Večje število imetnikov mobilnih telefonov je v minulih dneh prejelo sporočilo SMS z vabljivo ponudbo: možnost naročila letne vinjete za samo 55 evrov. Vinjeto po polovični ceni naj bi potrošniki naročili na spletni strani hallokupon.si ali s klicem na telefonsko številko, ki se začne s števkami 090. Po navedbah potrošnikov, ki so na to telefonsko številko poklicali, se je na njihov klic odzval le avtomatski odzivnik. Iz nacionalnega odzivnega centra za obravnavo incidentov s področja varnosti elektronskih omrežij in informacij SI-CERT pa so kmalu sporočili, da gre za prevaro.

Ker telefonska številka, navedena v SMS-sporočilu s prevarantsko ponudbo, spada pod premijske telefonske številke, klicatelje skrbi, da so si namesto smešno ugodne vinjete nakopali le zasoljen račun za telefon. V tem konkretnem primeru naj bi klicatelji na minuto trajanja vzpostavljene telefonske linije plačali 2,19 evra, so nam povedali na tržnem inšpektoratu, kjer zadevo še preverjajo.

Po kakšni poti do telefonskih številk?

Na dogodek so se odzvali tudi v uradu informacijskega pooblaščenca. Samo ob koncu tedna so namreč prejeli 24 prijav posameznikov, ki so na svoje mobilne telefonske številke prejeli komericalno SMS-sporočilo za naročilo vinjete po polovični ceni, nam je povedala informacijska pooblaščenka Mojca Prelesnik. Zato so po njenih besedah takoj uvedli postopek inšpekcijskega nadzora. Preverili bodo zakonitost obdelave osebnih podatkov – torej predvsem, na kakšni podlagi in na kakšen način je pošiljatelj SMS-sporočil pridobil telefonske številke prejemnikov sporočil.

Ob tem so v uradu informacijskega pooblaščenca poudarili, da za izvajanje inšpekcijskega nadzora že razpolagajo z zadostnim številom prijav, zato dodatne prijave za ugotavljanje dejanskega stanja niso potrebne in ne bodo imele dodatnega učinka. To med drugim pomeni, da vložitev prijave pri informacijskem pooblaščencu »nima učinka pravnega sredstva ali ugovora zoper sam poziv za plačilo stroškov klicev na premijsko telefonsko številko«.

Prevara ni odgovornost operaterja

Ali bodo morali klicatelji, ki so bili prevarani, kljub temu poravnati stroške klicev na premijsko telefonsko številko? »Glede na to, da imajo končni uporabniki sklenjena razmerja z operaterji, so dolžni storitve plačati, če so bile te izvedene. Če je torej bil neki klic opravljen na premijsko ali navadno telefonsko številko, ga je operater upravičen zaračunati,« so nam povedali v Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve RS (AKOS). »Če neka tretja oseba ni zagotovila obljubljenega oziroma vinjet, to ni odgovornost operaterja,« so poudarili. Ali bodo operaterji te klice končnim uporabnikom zaračunali ali ne, pa je po besedah AKOS njihova domena.

V Telekomu Slovenije so nam zatrdili, da bodo morali uporabniki stroške teh klicev poravnati. »Tehnično ni možno, da naročnik tovrstnega klica ne bi mogel prekiniti. Tako je strošek za posameznega uporabnika odvisen od dolžine klica. Po navadi strošek ni visok, je pa seveda odveč,« so dejali. Tudi v A1 Slovenija so poudarili, da se mora vsak uporabnik zavedati svoje odgovornosti pri uporabi komercialnih storitev. Osnovno pravilo pri tem je, »da se na tovrstna komercialna sporočila ne odzivamo in nanje ne odgovarjamo, nikoli niti ne pošiljamo neznancem svojih osebnih in finančnih podatkov«, so še dodali.

Nakup vinjete le pri pooblaščenem prodajalcu

V uradu informacijskega pooblaščenca oškodovanim posameznikom svetujejo, naj se v primeru suma kaznivega dejanja goljufije ali oškodovanja obrnejo na policijo in sodišče. Na policiji so nam ob tem pojasnili, da po zadnjem preverjanju prijav v zvezi s tem dogodkom še niso prejeli, se je pa več občanov nanje obrnilo za nasvet, kako ravnati v takem primeru. »Če so bili ljudje oškodovani, naj podajo prijavo na policijo, ki bo preverila, ali je bilo v konkretnem primeru izvršeno kaznivo dejanje,« so poudarili.

Na incident so se odzvali tudi v Darsu, kjer potrošnikom svetujejo, naj vinjete kupujejo na pooblaščenih prodajnih mestih. Ali je sploh mogoče kupiti vinjeto s popustom, ne da bi bili pri tem prevarani? »Vinjete se prodajajo po vnaprej določeni ceni. Ceno določi država, na ceno se ne obračunava popustov. Dars ne daje nobenih popustov niti uporabnikom niti pogodbenim prodajalcem. Od pogodbenih prodajalcev zahtevamo celotno kupnino,« so odgovorili v Darsu.