Novomeški Revoz, ki je leta 1972 začel izdelovati prve »katrce«, takrat še kot tovarna IMV, je za prvi milijon avtomobilov potreboval dvajset let, za zadnjega »le« sedem. V teh dneh je z njegovih proizvodnih trakov pripeljalo štirimilijonto vozilo. V 45 letih so tako v novomeški tovarni izdelali za eno dvopasovico vozil od Novega mesta do Pariza. Če bi jih postavili v vrsto, bi bila to 16.000 kilometrov dolga veriga. V novomeški tovarni, ki sodi med najboljše v zvezi Renault-Nissan, so doslej izdelovali enajst različnih Renaultovih modelov in Daimlerjevega smarta.

Predsednik uprave Revoza Kaan Ozkan v prihodnjih letih napoveduje vlaganja v tehnologijo, digitalizacijo proizvodnje, a podrobnejših načrtov ni želel razkriti. Petmilijonto vozilo bo, kot pravi, najverjetneje električno, samovozeče ali kaj podobnega. Revoz na leto beleži 1,6 milijarde evrov prihodka, predstavlja 4,4 odstotke celotnega slovenskega izvoza in še vedno velja za največjega izvoznika v državi. Njihovi glavni trgi so še vedno Francija, Italija, Nemčija, Španija. »Glede na vse te številke smo lahko glede prihodnosti tovarne optimisti,« pravi Kaan.

Po besedah Jožeta Beleta, direktorja proizvodnje, digitalizacija ne pomeni tudi zmanjševanja zaposlenih. »Gre predvsem za pomoč pri vodenju in nadziranju proizvodnje. Trenutno imamo 3400 zaposlenih, število bomo prilagajali potrebni proizvodni količini,« pravi. Po Kaanovih besedah naj bi nočna izmena trajala vsaj še dve leti. Trenutno v novomeški tovarni v treh izmenah izdelajo 965 twingov, cliov in smartov dnevno, medtem ko so proizvodne količine okoli 1000 vozil dnevno, vendar proizvodnje v naslednjih mesecih ne nameravajo povečevati, dodaja Bele.

Dnevno iz Revoza skoraj 1000 novih vozil

Kot je ob tem poudaril Jean-Pierre Mesić, generalni direktor zveze Renault-Nissan Adriatic, je za proizvajalca avtomobilov izjemnega pomena, da imaš v bližini primeren logistični center, kot je Luka Koper. »Danes iz Revoza dnevno odpelje okoli 130 tovornjakov s po osmimi vozili, kar pomeni okoli tisoč Revozovih vozil dnevno. Zato je za Evropo in del sveta izjemno pomembno, da imamo močno pristanišče tako za izvoz kot tudi za uvoz avtomobilov. Luka Koper pa ni pomembna le za našo zvezo, ampak tudi za druge proizvajalce in skupine.«

V 45 letih je Revoz doživel kar nekaj prelomnic. Prvih deset let, od 1972 do 1982, je obdobje znamenitega renaulta 4 oziroma'katrce', v tedanji tovarni IMV s 4000 zaposlenimi, kjer so proizvajali tudi počitniške prikolice, so na dan proizvedli do 150 vozil, prve avtomobile pa so izvozili leta 1979. Naslednje desetletje je bilo obdobje renaulta 5, tovarna je zaposlovala 6000 ljudi, leta 1989 pa velja za uradno ustanovitev tovarne Revoz. Sledi desetletno obdobje clia 1 in clia 2, takrat v tovarno pride tudi prvi robot za nanos tesnilne mase na obrobe vozil, prvič je uvedena tudi stalna nočna izmena. Obdobje twinga 2 od 2003 do 2014 velja za obdobje rekordov, ko so proizvodnjo povečali na 900 vozil dnevno, leta 2009 pa so proizvedli 212.680 vozil, kar še danes velja za proizvodni rekord. Kot dodaja Bele, letos načrtujejo proizvodnjo okoli 210.000 vozil. Od leta 2014 dalje sledi obdobje twinga 3, smarta in clia 4, ko so povečali tudi proizvodne zmogljivosti in predvsem robotizacijo, zlasti v karosernici, kjer je danes že skoraj 500 robotov.