Hrvaški voznik cisterne je na avtocesti med Gabrkom in Senožečami danes zjutraj očitno spregledal, da pred njim stojijo tovornjaki. Dvesto metrov pred cestninsko postajo Dane se je zaletel v kolono in umrl v goreči kabini. Voznikoma preostalih dveh tovornjakov, ki ju je tudi zajel požar, se je uspelo pravočasno rešiti. »V nekaj minutah je bilo vse v plamenih. Voznik s cisterno se je najprej zaletel v tovornjak, ki je prevažal pelete. Tega je nato odbilo v naslednji tovornjak v koloni, ki je bil na srečo prazen,« je povedal Boris Budal, poveljnik sežanskih poklicnih gasilcev, ki so bili na terenu med prvimi. Pozneje se je izkazalo, da so bili v nesreči udeleženi štirje tovornjaki, tri je zajel požar. Gasilo ga je več kot 30 prostovoljnih in poklicnih gasilcev.

Kriva hitrost, posredno tudi burja

Osemintridesetletni hrvaški voznik je v cisterni prevažal 20.000 litrov nafte. Zaradi trka je prednji del cisterne počil, gorivo se je razlilo in vžgalo, požar se je razširil na tri tovornjake, črn dim pa se je valil proti Danam. Gasilci so plamene poskušali ukrotiti z varne razdalje nasprotnega voznega pasu. Na kraj nesreče sta prišli dežurna tožilka in preiskovalna sodnica, gasilci pa so počakali, da so po vseh opravljenih pregledih iz nepoškodovanih prekatov cisterne izčrpali preostalo nafto ter očistili cesto. Avtocesto so v obe smeri odprli šele pozno popoldne.

»Dosedanji rezultati preiskave kažejo, da je domnevni vzrok nesreče neprilagojena hitrost glede na okoliščine, to je gostoto prometa,« je popoldne sporočila Anita Leskovec iz Policijske uprave Koper. Preiskava še ni končana, preiskovalna sodnica je odredila izredni tehnični pregled vozila in sodno obdukcijo pokojnega voznika. Jasno pa je, da je nesreči vsaj posredno botrovala tudi burja. Zaradi močnih sunkov so za vozila s ponjavami zaprli vipavsko hitro cesto, zato so se vozniki preusmerili na Sežano in naprej v Italijo čez mejni prehod Fernetiči. Pred cestninsko postajo Dane je tako začela nastajati daljša kolona tovornjakov, ki jo je hrvaški voznik spregledal. Podobna smrtna nesreča s trkom kamiona v stoječo kolono se je zgodila lanskega maja. Le sto metrov pred cestninsko postajo Bazara na hitri cesti med Ajdovščino in Novo Gorico se je v stoječo kolono zaletel 62-letni voznik tovornjaka in umrl na kraju nesreče.

Nadzor s »podmornico«

Da so takšni naleti včasih lahko tudi posledica nepazljivosti voznikov, pove vodja sektorja prometne policije Ivan Kapun. Zatrjuje, da policija budno in zelo pogosto spremlja voznike tovornjakov. Poleg vseh drugih preverjanj se policisti približno petkrat na mesec na slovenske ceste podajo s posebno kamero, ki ji v žargonu pravijo podmornica. Z njo posnamejo, kaj se med vožnjo dogaja v kabinah voznikov. »Brskajo po računalniku, uporabljajo telefone, jedo, berejo. Med vožnjo skrbijo za logistične stvari, urejajo dobavnice,« našteje Kapun. Pojasnjuje, da so lani prometni policisti voznikom tovornjakov izrekli 36.000 ukrepov. Približno polovico kazni so prejeli slovenski vozniki, preostali so bili tujci. Med kršitvami izstopajo cestnoprometni prekrški (premajhna varnostna razdalja, previsoka hitrost, nepravilno prehitevanje, izsiljevanje prednosti…), ki jih je bilo lani okoli 28.000. Nato že sledijo tipični tovornjakarski prekrški. »Dejstvo je, da je teh precej. Eden hujših je prekoračitev dovoljene skupne mase. Lani smo po tehtanjih vozil izdali 4598 ukrepov. Tudi prekoračitev dovoljenega časa vožnje je veliko. Lani smo med nadzori odkrili 1600 takšnih kršiteljev,« pojasnjuje Kapun.

Nad vozniki tovornjakov bedijo tudi v Finančnem uradu RS in inšpektorji Inšpektorata RS za infrastrukturo. Ti ugotavljajo, da razlik med slovenskimi in tujimi vozniki ni, so pa lani do konca septembra med nadzori odkrili skupno 2177 primerov, ko so vozniki tovornih vozil kršili pravila glede dolžine vožnje in počitkov. So torej vozniki tovornjakov na naših cestah preobremenjeni in utrujeni? »Iz dneva v dan huje je,« o tem pove Boris Perš iz Neodvisnega sindikata delavcev Slovenije, ki že dolga leta spremlja delovne razmere avtoprevoznikov.

Preobremenjeni vozniki in preobremenjene ceste

»Vozniki so pod hudim pritiskom. Lastniki podjetij jih silijo v nenormalne delovne razmere. Veliko prevoznih podjetij pri nas ustanavljajo državljani nekdanjih jugoslovanskih republik in z nizkimi ponudbami povzročajo damping cen. Zaposlujejo večinoma tujce in ti vsaj v prvem letu, ko morajo zaradi ohranitve delovnega dovoljenja ostati zaposleni pri istem delodajalcu, delajo kot sužnji. Na poti so po tri mesece, spijo v kabinah. Silijo jih, da vozijo od jutra do večera, na dve kartici, na magnete, brez kartic, brez tahografa. Če jih že ustavijo, plačajo kazen in to je to. Že lep čas opozarjamo obrtno in gospodarsko zbornico, naj kaj ukreneta na področju te nelojalne konkurence in naredita čistko ter pustita samo tista prevozna podjetja, ki svojim delavcem omogočajo normalne delovne razmere,« je jezen Perš. Današnjo nesrečo označuje za tragično, ker so bržkone vsi dokumenti zgoreli, bo tudi težko ugotoviti, kaj ji je botrovalo.

Druga pereča tema Slovenije je preobremenjenost njenih cest s tovornim prometom. Tovornega prometa je preveč, razbremenil bi ga drugi tir. Dotlej Perš predlaga dvoje: iz cestnin, ki jih Dars pobere, naj ob avtocestah zagotovi več počivališč za voznike tovornjakov, država pa naj ob vstopu tovornih vozil v Slovenijo izvaja večjo kontrolo predvsem nad sleparjenjem z navideznimi počitki šoferjev. »Dve potezi, veliko rešenega,« zatrjuje sogovornik.