Poklice prihodnosti si bomo morali ustvariti sami. Najti bo treba nove ideje, inovacije in stile. Toda kako prodreti v hladni in tvegani svet malih podjetnikov? In predvsem, kako uspeti? Kako iz ideje razviti donosen proizvod in donosno podjetje? So država in splošni domači in tuji trg naklonjeni mladim podjetjem?

Prav o teh vprašanjih sva se pogovarjala z Žanom Menartom, uglednim startup podjetnikom iz idrijske okolice. Menart je uspel s podjetjem Smart Optometry, ki izdeluje aplikacije za hitrejše in predvsem preciznejše merjenje vida.

Od ideje do izdelka

»Najprej potrebujemo idejo, zamisel, inovacijo, na kateri bomo gradili. V našem podjetju smo si zamislili skupek digitaliziranih testov na prenosni mobilni napravi, na primer tabličnem računalniku,« je dejal Menart. »Potem smo se vprašali, ali bo izdelek sploh uspel na trgu, bo zaslužek pokril stroške izdelave.«

Najprej so povprašali okuliste, kaj menijo o projektu. Nato so izvedli obsežno anketo med več kot tristotimi evropskimi optometristi. Najpomembnejši pa je, kot je dejal idrijski poslovnež, diskurz z ljudmi, ki bodo izdelek kupili. »Tako preidemo v aktivno delovanje. Izdelamo prototip, maketo, iz katere bomo kasneje izhajali in napredovali,« je pojasnil Menart. Poudaril je, da se pri tovrstnih projektih ne kaže zanašati na plan B, saj potem v plan A ne bo vloženega dovolj truda.

Po maketi je nastal prototip izdelka in začeli so resno iskati vire financiranja. Obenem so nekaj prototipov prepustili testni skupini okulistov. Budno so opazovali napredek in odzive.

V sodelovanju s posameznimi specialisti očesnih klinik, nekaterimi tujimi in domačimi optometristi je nastal končni izdelek – Smart Optometry. Gre za aplikacijo, ki združuje tradicionalne okulistične teste in formularje, ponudi pa popolnejše in natančnejše rezultate. Specialistu prihrani čas in mu zaradi omejitve na zgolj problematično okulistično težavo daje možnost za kakovostnejšo in uporabniku prijazno obravnavo pacientov. Aplikacija je zelo uspešna – trenutno jo po vsem svetu uporablja 19.000 optometristov.

Odziv je bistvenega pomena

Težave pa so se pokazale pri mlajših bolnikih, saj naloge in vaje za izboljšanje vida, ki jih svetujejo zdravniki, otrokom čez čas niso več zanimive, zato jih nočejo oziroma jih pozabijo izvajati. Tako so na lokalnem kolegiju, kjer so izpostavili to težavo, v debati prišli do pomembne ugotovitve: otroci radi igrajo igre na računalnikih in pametnih telefonih.

Zato so razvili še eno aplikacijo, Amblyoplay. Ta združuje več iger, ki otrokom pomagajo izboljšati različne napake, ki se pojavijo v vidu in so vsaj delno odpravljive (na primer »leno oko«, pojav, ko se eno oko razvije slabše od drugega, zaradi česar možgani prioritetno obravnavajo sliko boljšega očesa). Aplikacija povezuje otroke in starše, ki plačujejo uporabo, hkrati pa nadzirajo svojega otroka ter okulističnega specialista, ki redno pregleduje statistiko napredka.

V podjetju Smart Optometry so zdaj zaposleni štirje – poleg Menarta še prodajnik in dva strokovnjaka na področju razvoja. »Država je naklonjena ljudem z idejo, vizijo in definiranim produktom,« je povedal Menart.

V Evropi je danes veliko startupov, ki so dobro finančno podprti. Tudi sami so prejeli investicijo korporacije Kolektor in investicijo slovenskega podjetniškega sklada P2. Po besedah najinega sogovornika sta bili odločilni za uspeh dobra ekipa in organizacija. »Ključno je, da se v mladi poslovni skupini jasno določijo odnosi, delitev sredstev in medsebojno podpiranje ter da se ustvari dobra delovna klima,« je dodal Menart.