Instagram že nekaj časa velja za eno najbolj priljubljenih družbenih omrežij in njegova popularnost strmo raste. Podjetje, ki je v lasti Facebooka, ima od letošnjega aprila dalje več kot 700 milijonov uporabnikov. Za primerjavo: nesporni zmagovalec v številu uporabnikov je Facebook, ki ima dve milijardi uporabnikov, sledita mu YouTube in WhatsApp. Instagram, ki se uvršča v prvo deseterico omrežij z največ uporabniki, je še posebej priljubljen med mladimi ženskami.

Magična meja 10 tisoč sledilcev

Že nekaj časa je jasno, da se novodobno oglaševanje z obcestnih jumbo plakatov in televizijskih sprejemnikov seli na družbena omrežja. Za oglaševanje je še posebej prikladen instagram, kamor uporabniki objavljajo fotografije iz svojega življenja. Tako je instagram poln fotografij, na katerih ljudje pozirajo v oblačilih določenih blagovnih znamk, pijejo proteinske napitke ali jedo prehranska dopolnila. Naiven uporabnik družbenih omrežij tovrstne objave zlahka zamenja za resnična in iskrena priporočila svojih idolov.

Toda v resnici gre za sponzorirane objave. Med največje zaslužkarje sodijo ženske iz družine Kardashian. Kot poroča Guardian, je posamezna objava, na kateri denimo Kim Kardashian pije »čaj za razstrupljanje telesa« vredna več kot 500 tisoč dolarjev. Tudi ljudje z bistveno manj sledilci s sponzoriranimi objavami služijo lepe vsote. Zaslužek je seveda odvisen od števila sledilcev, saj slednje določa domet oglasa. Oglaševalcev ljudje z manj kot tri tisoč sledilci ne zanimajo, neuradno pa bi se naj solidne kupčije sklepale pri številu vsaj 10 tisoč sledilcev.

Organizacije za varstvo potrošnikov bijejo boj z mlini na veter

Uporabnikom instagrama je lahko zelo težko ločiti med sponzorirano objavo in resničnim, iskrenim priporočilom nekega izdelka. Zbornica za oglaševalske standarde (Advertising Standards Authority – ASA) je v Veliki Britaniji že leta 2014 določila, da morajo biti objave, za katere je uporabnik prejel plačilo, označene s hashtagom #ad (#oglas) ali #spon (#sponzorirano). Instagram vplivneži se večinoma požvižgajo na določbe Zbornice za oglaševalske standarde in mirno objavljajo fotografije sponzorskih izdelkov.

Tudi v ameriški Zvezni komisiji za trgovino (Federal Trade Commission – FTC) se trudijo, da bi bilo oglaševanje na instagramu čim bolj transparentno. Letos aprila so skoraj sto ljudem, večinoma zvezdnikom, poslali pisma, v katerih so jih opozorili na etične vidike oglaševanja. Po mnenju FTC ni dovolj, da uporabnik k sponzorirani objavi zapiše hashtag #ad, saj tega običajno uvrsti na konec besedila, ki spremlja fotografijo. Tako je malo verjetno, da povprečen uporabnik instagrama sploh vidi tako označbo.

V preteklem tednu je FTC 21 zvezdnikom ponovno poslal pisma, saj njihove objave še vedno kršijo določila etičnega oglaševanja. Po poročanju Reutersa so tovrstna pisma med drugimi prejele tudi Naomi Campbel, Amber Rose, Lindsay Lohan in Sofia Vergara. Od zvezdnic pričakujejo pisne odzive do konca meseca.

Instagram oglaševanje je vse bolj prisotno tudi v Sloveniji, kjer pristojne službe za zdaj še niso izdale navodil o ustreznih označbah plačanih objav.