V tujini so projekti in storitve, ki delujejo po načelu ekonomije na poziv (Uber eats, Deliveroo ali Foodora), že dalj časa pravi hit, v zadnjih treh letih pa so vanje veliko investirali – v zagonska podjetja so vložili kar pet milijard evrov. Prizor, v katerem dostavljavec na kolesu šviga mimo na cesti nagnetenih avtomobilov, vam je gotovo znan iz kakšnega ameriškega filma. Tudi dostava hrane Američanom ni prav nič tuja, zadnje desetletje je vse bolj priljubljena tudi pri nas. Na portalu ehrana.si z restavracijami že od leta 2011 sodelujejo kot posrednik pri spletnem naročilu hrane, z novo aplikacijo pa sklepajo celoten krog odnosa s stranko, pojasni direktor Borut Markelj.

Kje je ehrana?

In kako deluje? Lakotnik v aplikaciji naroči hrano, restavracija pripravi obrok, kolesar ga tam pobere in dostavi stranki. Večina naročanja hrane se s klasičnega telefonskega seli na splet. »Vsa ponudba je tako na enem mestu. Nekaterim je včasih kar všeč, da se ni treba z nikomer pogovarjati ali pa čakati na prosto telefonsko linijo,« se zasmeji Markelj. Uporabniki lahko obrok plačajo po spletu, hkrati lahko pot hrane (oziroma tistega, ki jo pelje) spremljajo po zemljevidu. »S tem rešujemo največjo frustracijo lačnih ljudi, ki se nejevoljno sprašujejo, kje je njihova hrana,« doda in nadaljuje: »Uporabniki so vajeni dostav restavracij, a nanje čakajo tudi do uro ali še dlje. Mi večino obrokov dostavimo v pol ure.«

Hitro dostavo toplega obroka zagotovijo s kolesom, ki je v prestolnici zlasti med prometnimi konicami najhitrejše prevozno sredstvo. Gre za preverjen model iz tujine, ki deluje predvsem v večjih mestih in središčih metropol. »Z dostavnimi časi smo tako daleč pred trenutno ponudbo tekmecev, ki imajo težave z drugimi prevoznimi sredstvi,« učinkovit model pohvali Markelj. Takšna dostava je hkrati tudi »zelena« in brez slabega vpliva na okolje. Storitev so začeli preizkušati junija, na dan izpolnijo več kot 50 naročil, opažajo pa veliko rast. Za zdaj delujejo samo med tednom, torej od ponedeljka do petka, in samo v središču Ljubljane (sodelujejo z restavracijami Meta in bazilika, Gostilna dela, TLOFT, Frks, Zaživ Vegan Bistro, Kavarna Slamič in Taman Organic), v kratkem bodo storitev razširili na območje celotne prestolnice. Do konca leta si želijo pridobiti vsaj trideset novih restavracij, do konca 2020 pa želijo s tem zagotoviti vsaj 50 novih delovnih mest.

Najboljša in najhitrejša rešitev

Za korak naprej pri svojem delu so se v prvi vrsti odločili zaradi povpraševanja na trgu. Osredotočajo se na restavracije, ki dostave nimajo, saj jim ponudijo lastno logistično rešitev. Restavracije tako pridobijo nov prodajni kanal, z izbiro zunanjega dostavljavca hrane se lahko osredotočijo na svojo osnovno dejavnost – pripravo okusnih obrokov, hkrati jim ni več treba vlagati sredstev v dostavna vozila, je prepričan Markelj. »Ko bo storitev zaživela pri nas, jo bomo razširili na Balkan, nato pa še na vzhodnoevropske trge,« optimizma ne skriva sogovornik in doda, da mehanizem storitve ni zanimiv le na področju dostave hrane, temveč tudi za uporabo pri drugih kurirskih storitvah, na primer pri dostavi paketov, živil iz trgovine ali pa rož iz cvetličarne. »Napreden logistični sistem brez vmešavanja človeka samodejno razporeja dostavljavce, kam gredo po dostavo in kam jo odpeljejo. Upošteva njihovo lokacijo, zasedenost restavracij (ali kakšne druge storitve) ter tudi razmere na cestah. Tako poišče najboljšo rešitev, ki bo izpeljana v najhitrejšem možnem času. Gre za optimizacijo poti in časa,« še pravi direktor podjetja, ki je član Tehnološkega parka Ljubljana.

Ehrana.si je v šestih letih od ustanovitve postal največji spletni portal za naročanje hrane na dom pri nas, 80.000 uporabnikov pa lahko izbira med 120 različnimi restavracijami. Razvoj storitve ehrana live je omogočila naložba P2 Slovenskega podjetniškega sklada (54.000 evrov), ki mladim visokotehnološkim podjetjem s potencialom rasti in ustvarjanja delovnih mest omogoči pridobitev zagonskega kapitala.