Pogosto se zgodi, da dogodek iz mladosti človeka zaznamuje za vse življenje. In Danca Henrika Fiskerja zagotovo je. Ko je kot mladenič na avtocesti zagledal maseratija boro, se je začel intenzivno zanimati za avtomobile in risati prve skice. Ljubezen se je tako razvila, da danes spada med najboljše oblikovalce na svetu. Naj vam prišepnemo, njegova sta tudi BMW Z8, ki je igral naslovno vlogo v filmu o Jamesu Bondu Vse in še svet (The world is not enough), in pa V8 vantage, najbolje prodajani aston martin vseh časov. Roadster je tako navdušil Haralda Kruegerja, tedanjega prvega moža bavarskega podjetja, da je zanj dejal, da spada med trojico najzanimivejših štirikolesnikov v njihovi zgodovini. Oblikovanje avtomobilov Fisker kombinira z vodstvenimi funkcijami v različnih podjetjih, danes pa mnogi v njem vidijo predvsem moža, ki je odkrito napovedal spopad s Teslo, proslavljenim proizvajalcem električnih vozil.

Možakar, ki so ga med drugim proglasili, da spada med deseterico najzanimivejših ljudi na svetu, je znova predsednik uprave podjetja Fisker, ki ga je ustanovil in nato vodil vse do leta 2013. V tem času je želel množicam približati električne avtomobile, saj naj bi po njegovih besedah bili lahko tudi lepi, vznemirljivi in pa zabavni za vožnjo. Pred desetimi leti je začel sodelovati s Teslo, saj so ga prosili, da pomaga pri oblikovanju luksuznega modela S, hkrati pa je delal na polno v okviru svojega podjetja. Rezultat je bil karma sunset, prvi priključni hibrid med kabrioleti, narejen na osnovi modela karma, ki je bil sposoben voziti približno 80 kilometrov zgolj na elektriko.

Med kupci tudi DiCaprio

Leta 2008 so začeli intenzivno zbirati sredstva in jih s pomočjo širše javnosti in zasebnih skladov zbrali kar 1,2 milijarde dolarjev, med vlagatelji pa je bil tudi hollywoodski zvezdnik Leonardo DiCaprio. To jim je omogočilo razvoj karme, ki je bila v letu 2011 prvi luksuzni električni avto s podaljšanim dosegom, med bolj znanimi kupci pa so bili še glasbenik Justin Bieber, nekdanji ameriški državni sekretar Colin Powell in pa nekdanji podpredsednik Al Gore. Vsega dva meseca pozneje jih je doletela smola, saj je dobavitelj zaradi napake vpoklical baterije, kmalu zatem pa bakrotiral, posledično pa so bili proizvodnjo karme vsega leto dni po začetku primorani zaustaviti. Izdelali so jih 2450. Za nameček je pri več avtomobilih prišlo do vžiga, za kar pa domnevno ni bila kriva baterija. Težave v Fiskerju so se nadaljevale, saj je postalo znano, da so pri prodaji modela karma imeli 35.000 dolarjev izgube na vsak avto, ko se njegova vizija vodenja podjetja ni več ujemala s poslovno vizijo preostalih članov uprave, pa je Henrik Fisker odstopil z mesta izvršnega direktorja, kot da bi slutil, kaj se bo zgodilo – bankrot. Sredstva podjetja so na dražbi za 149,2 milijona dolarjev prodali kitajskemu podjetju Wanxiang, novi lastniki pa so ga preimenovali v Karma Automotive.

S Teslo se je aprila 2008 zapletel v spor, saj so bili prepričani, da je Fisker njihovo sodelovanje izkoristil, da bi pridobil zaupne podatke, ki jih je nato uporabil pri razvoju svojega avtomobila. V arbitraži so razsodili, da Fisker ničesar ni naredil narobe, Tesli pa naložili plačilo 1,1 milijona dolarjev sodnih stroškov. Januarja 2016 pa se je v vlogi tožnika znašel Fisker, prepričan, da so Aston Martin in njegovi trije možakarji iz uprave skušali preprečiti, da bi na severnoameriškem salonu predstavil luksuzni športni hibrid VLF force 1, saj naj bi bil preveč podoben njihovemu DB10. Ko je bil avto nato prvič na ogled, je bilo jasno, da si nista podobna.

Uspeh se skriva v grafenu

Henrik svoj dizajn opisuje kot inovativen in brezčasen, inspiracijo pa išče v italijanskih in ameriških luksuznih in športnih avtomobilih iz 50., 60. in 70. let. Njegova najnovejša kreacija je električna limuzina z dometom več kot 600 kilometrov, ki jo je moč napolniti v vsega devetih minutah. Avto, ki ga je poimenoval EMotion in bo naprodaj konec leta 2019 (že danes ga je moč rezervirati z depozitom 2000 zelencev), bo imel možnost avtonomne vožnje četrte stopnje, cenovno pa naj bi bil na ravni Teslinega modela S, se pravi okoli 130.000 dolarjev. Prav v tesli namreč vidi glavnega konkurenta. »Mislim, da je vsem jasno, da je na trgu luksuznih električno gnanih avtomobilov samo ena resna znamka – Tesla. Mogoče v tem trenutku še nima resnega tekmeca, toda prepričan sem, da nam bo sčasoma uspelo. Še vedno pa mi ni blizu razmišljanje ljudi, ki pravijo, da smo ubijalec Tesle,« pravi odločen in pripravljen na boj. Svojo prednost vidi v bateriji, ki ni litij-ionska, ampak iz grafena, ki spada med najtanjše in najmočnejše doslej odkrite materiale. »Elektroni se gibajo hitreje, zato je tudi polnjenje občutno hitrejše. Da teh baterij trenutno ne proizvajajo množično, je razlog v visoki ceni,« pojasnjuje profesor Lucia Gauchia, Fisker pa je prepričan, da bo preskočil tudi to oviro, saj naj bi patentiral napravo, ki bo proizvedla 1000 kilogramov grafena za ceno vsega 10 centov za kilogram.

Sicer pa bodo verjetno že kmalu predstavili nov električni avto, ki naj bi bil s ceno 34.000 dolarjev bolj prijazen do denarnice potrošnika. »Nočem natančno povedati, kakšen bo avto, a zagotovo ne bo super zmogljiv in luksuzen, bo pa za potrošnika edinstven, saj bo imel najnižje stroške,« še pravi Fisker in pojasnjuje, da je ključ do uspeha množičnost, saj le ta zagotavlja nižjo ceno za kupca in nižje stroške za proizvajalca. Na roko mu gre, da so potrošniki širom po svetu vse bolj prepričani, da je prihodnost povezana prav z električnimi avtomobili. Koliko jih bo nosilo Henrikov pečat, bo seveda povedala prihodnost, ko bo znano tudi, ali bo Fisker dejansko enakovredna alternativa Tesli. Že danes pa je znano, da mu je uspelo ambicijo, da bi električni avti bili videti frajersko, uresničiti.