Podjetje Zume Pizza je eno številnih zagonskih podjetij iz Silicijeve doline, ki s poskusom združitve kuhanja in tehnologije napovedujejo naslednjo fazo v pametni industriji dostave hrane. Sami se razglašajo za pionirje robotizirane tehnike priprave pic, poleg robotov pa stavijo tudi na peko pice med dostavo naročniku. Lani poleti so v Silicijevi dolini zgradili »tovarno« pic, iz nje pa za zdaj uspešno oskrbujejo stranke v Palo Altu in predelih okoli univerze Stanford.

Julia Collins, direktorica in soustanoviteljica podjetja, pravi, da njihov posel s pomočjo robotov poteka učinkoviteje, zaposlenim pa omogoča, da se ukvarjajo z manj dolgočasnim delom. »V celotnem procesu priprave in dostave pic smo poiskali točke, na katerih so bili delavci fizično preobremenjeni ali pa njihovo delo ni bilo varno, na primer pri šesturnem dnevnem ročnem vnašanju pic v pečico, v kateri je 600 stopinj Celzija,« pravi Collinsova. Tako za tekočim trakom proizvodnega obrata družbe Zume namesto ljudi delajo roboti: eden razvleče testo do optimalne debeline in razmerja, ki omogoča njegovo krhko zapečenost – v pičlih devetih sekundah, petkrat hitreje od najbolj izurjenega picopeka. Drugi robot nabrizga na testo optimalno količino paradižnikove mezge in jo lepo razmaže. Tretji robot pico vstavi v pečico, četrti jo izvleče iz nje.

V štirih minutah na mizi

Pri ustanovitvi podjetja Zume sta bila bistvena dva koncepta: robotizirana avtomatizacija priprave pice in njena peka med čim hitrejšo dostavo naročniku. Še bolj od robotov je namreč Collinsovo in druge soustanovitelje podjetja navdušila zamisel o dokončni pripravi hrane med razvažanjem in že pred leti so za ta del procesa začeli prijavljati patente ter vložili v zaščito svojih izumov več sto tisoč dolarjev.

Za dostavo pic uporabljajo v podjetju Zume šest posebej (pre)oblikovanih tovornjakov, vsak od njih je opremljen z več desetimi pečicami za pice, ki lahko sočasno ponovno segrejejo oziroma do konca zapečejo na stotine pic. Tako da je mogoče vsako od njih, svežo in vročo, položiti v posebno embalažo, oblikovano izključno za njihove pice in narejeno iz povsem reciklažnih materialov. Tak način omogoča, da stranka prejme pico najpozneje v dvajsetih minutah, trenutno pa se trudijo, da bi jo vsakemu naročniku dostavili v štirih minutah.

V podjetju uporabljajo tudi napovedno analitiko, s pomočjo katere določajo, koliko pic posamezne vrste bodo pripravili. »Zgodaj zjutraj pripravimo dnevni seznam pic in predvidimo celotno količino pic,« pravijo. Tako jim ni treba peči vsake pice posebej, obenem pa se izognejo tipičnim pastem dostave hitre hrane. Ko postane povpraševanje preveliko, dostavne tovornjake parkirajo in nadaljujejo dostavo s floto majhnih fiatov in skuterjev.

Sožitje robotov in ljudi

V zagonskem podjetju so si zadali končni cilj, da razvijejo ponudbo svežih jedi s sprejemljivo ceno, narejenih iz lokalno pridelanih živil. Zume lahko posluje z nižjimi stroški, saj nima fizičnih prodajaln, vsa naročila se izvajajo izključno prek pametnih telefonov in spletne strani. Naročilo prejme neposredno robot, ki začne pripravljati pico. Cene njihovih pic, za katere uporabljajo 60 različnih sestavin – pripravljajo tudi brezglutenske in vegetarijanske pice – so od 10 do 20 dolarjev.

V podjetju je (polno) zaposlenih približno 115 ljudi z zagotovljenim zdravstvenim zavarovanjem. Morebitno bojazen, da bi roboti na koncu razvoja storitve izpodrinili ljudi, Collinsova zavrača z argumentom, da popolna avtomatizacija procesa priprave in dostave hrane sploh ni njihov cilj. »Avtomatizacija dovoljuje zaposlenim v podjetju Zume, da se od fizično težjih nalog preusmerijo k bolj ustvarjalnim,« pravi Collinsova. »Naš najboljši picopek se z veseljem ukvarja s sestavljanjem menija in izbiranjem sestavin.« Za marsikoga je poslovni model podjetja Zume videti kot utopija o avtomatizaciji: svet, v katerem roboti prevzemajo le najbolj dolgočasna in fizično zahtevna dela, ljudje pa lahko svobodno opravljajo ustvarjalno in bolj izpolnjujoče delo. Zato bo lahko ta pionirski podjetniški projekt tudi pomembno vplival na prihodnji razvoj avtomatizacije na delovnem mestu.

Čeprav so v družbi Zume Pizza začeli dostavljati svoje pice šele lansko poletje, vlagatelji v njihove poslovne ideje trdno verjamejo in so jih podprli z 48 milijoni dolarjev. S tem denarjem bodo v podjetju poskušali svojo dejavnost razširiti na vse območje San Francisca.