Rock skupina The Eagles je vedela. Če želiš biti svoboden, se moraš slej ko prej znajti v Kaliforniji. Ali pa na katerem drugem koncu sveta, kjer te ne ovirajo vreme, ljudje, prostor in predvsem ne čas. Kalifornija je eden od »idealov« svobode 70. let in če lahko voziš s seboj tudi svoj hotel, potem je vse toliko lepše. Od nekdanje Kalifornije ni ostalo prav veliko, pri Volkswagnu pa že 30 let ponujajo malce drugačno vrsto »osvoboditve«. Ta pa je, čeprav danes že skoraj nihče ne ve več, zakaj, povezana prav s Kalifornijo.

Bivalnik ali potovalnik, vozilo, s katerim se lahko podate na pot, imate s seboj vse, kar potrebujete, seveda ne smete pričakovati absolutnega udobja, ampak včasih je manj lahko tudi veliko več. Tako nekako so razumeli stvar tudi pri Volkswagnu, ko so iskali udoben potovalni avtomobil, v katerem je mogoče prespati, si skuhati kaj malega, predvsem pa vsaj dan uživati na drugem koncu dežele, kjer je pot edini pravi cilj. Ker so imeli pri roki že legendarnega bullija, so staknili glave in si izmislili californio. Potovalnik z dvižno streho, ki omogoča do dva metra stojne višine, posteljo za dva in veliko sodobne tehnike. Kar pač tisti trenutek ponuja njegova osnova, bulli.

Za svobodo ni nujno, da si hipi

Skupno so jih izdelali 157.500, posebej prilagojenih za daljša ali krajša potovanja in z vsem, kar potnik na taki poti potrebuje, vse pa začinili s prednostmi trenutne generacije bullija. Torej v njem lahko uživajo že štiri generacije, zato še kako veljajo besede: »Dom je tam, kjer je parkiran tvoj bivalnik.« Trideset let je zanimiva doba v svet avtomobilizma, saj se je v njej zgodilo ogromno stvari, california pa se je malce odmaknila od hipijevskega značaja bullija in mu dala drugačen, pa vendar samosvoj pridih. Če torej želiš biti svoboden, ni nujno, da si hipi, zadostuje že veliko svobodnega duha. Če lastniki in uporabniki klasičnih avtodomov cenijo čim več udobja in jim tako vozilo dejansko pomeni dom na kolesih, je za tiste, ki prisegajo na koncept californie, še vedno najpomembnejši pravi občutek svobode, tiste prvinske neutesnjene možnosti, da se, ko te nekaj piči, usedeš v avto in se hitro odpelješ v drugi kraj. »Taka vrsta potovalnega vozila ne zahteva posebnih priprav, razmišljanja. Usedeš se in greš. Ni ti treba vnaprej veliko razmišljati, kam boš lahko zapeljal s tem vozilom, kam ga boš parkiral. Ta občutek mi daje veliko več, saj lahko, če se ti zljubi, prepelješ večje razdalje hitreje, nič manj udobno, in tudi večkrat na dan zamenjaš lokacijo. Tega ne bi zamenjal za noben potovalnik ali avtodom, kaj šele za kakšen dolgočasen hotel, tudi če ti ponuja čisto vse,« je povedal eden od nemških uporabnikov californie. S tem vozilom je »obdelal« že velik del Evrope in se z njim zapeljal tudi na kakšno drugo celino.

Prva california je nastala leta 1988 na osnovi modela T4 z zadaj nameščenim motorjem in prvim korakom k učinkoviti izrabi prostora, tako v notranjosti kot pri zunanjosti, saj se je z njo mogoče zapeljati tudi na ulice in kraje, kamor klasični avtodomi ne morejo ali ne smejo. Zato velja za pravega »globetrotterja«, svetovnega popotnika, s svojstveno pojavo in imidžem. In če verjamete ali ne, tak imidž se drži tudi njegovih uporabnikov. »Avtodomi so ponekod že kar malce osovraženi, mi pa z našo californio nismo imeli še nobenih slabih izkušenj. Na nas ne gledajo kot na neke nadležne turiste, velikokrat se je že zgodilo, da so nas domačini na ulici ustavili in z nami obujali čase, ko so še sami spadali v neko subkulturo hipijevstva. California namreč še danes izžareva tega duha, čeprav na drugačen način. Je avtomobil, ki dejansko izžareva miroljubnost, prijaznost. Taki smo tudi njeni uporabniki in tako se tudi obnašamo,« dodaja eden od uporabnikov.

Uporabniki zvesti družinski člani

Ti namreč cenijo tudi tehniko, z vsako generacijo je bila california boljša, eni potrebujejo samodejni menjalnik, drugi mogoče štirikolesni pogon. Tretji se navdušujejo nad trdno nadgradnjo, čeprav pravi privrženci prisegajo na tradicionalno dvižno streho s platnenim delom, ki je zdaj na voljo celo v različnih barvah, pa tudi sicer so californio naredili še bolj radoživo. Prve avtodome na osnovi transporterja so izdelovali le zunanji ponudniki, med najbolj znanimi je recimo izdelovalec nadgradenj Westfalia, in z njimi so izdelali tudi prvo californio že omenjenega leta 1988. To so nato izdelovali do leta 1990, T3 je ravno v tem času pridobil status starodobnika, sledila pa ji je druga generacija T4, ki je bila prva s spredaj nameščenim motorjem. Leta 2004 je sledila tretja generacija T5, ki še danes velja za najbolje prodajano californio. Na trgu je vztrajala do leta 2015, ko je nastala california T6 in velja za tehnološko najnaprednejši model.

Na trgu ni veliko rabljenih californij, saj so postale »zvesti družinski člani« in prevozno sredstvo za vsak dan. Lani je tako california T6 s 15.155 vozili zabeležila nov prodajni rekord, najnovejše generacije pa so do zdaj prodali v 37.000 primerkih. In kot pravijo pri Volkswagnu, za vsemi temi številkami se ne skriva nič drugega kot le ogromno nepozabnih počitniških trenutkov, poleti ali pozimi, ob obali ali v hribih.