Aktivno preživljanje prostega časa. Imperativ, ki se ga danes vedno več Slovencev in Slovenk drži kot pijanec plota, a dejstvo je, da to ne pomeni vedno le plezanje na vršace, premagovanje cestnih kilometrov s kolesom ali ukvarjanje s takšnim in drugačnim športom. Aktivno preživljanje prostega časa so lahko tudi »le« počitnice na malce drugačen način. Na tisti način, ko svoj dom voziš s seboj in se vsaka dva ali tri dni zbudiš nekaj deset ali sto kilometrov stran od prejšnje lokacije. Da, govorimo o avtodomih, ki postajajo bolj ali manj dostopni.

Pomemben proizvajalec avtodomov je tudi Adria Mobil, kjer se zavedajo, da je preživljanje prostega časa z avtodomom ali počitniško prikolico način življenja, povezan z razpoložljivimi sredstvi in tudi s časom, ki ga imamo na voljo za dopustovanje. Damir Dominić pravi: »Nakup novega vozila je upravičen, če ga uporabljamo približno 50 dni na leto, za krajše počitnice je bolj smiseln in rentabilen najem, kjer se cene dnevnega najema gibljejo okoli 130 evrov. Vsem uporabnikom pa so skupni spontanost in svoboda odločitve pri izbiri destinacije, kakovostno preživljanje prostega časa v stiku z naravo, spoznavanje novih kultur in še bi lahko naštevali.« V zadnjem času je tudi v Sloveniji kar nekaj pozitivnih premikov na področju oživljanja avtodomarskega turizma. Pri tem velja izpostaviti mrežo postajališč za avtodome, ta je dostopna recimo na camperstop.si, v katero je vključenih že 89 slovenskih občin in vzpostavljenih več kot 140 postajališč, kjer se lahko potniki oskrbijo z električno energijo in vodo.

Klasični avtodomi izgubljajo priljubljenost

O razvitosti trga pri nas lahko nekaj pove tudi Žan Jamnikar iz podjetja Avtodomovi.si, saj tudi on opaža porast tega trga v večini evropskih držav. »Zadnji dve leti je celotno gospodarstvo v Sloveniji v porastu, zato si več ljudi privošči dopust in se odloča za nakup avtodoma. To se opazi tudi v zasičenosti panoge. V zadnjih nekaj letih se je močno povečalo število ponudnikov, ki oddajajo in prodajajo avtodome. Glede na prodajo iz preteklih let in to, kaj iščejo slovenski najemniki, lahko rečem, da se trend razvija v smeri polintegriranih in integriranih vozil. Priljubljenost pa izgubljajo klasični avtodomi z 'bunko' nad kabino. Vedno bolj zanimivi postajajo tudi vani, torej z videzom kombija, ki so tudi cenovno ugodnejši in zato dostopnejši mlajšim družinam in starejšim, ki potrebujejo prostor le za dve osebi. Največ ljudi pri nas pa se odloči za postavitev z ločenimi vzdolžnimi ali prečnimi posteljami zadaj.«

V Sloveniji je registriranih okoli 5500 avtodomov, k tej številki pa je treba prišteti tudi vse več avtodomov, ki jih kupci registrirajo v tujini, kar še posebej velja za dražje modele. Dušan Gostinčar iz podjetja Promotor, zastopnika znamke Morelo, pravi: »Slovenska zakonodaja to omogoča, hkrati pa lahko zaradi neživljenjskega davka na motorna vozila tako kupci prihranijo celo 50.000 evrov ali več.« Trendi pa se spreminjajo, kupci se vedno bolj obračajo k cenovno dostopnejšim šotorskim prikolicam. Tanja Budna Puncer iz podjetja Freedom Center Celje meni, da ima avtodom kar nekaj slabosti. »Poleg tega, da z njim marsikje ne moremo v središče mesta, smo tudi v kampu nekako brez vozila, saj je avtodom 'integriran' na parceli in je vsak premik projekt. Zadnje čase se ljudje vse bolj vračajo k naravi, k preprostosti. Še pred slabimi petimi leti si je večina raje kupila avtodom, zadnja leta pa si stranke avtodom enkrat na leto izposodijo, medtem ko v kampu raje bivajo v prikolici. Ljudje, ki imajo doma vse udobje, vidijo bistvo dopusta prav v tem, da ga preživijo čim preprosteje. Ko nas obiščejo stranke, sama dosti apeliram na to, da je vsaj za naše otroke nujno, da jim preprosto obliko kampiranja približamo za nekaj dni v letu. Za skoke na morje za konec tedna je naša izbira zagotovo šotorska prikolica, ki poleg sproščenosti šotora ponuja vse udobje prikolice.«

V tujini so postajališča dobro urejena

Seveda se lahko vozilo najame, kupi novo ali rabljeno, nekaj nasvetov pa tudi ne bo odveč. Žan Jamnik namreč pravi, da bodite pri nakupu rabljenih avtodomov pozorni na vodotesnost. »Ko pride voda v stik z lesom, kar se pogosto primeri pri starejših modelih, ta čez čas razpade, tako da se lahko zgodi, da je treba tak avtodom čisto odpreti in v celoti zamenjati poškodovane dele. Take poškodbe so včasih težko prepoznavne. Seveda je treba biti pozoren tudi na motor, število prevoženih kilometrov in obrabo vozila.« Pri nakupu novega je prav tako treba biti pozoren na to, ali vsebuje lesene dele, kakšna je debelina izolacije, kakšna je kakovost oken, materialov, kaj je že vključeno v osnovno ceno, ali ima prodajalec urejen servis… »Pri najemu naj se najemojemalci zavedajo, da lahko včasih nekaj evrov višji najem na dan pomeni čisto drugačno izkušnjo. S tem ciljam predvsem na letnik avtodoma, saj imajo starejši večjo možnost okvar. Če so stari do dve leti, so še v garanciji, torej pomaga originalna asistenca na cesti. Pri najemu bodite pozorni tudi na omejitev prevoženih kilometrov na dan, na to, koliko znaša kavcija, in preberite splošne pogoje najema,« še dodaja Jamnik.

In kaj ob vsem tem pravijo tisti pravi, realni uporabniki? Lily in Igor iz Ljubljane sicer pravita, da sta na tem področju bolj med začetniki. Najbolj jima je všeč, da se doma dobro pripraviš, ne pozabiš na poln hladilnik, vse drugo pa voziš s seboj. In predvsem, da si tako v stalnem stiku z naravo in ljudmi, kamor koli prideš, v kratkem času pa vidiš ogromno. »Posebno v tujini so postajališča zelo dobro urejena, kampi so urejeni. Od slabosti smo do zdaj opazili le to, da si počasneje na poti in da si v velikih mestih vezan na lokalni javni prevoz. Ampak saj je tudi pot del počitnic, stik z domačini ali drugimi avtodomarji pa je včasih še veliko lepši,« dodajata Lily in Igor.