Japonska, ki slovi po svojem investiranju v visoko tehnologijo in robotizacijo, pri tem ni pozabila niti na stranišča. Znano je, da se japonska stranišča precej razlikujejo od evropskih. Japonske straniščne školjke so v zadnjem času za uporabo postale tako zapletene, da je japonsko združenje za sanitarno higieno v začetku leta standardiziralo simbole ob tipkah. V preteklosti so verjetno imeli precej pritožb neveščih tujcev, ki jih je med iskanjem tipke za izplakovanje voda namesto tega poškropila po obrazu.

Navdih je prišel z zahoda

Zgodovina pametnih japonskih straniščnih školjk se je pravzaprav začela na zahodu. Izumitelj Kazučika Okura je leta 1903 potoval po evropskih mestih, kjer so keramične straniščne školjke nanj naredile tako velik vtis, da se je odločil modernizirati japonske kopalnice. Kot navaja CNN, je Japonska takrat poznala samo zunanja stranišča »na štrbunk«. Okura je deset let po potovanju po Evropi Japonski predstavil prvi model zahodnjaške straniščne školjke z izplakovanjem. Ustanovil je podjetje TOTO, ki sto let zatem še vedno deluje in je postalo sinonim za visokotehnološke straniščne školjke.

Prva večja inovacija podjetja je bil washlet – straniščna školjka, ki funkcionalno združuje stranišče in bide. Izum so izpopolnili do skrajnosti. 300 zaposlenih v podjetju je testiralo straniščno školjko in poročalo o izkušnji. Na ta način so določili primerno temperaturo vode, ki seveda ne sme biti prevroča ali premrzla, in kar je morda še pomembneje, določili so tudi kot, pod katerim škropi voda.

Straniščna školjka kot statusni simbol

Straniščna školjka washlet sprva ni postala hit, je pa hitro našla navdušence v premožnejših krogih. Podjetje TOTO je washlete sprva prodajalo predvsem golf klubom, zaradi česar je izdelek spoznalo veliko število premožnih poslovnežev. Kot poroča CNN, dandanes veliko zares premožnih ljudi pri rezervaciji hotela najprej preveri, ali ima hotel visokotehnološke TOTO straniščne školjke. Te so postale standard v večini boljših japonskih hotelov in tudi marsikje drugod po svetu. Zanje so se odločili v hotelu Shangri-la na vrhu londonskega nebotičnika The Shard, imajo pa jo tudi stranišča poslovnega razreda na Boeingih 777 in tudi pariški muzej Louvre.

Stranišče, ki ima več tipk kot daljinec

TOTO ni edino podjetje, ki se ukvarja z izdelovanjem »pametnih« straniščnih školjk. Tudi v Toshibi in Panasonicu izdelujejo školjke, ki imajo več tipk kot daljinec za televizor, a za zdaj je videti, da podjetju TOTO ne sežejo do kolen.

Predlani je TOTO v mestu Kitakjušu na jugu Japonske odprl prvi muzej stranišč. Zanimanje za muzej je preseglo pričakovanja – v dveh letih ga je obiskalo 180 tisoč obiskovalcev. Oblikovalec Šihohiko Takahaši pravi, da je muzej tako uspešen zato, ker je nagovoril tako »japonsko kulturo sramu« kot njihov ponos na tehnologijo. »Japonci v preteklosti zaradi sramu niso hoteli niti izgovoriti besede stranišče,« je dejal za CNN. »Gre za z zvoki in neprijetnimi vonjavami povezan sram,« je razložil. »Washlet pa z glasbeno spremljavo in sredstvi za nevtralizacijo vonja ublaži oboje, zaradi česar so ga Japonci vzeli za svojega,« je še pojasnil Takahaši.