ABS. Kratica, ob kateri večina bržčas pomisli na avtomobile in njihov protiblokirni zavorni sistem. Ali v originalu, iz katerega tudi izvira, »Anti-lock Braking System«. Toda ABS ima ob omenjenem še nekatere druge pomene. Med drugim tako označuje kratico za poseben plastični material, ki se imenuje akrilonitril butadien stiren. Iz njega so denimo narejene priljubljene kocke lego, ob tem pa ga prav tako lahko povežemo z avtomobili. Ali natančneje, s točno določenim avtomobilom: legendarnim Citroënovim posebnežem meharijem, katerega karoserija je bila narejena prav iz tega materiala.

Pri tem pa povezav med omenjenim avtom in kockami lego še ni konec. Tako kot so bile te za svoj čas velika novost, je bil tudi mehari ob predstavitvi naravnost revolucionaren avtomobil in velik posebnež, ki pa se je hitro zasidral v srca mnogih. O tem ne nazadnje priča dejstvo, da so ga izdelovali domala polnih 20 let, kar je za tako poseben avto, ki je bil v bistvu vozilo za prosti čas in se ga tako rekoč ni dalo obravnavati kot lastnikov »prvi avtomobil«, sploh pa v časih, ko je bilo vozil na cestah bistveno manj, izjemno dolga doba. In še nekaj je skupnega kockam lego in mehariju – okrogla obletnica. Prav v letošnjem letu namreč mineva 60 let, odkar so kocke patentirali, in hkrati okroglega pol stoletja, odkar so začeli izdelovati omenjeno vozilo.

Barve po puščavskih regijah

Da je bil mehari posebnež, je jasno že po njegovi sleherni fotografiji, na koncu koncev pa tudi po tem, da ni mogoče zaslediti enotnega mnenja, za kakšne vrste avto sploh gre. Pri Citroënu ga opisujejo kot preprost, vsestransko uporaben in skromen kabriolet netipičnega videza, številni poznavalci in njegovi lastniki kot prav posebej terensko naravnan kompaktni SUV, spet tretji kot večnamenski buggy… Najpravilnejša razlaga pa bi verjetno bila, da je mehari kombinacija vsega naštetega. Njegova pomembna aduta sta bila namreč tako izjemna prilagodljivost dela karoserije, ki jo je bilo mogoče nad linijo trupa odkriti, in to celo v predelu vetrobranskega stekla, ki se je preklopilo na pokrov motornega prostora, kot osnovna zasnova, ki je zagotavljala, da je avto potnike in njihovo prtljago pripeljal domala kamor koli. Zato ga dobro opiše že njegovo ime – mehari je namreč posebna vrsta precej hitre enogrbe kamele, ki so jo uporabljali tako za kamelje dirke kot za pomoč pri transportu v vročih, suhih in nasploh »napornih« podnebnih razmerah, na katere se sicer zelo dobro prilagodi. Kot se tudi avtomobil, zato so barve njegove plastične zunanjosti poimenovali po različnih puščavskih regijah, edina, ki je bila v proizvodnji od začetka do konca, pa je bila temno zelena »montana«.

Meharija so sicer uradno razkrili 16. maja 1968 na igrišču za golf v Deauvillu v Normandiji. Oblikoval ga je francoski letalski as iz druge svetovne vojne Roland de la Poype, tudi lastnik tovarne plastike, v kateri so proizvajali omenjeni ABS (mimogrede: prav ta plastičen material mu je omogočal, da je skupaj tehtal le 525 kilogramov), zasnovan pa je bil na konstrukcijski osnovi diane 6. Od nje si je sprva izposodil tudi del imena, saj so ga ob predstavitvi imenovali dyane 6 mehari, pa tudi motor – 0,6-litrski z 29 konji (21 kilovati), s katerim je dosegel najvišjo hitrost 100 kilometrov na uro.

Družbeni fenomen

V slabih 20 letih proizvodnje je mehari dobil tudi nekatere posebne različice. V Španiji so prodajali posebej za deskarje prilagojeno različico mehari beach, v Franciji, Italiji in na Portugalskem pa mehari azur; ta je bil obarvan v belo barvo in je imel ob tem vrata, masko motorja, platneno streho in obrobo prednjih luči v modri ter sedeže v črtasti belo-modri kombinaciji. Leta 1979 je na trg prišla še štirikolesno gnana različica, ki je bila sposobna premagati strmine z naklonom vse do 60 odstotkov in je lastnost, da je mehari sposoben priti kamor koli, dvignila še na višjo raven.

Mehari je v času proizvodnje postal tudi pravcati družbeni fenomen, zlasti po zaslugi svoje »filmske kariere«, v prvi vrsti zaradi serije Žandar iz Saint-Tropeza, v kateri je igral Louis de Funes. Nastopil je tudi na več vzdržljivostnih relijih, tudi na preizkušnji Pariz–Dakar, do leta 1987 pa so skupno izdelali okrog 145.000 primerkov tega avtomobila, na katerega so Francozi še danes zelo ponosni in je tudi izjemno priljubljen. »Mehari je Citroënova ikona, ultimativno nekonformistično vozilo, ki še 50 let od svojega rojstva pooseblja pop kulturo v francoskem slogu,« ga je opisal Arnaud Belloni, direktor marketinga in komunikacij pri Citroënu. Da na neki način legenda živi naprej, pa skrbi aktualni mehari, električno vozilo, ki po obliki spominja na original in je del Citroënove prodajne palete na nekaterih večjih evropskih trgih.