O tem, da so športni terenci najbolj priljubljen avtomobilski razred v Evropi, čivkajo že vrabci na strehi. Tudi zato smo na velikem primerjalnem testu PRIMA znova pod drobnogled vzeli tovrstne avtomobile, tokrat iz segmenta C. Primerjavo smo izvedli v sodelovanju s kolegi iz sedmih medijev: portali Avtomobilizem.com, Siol.net in Žurnal24.si, televizijska oddaja Volan, vlog Komotar minuta, časnik Finance in mesečnik Avto Fokus.

Testnih avtov je bilo devet: hyundai tucson, kia sportage, nissan qashqai, opel grandland X, peugeot 3008, renault kadjar, seat ateca, toyota C-HR in volkswagen tiguan. O manjkajočih povejmo le, da je Škodin adut karoq k nam prišel prepozno, da smo pogrešali jeepa compassa, ki ga uvozniku ni uspelo zagotoviti, in da bi, ker zaradi silne gneče med športnimi terenci večkrat prihaja do prehajanja iz enega velikostnega razreda v drugega, marsikdo v to druščino dodal še kakšnega, ki je bil centimeter ali dva večji od največjega in enako toliko manjši od najmanjšega. A črto je bilo nekje pač treba potegniti in tokrat smo jo tako, da je bila razlika med najkrajšim(a) in najdaljšim 13 centimetrov. Spodnjo mejo sta predstavljala 4,36 metra dolga ateca in C-HR, zgornjo pa 4,49 metra dolg tiguan, pri čemer smo pri tako obsežnem testu, pri katerem pri končni oceni četrtino točk prinese finančni vidik (cena, popusti, stroški lastništva…), izpustili predstavnike premijskih znamk. Naslednja naloga je bila, da jih opremimo s primerljivimi pogonskimi sklopi: izbrali smo v tem razredu najbolj prodajane dizelske motorje z okrog 120 konji (88 kilovati) in ročnim menjalnikom ter prednjim pogonom, zato terenske zmogljivosti niso bile toliko pomembne. V veliki meri je to uspelo, seveda pa včasih brez kompromisov ne gre. Uvozniki so se sicer potrudili po najboljših močeh, kar je pomenilo, da je imela osmerica dejansko motorje z močmi od 115 do 130 KM (85 in 96 kW), odstopal je le tiguan s 150 KM (110 kW), sedmerica pa 6-stopenjski ročni menjalnik, odstopal je le grandland X s samodejnim. No, pa seveda še nekdo, ki je bil posebnež – toyota C-HR. Ta je imela hibridni pogon, ki se nam ga je zdelo iz več razlogov primerno primerjati z dizelskimi, in brezstopenjski samodejni menjalnik.

Deveterico smo v dveh tednih dodobra namučili in jo postavili na zahtevne preizkušnje, vmes pa smo si seveda vestno zapisovali merljive komponente in nemerljive občutke. Glede vožnje smo jih najprej temeljito »obdelali« na poligonu varne vožnje AMZS na Vranskem (slalom, dinamika, odzivnost, blaženje in nagibanje, zaviranje…), nato pa še po običajnih cestah in avtocestah vse od okolice Ljubljane do prek meja naše države, kjer smo se poleg večine naštetega prepričali še o njihovi preglednosti, glasnosti in porabi; vse smo ob enakih pogojih v istem času zapeljali na dobrih 120 kilometrov dolg testni krog. Sicer so vsi podatki razvidni iz priloženih tabel, a vseeno zapišimo, da sta se v kategoriji »motor in podvozje«, ki zaseda petino končne ocene, najbolje izkazala C-HR in ateca, z naskokom najslabše pa kadjar.

Pri tovrstnih avtomobilih je seveda pomembna tudi uporabnost, v smislu družinske prijaznosti, prostornosti… Tudi temu segmentu smo namenili petino točk, natančno pa premerili vse, od udobja na prednjih in zadnjih sedežih ter dostopa do njih, od namestitve otroških sedežev, uporabnosti odlagališč in ergonomije, uporabnosti in prostornosti prtljažnega prostora do višine njegove odprtine in nakladalnega robu ter zlaganja naslonjal. Pod črto se je tu najbolje izkazal tiguan, najslabše pa po pričakovanjih C-HR in malce bolj presenetljivo qashqai. Nadaljnjih 15 odstotkov končne ocene je odpadlo na »asistenčne sisteme«, pri čemer smo v tej rubriki združili tako rekoč vse elektronske pomočnike in dodatke, ki jih avtomobili ponujajo. Tudi tu je seštevek viden iz tabele, dodajmo le, da je pri našem testiranju zaviranja v sili pri hitrosti 40 km/h »nesrečo« uspelo preprečiti le toyoti, nissanu in kii, pri infozabavnih sistemih pa so bili v ospredju tiguan, kadjar, grandland X in 3008. Naslednjo petino ocene so prinesli tako imenovani nedoločilniki, kot so videz, počutje za volanom, prepričljivost celotnega paketa… Že iz zapisanega je jasno, da gre za subjektivno rubriko, a ta zaradi velikega števila sodelujočih vseeno ponudi objektivno sliko. Rezultati niso bili presenetljivi, saj sta največ točk dobila tista, ki že na prvi pogled najbolj izstopata: peugeot 3008 in toyota C-HR.

Če bi tu potegnili črto, smo skupno pri 75 odstotkih ocene in zmagovalec bi bil peugeot 3008, ki bi mu tesno, z vsega točko zaostanka, sledil volkswagen tiguan, temu pa toyota C-HR. A ker so v tem razredu cena, financiranje, stroški lastništva in tako dalje eni ključnih elementov pri nakupu, smo temu delu namenili četrtino vrednosti končne ocene. Pri računanju ponudb smo opreme izenačili in nismo upoštevali tistih pri testnih vozilih, saj smo le tako lahko dobili realno sliko. Presenetljivo je, da so bili modeli dodobra izenačeni že po izhodiščnih cenah na ceniku (približno od 27.300 do 28.300 evrov), z izjemo bistveno višjih cen kie, volkswagna in tucsona. Upoštevanje popustov, ki jih trgovci namenijo strankam pri nakupu brez financiranja, je cene še bolj izenačilo – pet modelov se je znašlo v razponu med 25.100 in 26.100 evrov, navzgor pa je odločno odstopala le še kia, ki je bila od drugega najdražjega (tiguan) še vedno dražja dobrih 1500 evrov. Vse skupaj je vrstni red premešalo, saj je tiguan z drugega padel na končno peto mesto, ateca se je s četrtega povzpela na končno drugo, sportage pa je s šestega strmoglavil na zadnje. Čisto na vrhu si je zmagovalec še utrdil položaj. Kompaktni športni terenec PRIMA je tako zasluženo postal peugeot 3008.