Poskusi na 25 ljudeh

Petindvajset mlajših odraslih dobrega zdravja je moralo leta 2015 več ur vdihavati različne odmerke dušikovega dioksida. Največkrat so za nekajkrat prekoračili dovoljeno raven. Teste so izvajali na inštitutu, ki je del univerze v Aachnu, na zahodu Nemčije. Petindvajseterico pa so po vdihavanju dušikove dioksida pregledali v univerzitetni bolnišnici v Aachnu.

Rezultate so objavili že leta 2016, tudi leto po tem, ko je prišlo na dan, da je Volkswagen goljufal s svojimi motorji pri 11 milijonih avtomobilov, tako da so ti ob testih homologizacije v izpustih izločali manj dušikovega dioksida kot sicer. Vendar pa rezultat teh poskusov na ljudeh ni omogočil jasnih ugotovitev o vplivu dušikovega dioksida na zdravje ljudi. Menda ni bilo škodljivih posledic.   

Naprej razkritje o poskusih na opicah

Ta razkritja iz Nemčije so se pojavila šele zdaj, in sicer samo nekaj dni po tem, ko je New York Times pisal o tem, da je Volkswagen v ZDA leta 2014 delal štiriurni poskus z izpusti dizelskih avtomobilov na desetih opicah.

Zadevo v zvezi s poskusi na ljudeh je razkril ravno Stuttgarter Zeitung, torej časopis milijonskega mesta, kjer je sedež Mercedesa (sicer Daimlerjeve filiale) in Porscheja. Stuttgart je tudi v prvih bojnih vrstah proti avtomobilskemu onesnaževanju zraka, zlasti pa proti dizelskim avtomobilom, ki naj bi bili v Stuttgartu kmalu, podobno kot v še nekaterih nemških mestih,  prepovedani. Svetovna zdravstvena organizacija je namreč že leta 2012 izpuste dizelskih avtomobilov označila za kancerogene.

Kot že prejšnja Volkwagnova afera z goljufanjem pri izpustih tudi sedanji aferi poskusov na ljudeh in opicah kažeta, da imajo proizvajalci avtomobilov velike težave, ko se morajo prilagajati čedalje strožjim pravilom pri izpustih dušikovega dioksida. Cilj obeh poskusov je bil ravno ubraniti uporabo dizla, potem ko ga je Svetovna zdravstvena organizacija označila za kancerogenega. Študiji naj bi pokazali, da najnovejši motorji veliko manj onesnažujejo zrak kot starejši, zato naj bi bili manj škodljivi za zdravje. Seveda je bilo še leta 2015 pri testiranju Volkswagnovih avtomobilih tako, da so bili v laboratorijih in na testiranjih njihovi izpusti veliko manj škodljivi za zdravje kot na cesti. To je bila velika zvijača konstruktorjev, ki pa so jo pred tremi leti odkrili v ZDA.

Ne 25, ampak na milijone poskusnih zajčkov

V Daimlerju, ki naj bi bil tudi vpleten v ta najnovejši škandal, so sicer zaradi problematičnih testiranj na ljudeh in opicah »zaprepadeni«. Odločno so obsodili obe testiranji, češ da so »v nasprotju z Daimlerjevimi vrednotami in načeli«. Trdijo, da z obema študijama nimajo nobene zveze, a bodo kljub temu sprožili preiskavo. V Volkswagnu pa napovedujejo ostre ukrepe proti odgovornim in trdijo: »Prepričani smo, da je bila tedanja znanstvena metoda napačna.« Nastopili so tudi proti vsakemu grdemu ravnanju z živalmi. Nemška ministrica za okolje Barbara Hendricks pa je izjavila, da je »šokirana«.

Slišati je tudi trditve, da petindvajseterica, ki je bila na testiranjih več ur izpostavljena dušikovemu dioksidu, pravzaprav ni vdihovala bolj onesnaženega zraka, kot ga velikokrat prebivalci evropskih mest na prometnih ulicah in križiščih. Torej naj bi bili poskus bolj ali manj neškodljivi. Lahko pa se vprašamo, ali nismo vsi, ki živimo v mestih z gostim prometom in zato onesnaženim zrakom, poskusni zajčki avtomobilske industrije, ki hoče na vsak način ohraniti proizvodnjo avtomobilov s kancerogenim dizlom.