»Moja generacija bo znana po memih in želji po smrti,« se glasi eden najbolj črnogledih, življenja naveličanih in prav zato v resnici najbolj duhovitih citatov, ki orisuje današnjo mladino. Zdaj že kultni stavek je v enem od mnogih ameriških novinarskih prispevkov, ki se trudijo razumeti generacijo milenijcev, izjavil eden od mladih sogovornikov, popularen pa je najbrž postal, ker je tako resničen, da je to že kar smešno.

Mladini, v našem primeru torej vsem tistim, rojenim nekje po letu devetdeset, namreč dandanes težko prodajate sanje o samouresničevanju, startup projektih in obljubljenem podjetniškem bogastvu, saj so se iz napak učili od nekoliko bolj optimističnih »hipsterskih« predhodnikov, ki objavljajo predvsem spodbudne in navdihujoče citate, nosijo velika očala, jedo kvinojine sklede in svoja druženja fotografirajo s polaroidnimi fotoaparati. Optimizem, motivacijske citate in željo po finančnem uspehu, ki pride s pridnim delom in talentom, mladi opuščajo, saj jim je postalo jasno, da takšni načrti po navadi ne uspejo. Resničnost zahodne mladine je zmes dolgih delavnikov, razočaranj, dolgov, davkov, socialne izoliranosti in obeti, da si v naslednjih desetih let še ne bodo mogli privoščiti, da bi zaživeli na svojem oziroma postali odrasli. Da se v tej sprijaznjenosti s svetom ne bi preveč vdali žalosti, se lahko tolažijo s samoironijo in humorjem. Pri tem imajo pomembno vlogo memi, spletne šale, največkrat v kombinaciji fotografije in besedila, ki pogosto do skrajnosti ironizirajo najrazličnejše vidike vsakdana, družbe, celo politike.

Čisto perilo odvreči na stol in se navdušiti nad socializmom

Mem je za kulturo to, kar je gen za naravo, je v knjigi Sebični gen že leta 1976 utemeljil britanski etolog, evolucijski biolog in pisatelj Richard Dawkins. Mem je opredelil kot enoto kulture, s pomočjo katere se v družbi prenašajo in oponašajo ideje, simboli, prakse in rituali, sčasoma pa se tudi spreminjajo in prilagajajo novim razmeram ter jih obenem soustvarjajo. Mem je denimo tista enota, s katero skozi tisočletja človeštva vztraja vera v boga, se prilagaja, celo reproducira v umetnosti, predvsem pa sproti ustvarja in se prilagaja družbi. Spletni memi delujejo podobno. Podobe, ki jih opremimo z besedilom in tako prilagodimo njihov prvoten pomen sporočilu, ki ga želimo poslati v svet, največkrat na duhovit način, so zaživele že v devetdesetih. Tovrstne »smešnice« so vzniknile na anonimnih forumih, pozneje po elektronski pošti, nazadnje na družbenih omrežjih. Pogosto postanejo popularne fotografije, ki prikazujejo dobro poznan vidik življenja, nanj pa lahko pripenjamo različne pomene. Lani je med drugim postala popularna fotografija para, ki se sprehaja po cesti, fant pa se navdušeno ozira za drugim dekletom, ki se je sprehodilo mimo njiju. Dobro poznan kulturni pojav so mojstri mema prilagodili tistemu, kar so želeli sporočiti. V primeru mema, ki so ga ustvarili na slovenskem profilu Slovenian memes, fant predstavlja »čisto perilo«, njegova nejevoljna spremljevalka simbol za »zloži perilo v omaro«, lepa neznanka, ki se ji fant ne more upreti, pa simbol za »vrzi jih na stol«.

Memi so vse bolj tudi satirični. Z isto fotografijo so se denimo poigrali na strani na facebooku Sassy socialist memes, ki razširja ideje socializma, komunizma med mladimi, za profilno fotografijo nosi podobo Karla Marxa s sončnimi očali, sledi pa jim več kot milijon uporabnikov. V njihovem primeru je fant »mladina«, spremljevalka »kapitalizem«, skušnjava pa »socializem«. Komunizmu, anarhizmu in socializmu naklonjenih strani na družbenih omrežjih je vse več, menda pa so nastale kot protiutež ekstremno desnim, nestrpnim memom. Po poročanju tujih medijev omenjene politične ideje razočarani mladini tudi v resničnosti postajajo vse bolj privlačne.

»Prihodnost smo mi. Kr eni«

Zaradi nepreglednosti spletnih aktivnosti posameznikov je politični potencial memov v resnici še nemogoče natančneje opredeliti, kot menijo ustvarjalci enega bolj priljubljenih slovenskih memovskih profilov Ljubljana memes. Res, tudi domača scena se je prebudila v tovrstni spletni ustvarjalnosti, delujejo pa predvsem prek instagrama. Med bolj priljubljenimi so Slovenska meme stranka, Problemi punc, kjer objavljajo najbolj nenavadne tegobe deklet in žensk s forumov in skupin na facebooku, tu pa sta tudi že omenjeni Ljubljana memes in Bojan memeji. Svoj profil ima večina gimnazij, Metelkova memes pa se na primer loteva tematik, povezanih s sproščanjem na priljubljenem ljubljanskem zbirališču za mlade Metelkova mesto. Ljubljana memes deluje od konca leta 2016, eno leto objavljanja pa pravkar praznujejo pri Bojan memes, ki so svoja najodmevnejša dela lani celo razstavili v pri mlajši publiki priljubljenem ljubljanskem lokalu Centralna postaja.

Oba profila upravljata po dva približno dvajsetletna študenta, v svojih stvaritvah pa se dotikajo vsakodnevnih tematik, kot so težave z denarjem, zabavo, profesorji in celo brijejo norca iz politike. Profila sta med sabo tudi povezana, večkrat delajo kaj skupaj, so nam povedali ustvarjalci, ki zaradi verodostojnosti svojega dela želijo ostati anonimni. Instagram so izbrali, ker je mladim trenutno bližje oziroma, kakor v šali pravita fanta iz Ljubljana memes, »instagrama v primerjavi s facebookom ne uporabljajo najini starši, zato lahko objaviva kar koli«. Facebook je po njunem mnenju preveč nasičen z reklamami, fanta iz Bojan memejev pa menita, da je tam preveč »nezahtevnih in na trenutke sovražnih uporabnikov«. Nimajo namena, da bi postali mnenjski voditelji, si pridobili čim več sledilcev ali celo postali oglasna deska za podjetja, ki iščejo profile z veliko sledilci. »Bistvo je, da za ljudi delamo humorne vsebine in jih morda še malo nasmejimo,« pravijo pri Ljubljana memes. Najbrž ni naključno, da oboji podpirajo domače glasbene trap zasedbe, kot so na primer Matter, Smrt boga in otrok ali Ledeni, ki v svoji glasbi, tako kot oni, delujejo po principu samoironije in hedonizma, ki te prevzameta, ko se sprijazniš, da si ujet v obstoječi sistem in družbo.

»Zdi se, da vsaj mi dojemamo, kot da nam je življenje začrtano in mi samo dosegamo določene uspehe, dosežke, kot v kakšni videoigri. In, ja, memi to pogosto odražajo,« se strinjajo pri Ljubljana memes ali kakor nam zasedba Matter sporoča v pesmi Bejrut z zadnjega albuma Mrk: »Heroji smo mi. Oči se svetijo v temi. Prihodnost smo mi. Kr eni.«