Podjetje Facebook se je znašlo v še eni aferi, povezani z ameriškimi predsedniškimi volitvami. Njegov šef Mark Zuckerberg je tokrat na udaru ogorčenih politikov iz ZDA in Evropske unije zaradi razkritja, da se je svetovalno podjetje, ki je delalo za kampanjo ameriškega predsednika Donalda Trumpa, očitno nepooblaščeno dokopalo do podatkov o 50 milijonih uporabnikov facebooka. Šlo naj bi večinoma za Američane, podatke o njih pa je podjetje uporabilo za ciljno oglaševanje oziroma politično propagando. Na obeh straneh Atlantika zahtevajo preiskave, delnice Facebooka pa so danes padle za sedem odstotkov, največ v enem dnevu od septembra 2012, kar pomeni, da je izpuhtelo za 40 milijard dolarjev (navidezne) vrednosti.

Po poročanju New York Timesa in Observerja je v središču afere podjetje Cambridge Analytica s sedežem v Londonu. To naj bi brez soglasja uporabnikov facebooka pridobilo podatke o njihovem početju na straneh družbenega omrežja. Iz teh je potem z algoritmi izračunalo verjetne navade in prepričanja, denimo na podlagi tega, katere strani ali sporočila so všečkali ali kaj so objavljali. Temu pa je potem prilagodilo politična sporočila, ki jim jih je pošiljalo.

Zloraba psihologov?

Sam postopek sicer ni nič novega. Znano je, da imata obe največji ameriški stranki zajetne podatke o praktično vsakem ameriškem gospodinjstvu, med drugim na podlagi podatkov o nakupih s kreditnimi karticami. Podjetja, ki te podatke zbirajo, jih p(r)odajajo naprej, tudi političnim strankam. Te lahko tako izdelajo zanesljive profile volilcev. Če je denimo nekdo s kartico kupil orožje, potem republikanci vedo, da je na njegova vrata dobro poslati aktivista, ki bo poudaril zavzemanje stranke za pravico do posesti orožja. Če nekdo denimo veliko kupuje hrano za živali, demokrati vedo, da je smiselno, če njihov lokalni aktivist na tem naslovu poudarja zavzemanje za pravice živali. In tako naprej. Uporabniki sicer lahko omejijo posredovanje podatkov o nakupih, a to zahteva nekaj truda, s čimer se večina ne ukvarja.

Nekaj podobnega je s podatki o uporabnikih facebooka za potrebe Trumpove kampanje očitno počelo podjetje Cambridge Analytica. A s pomembno razliko: sodeč po poročanju obeh časnikov uporabniki facebooka niso privolili v uporabo njihovih podatkov. Enako trdi tudi sam Facebook. Cambridge Analytica naj bi namreč do podatkov prišel prek podjetja Global Science Research. To sta ustanovila psihologa, ki sta razvila osebnostno aplikacijo, ki naj bi zbirala podatke za akademske raziskave in je od tistih, ki so jo naložili, črpala podatke o dejavnostih na facebooku. Ti uporabniki naj bi se sicer strinjali s takšno uporabo, ne pa tudi s posredovanjem svojih podatkov podjetju, ki je delovalo v politični kampanji. Pri Facebooku pravijo, da so za zlorabo izvedeli že leta 2015, zanimivo pa je, da so kmalu zatem enega od obeh psihologov zaposlili in da ta po poročanju Guardiana še danes opravlja analize uporabnikov njihovega omrežja.

Evropski parlament želi preiskavo

Demokratska senatorka deloma slovenskega rodu Amy Klobuchar in njen republikanski kolega John Kennedy sta danes pozvala Zuckerberga, naj pride pričat v kongres, je poročal Reuters. Čeprav naj bi afera zadevala predvsem ameriške uporabnike, je bil oster predsednik evropskega parlamenta Antonio Tajani, ki je napovedal »popolno preiskavo« dogajanja, ki kaže na »nesprejemljivo kršenje pravic naših državljanov do zasebnosti«. V Veliki Britaniji razmišljajo o razširitvi preiskave, ki že poteka o Facebooku. Slednji je tako vpet že v drugo afero, ki zadeva ameriške volitve. Po trditvah ameriških oblasti so namreč Rusi skušali vplivati na volitve tudi prek facebooka s širjenjem lažnih novic, ustvarjanjem lažnih profilov in agitacijo.