Podjetja se ne prodajajo samo svojim kupcem, o pomembnosti in koristnosti sodelovanja z njimi ne prepričujejo le svojih dobaviteljev, pač pa se morajo uspešno prodajati tudi svojim sodelavcem – obstoječim in prihodnjim. Ti so namreč ključnega pomena za ustvarjanje konkurenčne prednosti in trajnostno rast podjetja. Prav naglo praznjenje kadrovskega bazena zdaj še veliko bolj spodbuja podjetja k sistematični gradnji znamke dobrega delodajalca (employer branding). Znamka delodajalca ni nič novega. Ima jo pravzaprav vsako podjetje in po vsej verjetnosti ni tako bleščeča, kot bi si jo menedžment želel in kot jo podjetje dejansko potrebuje, če želi pridobivati najboljše kadre in dolgoročno zadržati obstoječe.
Dobra blagovna znamka delodajalca namreč vpliva na uspešnost zaposlovanja. Večina kandidatov bo prej sprejela ponudbo podjetja, ki jasno kaže, na kakšen način skrbi za zadovoljstvo svojih zaposlenih in za konstruktivno ter prijetno delovno okolje, kot pa ponudbo podjetja, ki kandidatom vnaprej ne ponuja vpogleda v svojo organizacijsko kulturo in ne daje jasnih znakov, da jih zadovoljstvo zaposlenih sploh zanima. To potrjuje tudi Urška Stanovnik, menedžerka, odgovorna za zadovoljstvo zaposlenih v škofjeloškem Optiwebu.
Zanjo so odgovorni vsi zaposleni
Znamka delodajalca je po njenem mnenju podobna kulturi podjetja. »Lahko je zapisana samo na papirju, lahko pa jo ljudje v podjetju dejansko živijo. Ne moreš je oblikovati čez noč, saj se ves čas razvija, dograjuje, izpopolnjuje in vsi zaposleni so njen del. Z bolj zaostrenimi razmerami na trgu pa se v podjetjih z znamko delodajalca več ukvarjajo. Pomembno je zavedanje, da jo gradimo prav vsi zaposleni. Kadrovica torej v našem podjetju nisem samo jaz, pač pa vsak Optiwebov sodelavec. Ničkolikokrat se nam je namreč že zgodilo, ko je šel kateri od sodelavcev na dogodek zunaj podjetja in je srečal zanimive ljudi, ki bi lahko pomagali pri rasti našega podjetja, ter nas spodbudil, da smo jih pobliže spoznali, četudi sami niso imeli namena zamenjati službe.«
Ali če se nekoliko pošalimo – vaša znamka delodajalca je to, kar vaši sodelavci o vas povedo po dveh kozarcih vina. »To je mnenje, ki ga delijo s prijatelji. Vaši zaposleni so najboljši ambasadorji vašega podjetja. Če imate 200 zaposlenih, pomeni, da imate 200 ambasadorjev znamke. Za manjše trge je upoštevanje »ambasadorske miselnosti« še pomembnejše. Ker vsak pozna vsakogar, morate biti prepričani, da so zgodbe vaših zaposlenih pozitivne in da pošiljajo privlačna sporočila,« poudarja švedski strokovnjak in svetovalec Svante Randlert.
Kako pa diši vaše podjetje?
»Znamka delodajalca je identiteta podjetja, je kot njegov specifičen vonj, kar ga dela posebej mikavnega. To je vse, kar ga dela posebnega, izstopajočega,« je slikovito opisal William Tincup, predsednik uprave Recruiting Daily. Znamka delodajalca izkazuje sposobnost podjetja dosegati ločljivosti od konkurence in privabiti točno tisti kader, ki ga potrebuje. »Moj odgovor na vprašanje, kaj je znamka delodajalca, je zelo enostaven: to je občutek, katerega želimo, da ga imajo o našem podjetju kandidati za zaposlitev.«
Znamka dobrega delodajalca ni enaka znamki uglednega podjetja. Uglednim mednarodno vpetim podjetjem s tradicijo je sicer nekoliko lažje pridobiti kader, vendar pa brez aktivnosti, ki jih dober delodajalce ves čas izvaja, dolgoročno ne gre. »Mladi, ki se zdaj vpenjajo na trg dela, želijo delati pri priznanih podjetjih z uveljavljenimi blagovnimi znamkami. Vendar pa samo ugled in blagovna znamka še nista dokaz za dobro delovno okolje in odnose,« meni Stanovnikova, ki prizna, da se morajo manjša podjetja bolj truditi za kadre kot večja.
Je pa vesela, da v velikih podjetjih zlagoma že povzemajo dobre prakse manjših podjetij, ki jih uporabljajo tako za pridobivanje novih sodelavcev kot ohranjanje obstoječih. Med drugim jih vse več vzpostavlja delovno mesto menedžerja, odgovornega za zadovoljstvo zaposlenih, kot ga zaseda sama. »Podjetja se moramo prodajati tudi prihodnjim sodelavcem. Veliko uveljavljenih podjetij z več desetletij dolgo tradicijo na FB na primer ne najdemo. Velika podjetja so že tako priznana in zaželena, da imajo pri zaposlovanju manjše težave, manjša in mlajša podjetja pa morajo za to bolj trdo delati ne glede na to, katero generacijo sodelavcev želijo v svojo sredino. Zato si na prvih razgovorih s potencialnimi kandidati prizadevamo dati čim več informacij, da si lahko ustvari celovito sliko o nas, preden se odloči za nas,« poudarja Urška Stanovnik.
Kandidata, ki je prišel v selekcijskem postopku skorajda povsem do konca, povabijo v podjetje za dva dni. »Skupaj pregledamo priročnik za zaposlene, v katerem je vse o bonitetah, možnostih za izobraževanje in razvoj, kakšen je delovnik, kaj je na delovnem mestu dopustno in kaj ne… Nam je pomembno, da damo tedaj vse karte na mizo,« je zelo jasna Stanovnikova.
Stavijo na mreženjeKaj je ključnega pomena za potrditev, da je podjetje dober delodajalec, je odvisno od vsakega posameznika in panoge, s katero se podjetje ukvarja. »V našem primeru se za najučinkoviteje izkazuje naše delo na terenu in konstantno mreženje. Družimo se tudi s konkurenco in se pogovarjamo z njo. Slovenska podjetja so izjemna. Pripravljena so deliti svoje izkušnje. Zato smo uvedli tudi dan za izkušnje, ko gostujejo pri nas tuji strokovnjaki in se mi učimo od njih, drugič mi delimo v drugih delovnih okoljih svoja znanja in izkušnje,« našteva Stanovnikova.