Z današnjo popoldansko povorko vseh 32 dolenjskih in posavskih vinogradniških društev, na kateri pričakujejo okoli 1200 do 1500 članov, se v Šentjerneju začenja 46. teden cvička, ki bo trajal do nedelje. Glavna organizatorja, Društvo vinogradnikov Šentjernej in Zveza društev vinogradnikov Dolenjske, med novostmi izpostavljata kulinarično ponudbo v stilu odprte kuhinje, s katero želijo prireditev približati širši, ne le dolenjski javnosti in urbanemu prebivalstvu. Ob letošnji prireditvi dolenjski vinogradniki še posebej izpostavljajo problematiko pomanjkanja mladih moči v vinogradništvu in vinarstvu ter opuščanje vinogradniških površin. »Verjamemo, da bo mlada generacija sposobna obdržati vinograde, da v njih ne bodo pele sekire in žage, pač pa motike in gradbeni stroji,« poudarjajo organizatorji.

Cviček in »cvičkova kuhna«

Vse tri dni se bodo prepletali športni, kulturni in zabavni dogodki. Današnji večer po zaključeni povorki bo v znamenju kronanja kralja cvička, Jerneja Martinčiča iz Šmalčje vasi. Sobotno dopoldne je že po tradiciji v Šentjerneju namenjeno sejemski ponudbi, ki bo tokrat še bolj vinogradniško obarvana. Na odprti »cvičkovi kuhni« se bo kulinaričnim mojstrom iz Dolenjske, Posavja in osrednje Slovenije pridružilo dvanajst najbolj prepoznavnih dolenjskih kleti s široko vinsko ponudbo. Obiskovalci se bodo lahko pomerili v vinogradniških igrah, večer pa bo v znamenju kronanja 20. cvičkove princese.

V nedeljo bodo prireditveni prostor zasedle pevske skupine, na hipodromu se obetajo kasaške dirke, na skupščini vinogradnikov pa bodo podelili priznanja nagrajenim vinom. Vse tri dni bodo obiskovalci lahko pokušali najboljša vina z letošnjega ocenjevanja, na katerem so enologi ocenili 919 vzorcev. Kot dodaja predsednik dolenjske zveze vinogradnikov Miran Jurak, je bilo v preteklosti na tovrstnih prireditvah vse preveč popivanja. »Danes je Teden cvička kulturna prireditev, obogatena s strokovnimi in drugimi dogodki,« je zagotovil Jurak. Na ogled bo tudi najsodobnejša specialna kmetijska in vinarska oprema.

Nujna je skupna promocija cvička

Cvičkovi veljavi ne oporeka nihče, a kot opozarja direktor Kmetijsko-gozdarskega zavoda Novo mesto Jože Simončič, se vsaka še tako uspešna zgodba čez čas izpoje in potrebuje »nove vložke«. »Nujen je napredek v skupni promociji cvička, biti moramo modernejši že pri njegovem videzu, etiketa mora biti drugačna. V zadnjih dvajsetih letih smo postavili neko enotno podobo, toda čas teče, naš pivec se spreminja. Prihaja nova generacija vinogradnikov, ki ima povsem drugačen pogled na vino, njegovo rabo, na okolje in način pridelave. Cviček mora postati bolj urban, kajti tudi večina naših pivcev je v mestu. Za Dolenjsko imamo cvička bistveno preveč, 'izvažamo' ga v Slovenijo, torej se moramo tem kupcem približati,« je razmišljal Simonič. Po njegovem mnenju bi morali cviček bolj povezati s kulinariko, pa tudi tehnološko bi mu morali dati več svežine, kar današnja tehnologija tudi omogoča.

Na Teden cvička želijo tako organizatorji pritegniti širšo Slovenijo, Dolenjsko pa predstaviti kot resno vinarsko destinacijo. »Naš paradni konj je res cviček, ampak imamo, denimo, tudi avtohtono frankinjo pa odlična peneča in bela vina, s katerimi se mirno lahko postavimo ob bok štajerskim ali primorskim vinom,« še dodaja Simončič.