Ko imaš milijardo dolarjev pod palcem, se vse zdi tako dosegljivo, tudi najprestižnejši avtomobili. Eden najbogatejših športnikov vseh časov Floyd Mayweather ni le eden najboljših boksarjev, temveč tudi neutrudni zbiralec avtomobilov, predvsem tistih, za katere je treba seči globoko v žep. Tako ne preseneča, da je pred dnevi v dodobra napolnjeno garažo zapeljal novo pridobitev – rolls-royce phantoma. Ta v novi generaciji, že osmi po vrsti, petičneže z vsega sveta nagovarja od letošnjega januarja, po pričakovanjih pa je vrsta tistih, ki si ga želijo, že kar dolga. Ni čudno, ko pa je phantom rolls-royce z veliko začetnico; v prvi generaciji je na cesto zapeljal že daljnega leta 1925.

Tedaj so razkošje pojmovali nekoliko drugače kot danes, pogonski agregat, vsaj kar se konjičkov tiče, je bil zato bolj skromen; premogel jih je zgolj 40 ali 50, a so zanj vseeno zapisali, »da je dovolj zmogljiv«. Kljub temu pa je medosna razdalja 3,65 metra nagovarjala kupce, ki jim je bilo najbolj pomembno udobje med vožnjo. Proizvajali so ga na Otoku in onkraj Luže, bil pa je nadgradnja modela silver ghost. Angleška in ameriška različica sta se razlikovali v dolžini podaljšane medosne razdalje (3,83 oziroma 3,72 metra) in menjalniku – ta je za potrebe evropskih kupcev premogel štiri stopnje, ameriški so se morali zadovoljiti s stopnjo manj. Šasijo in mehanične dele so proizvajali pri Rolls-Royceu, za vse drugo so zadolžili partnerje, seznam je bil na voljo kupcem. Podobna strategija se je nadaljevala tudi z naslednjimi generacijami.

Phantom zgolj za kronane glave

Pod drugo generacijo z letom 1929 se je podpisal oblikovalec Ivan Evernden. Avto z oznako 26EX sprva tržnikom ni bil po godu, dokler ni na salonu v Biarritzu osvojil glavne nagrade. Skupno so jih izdelali 1281, od tega 125 z volanom na levi strani, namenjenih predvsem ameriškim kupcem. Med njimi je bila tudi igralka Marlene Dietrich, ki ji je avto podaril režiser Josef von Sternberg. Tretja generacija phantoma je bila z letom 1936 zadnji predvojni rolls-royce in edini z dvanajstvaljnim motorjem vse do leta 1998, ko so predstavili silver seraph. Zadnjega so dobavili leta 1941, šlo pa je za zadnji rolls-royce, pri katerem je sodeloval Henry Royce. Na testiranjih revije Autocar je avto dosegel maksimalnih 140 kilometrov na uro, pospešek do stotice je bil 16,8 sekunde, povprečna poraba gromozanskih 28 litrov. Več kot 20 let po koncu proizvodnje je avto doživel slavo v filmu Goldfinger o agentu 007, v katerem je negativec tihotapil zlato.

S četrto generacijo so se Angleži odločili, da bo naprodaj zgolj za kronane glave in najpomembnejše državnike. Zato ne čudi, da so ga uporabljali na različnih ceremonijah in paradah. Prodali so jih vsega 18. Motor je bil zmogljivi osemvaljnik, dolžina pa impresivnih 5,76 metra. Posebnost je bila maskota na sredini motornega pokrova, tako imenovana Spirit of Ecstasy, ki je klečala; stoječo različico so predstavili kasneje. Nad avtom se je najprej navdušil vojvoda edinburški, sledil mu je princ Philip, ki je k nakupu spodbudil svojo ženo, princeso Elizabeto. Avto je vozil kar sam. Pri Rolls-Royceu so se še posebej potrudili, saj so imeli na kraljevem dvoru od leta 1900 za dobavo avtomobilov pogodbo z Daimlerjem. Avto je še danes v uporabi, z njim sta se na poroki princa Williama peljala njegov oče Charles in ljubezen njegovega življenja Camilla. Nad avtom se je navdušil tudi španski general Francisco Franco, ki je naročil tri neprebojne, ob dobavi Agi Khanu pa so vključili klavzulo, da ga ne sme preprodati. Kljub temu ga je po njegovi smrti vdova prodala hotelu Mayfair-Lennox, avto pa je kasneje, leta 2011, končal na avkciji, kjer so ga romunskemu poslovnežu Ionu Tiriacu prodali za 1,1 milijona dolarjev.

Kreacija lepote in moči

Da so phantomi v lasti pomembnih zemljanov, se je nadaljevalo tudi s peto generacijo, ki je navdušila iranskega šaha Rezo Pahlavija, uporabljal ga je tudi jugoslovanski predsednik Josip Broz Tito. A največ prahu je dvignil avto v lastništvu člana skupine The Beatles Johna Lennona. »Ti svinja, kako si si drznil to narediti z rolls-royceom! To je ena izmed stvari, ki jih nikakor ne smeš narediti, pa čeprav si velika zvezda,« je bila reakcija Angležinje ob pogledu na Lenonovega phantoma, obarvanega kot grafit. Zanimivo, da ob nakupu Lennon sploh še ni imel vozniškega izpita, je pa z avtom hotel svetu pokazati, da mu je v življenju uspelo. Po njegovi smrti je phantoma leta 1985 za 2,3 milijona dolarjev kupil poslovnež Jim Pattison. Posebnost šeste generacije je bila prepoved prodaje v ZDA, saj ni ustrezal okoljskim in varnostnim zahtevam, sedma generacija pa je bila prvi rolls-royce, ki so ga izdelali pod novim lastnikom BMW-jem. Prav po njegovi zaslugi je znamka znova začela prinašati denar in pridobivati ugled. Phantom je postal njen zastavonoša. Nič drugače ni z osmo generacijo, ponosna lastnika, par iz Ohia, sta za avto s proizvodno številko ena odštela 780.000 dolarjev. Zanimivo, da danes kupec phantoma za dodatke v povprečju odšteje 100.000 dolarjev. Osmica, ki bo na voljo tudi z električnim motorjem, je avto presežkov, saj jo opisujejo kot »magično za vožnjo«, »zgled vsem konkurentom«, »čudovito in spektakularno«. »Če bi me vprašali, kaj phantoma definira, bi vam preprosto dejal: Lepo prosim, stopite noter!« o novem phantomu pravi Giles Taylor, direktor dizajna, prvi mož podjetja Torsten Müller-Ötvös pa dodaja: »Novi phantom kaže pot v prihodnost luksuzne industrije. Je kreacija lepote in moči, simbol bogastva in človeških dosežkov. Odraža osebne želje vsake od naših strank.«