ameriška podjetnica (tudi nekdanja športnica) Tyler Haney v pičlih štirih letih ustvarila ne le eno najbolj vročih znamk v panogi oblačil za rekreacijo, ampak kar nov žanr, poimenovan »athleisure« – kombinacijo športnega in udobnega oblačila za rekreacijo in prosti čas. Haneyjeva je razvila mešanice tkanin, ki dobro prenašajo potenje, so prijetne na otip in vzdržljive ter udobne pri gibanju. Pri gradnji poslovnega modela je prav tako izhajala iz resničnih potreb uporabnikov in tudi Outdoor Voices večino svojih oblačil proda na skrbno oblikovani in vodeni spletne strani. Skupne »oprave od glave do peta« Outdoor Voices in Allbirds so seveda čez noč postale tržna uspešnica.