V četrtem letniku se zaveš, da je srednja šola dolgotrajna priprava na maturo. Zadnje leto pri večini predmetov le ponavljaš snov prejšnjih let, vsak test, ki ga odpišeš, obsega določen del mature. Začenjaš dvomiti, da si se v zadnjem letu sploh kaj naučil, da nisi obstal v procesu ponavljanja. Vlak za resen ponovni začetek učenja pa je odpeljal že davno.

Četrti letnik je v primerjavi s preostalimi tremi neprimerljivo zahtevnejši in bolj natrpan. Vsak profesor od dijaka pričakuje največ. Vse. Poleg maturitetnih predmetov se seveda učiš še za tiste, ki jih na maturi ne boš imel. Mnogi nad njimi obupajo, se za njih ne učijo, saj imamo globoko v mislih zasajen zgolj gromozanski pomen mature. Eden od obveznih predmetov je tudi zgodovina, kjer se zadnje leto obravnava zgodovina od prve svetovne vojne dalje – druga svetovna vojna, hladna vojna, osamosvojitev Slovenije, torej vsebine, ki so nujne za boljše razumevanje današnje družbe. Izmučen dijak, ki zgodovine nima na maturi, to znanje postavi na stranski tir, pa čeprav bi ga snov zanimala in bi se zavedal njenega pomena. Postaviti si mora druge prioritete.

Poleg priprav na maturo se seveda učiš za vsa redna preverjanja, ki trajajo do sredine maja. V nižjih letnikih je naporno decembra in maja, takrat se pišeta največ dva testa na teden. Drugi meseci so bolj sproščeni, brez ocen. V četrtem letniku je naporno in z vsemi ocenjevanji napolnjeno leto od septembra do konca ocenjevalnega obdobja v sredini maja. Za uspeh se je treba zelo truditi, saj šteje pri vpisu na fakulteto. Prav tako morajo dijaki, ki imajo Zoisovo štipendijo, zanjo na fakulteti zaprositi znova, za kar potrebujejo višje povprečje, kot če štipendijo že imajo.

Med maturo in življenjem pod stalnim pritiskom z vseh strani, od staršev, profesorjev in družbe, moraš ostati z obema nogama trdno na tleh, da si pripravljen še na odločitev o vpisu na želeni visokošolski program. V vsem kaosu si namreč poskušaš izračunati, koliko točk bi morda lahko dosegel, saj se na fakulteto vpišeš 30. marca, rezultati mature pa so znani v začetku julija. Z vsemi pritiski in poudarjanjem pomembnosti mature se včasih pozablja na vrednost znanja. Želim si, da bi bila res le preizkus znanja. Da bi nas šola manj pripravljala na maturo samo. Želim si, da bi se podajalo več znanja zaradi znanja samega.