Glavni Tencentov produkt wechat je največje družbeno omrežje in aplikacija za kratka sporočila na Kitajskem, ki ima 937 milijonov uporabnikov. Z ekosistemom wechat je Tencent v edinstvenem položaju, da izkoristi najhitreje rastoče industrije, kot so mobilno plačevanje, spletna posojila, mobilno oglaševanje in mobilne igre. Že zdaj je Tencent največje podjetje za računalniške igre na svetu in eden najuspešnejših investitorjev tveganega kapitala. V svojem članku bom predstavil pet razlogov, zaradi katerih verjamem, da bo Tencent do leta 2025 največje podjetje na svetu.

» Fintech na Kitajskem ni le beseda, ki je v modi, ampak je že v razcvetu.«

1. Mobilno plačevanje

Mobilno plačevanje na Kitajskem je v letu 2016 doseglo 5,5 bilijona dolarjev, kar je več kot petdesetkrat toliko kot v ZDA. Medtem ko se zahodni mediji osredotočajo na apple pay in android pay, so ti sistemi v primerjavi s kitajskimi sistemi, kot sta Tencentov wechat pay in Alibabov alipay, pravi palčki. 425 milijonov Kitajcev že uporablja svoje telefone kot denarnice, kar predstavlja 65 odstotkov vseh uporabnikov mobilnih telefonov. 44,5 odstotka uporabnikov mobilnih denarnic, ki so na trg prišle pred dobrimi tremi leti, pa pravi, da s seboj ne nosijo več gotovine.

Tencentov wechat pay je že skoraj ujel alipay in je imel na koncu leta 2016 38,1-odstotni tržni delež na Kitajskem, medtem ko je bil ta eno leto pred tem še 16-odstoten. S tako rastjo lahko kmalu pričakujemo, da bo njihov tržni delež že kmalu večji od deleža alipaya. Drugi Tencentovi prihodki, med katere sodijo mobilno plačevanje in storitve v oblakih, so se v zadnji četrtini leta 2016 potrojili v primerjavi z letom prej.

JP Morgan napoveduje, da bodo ponudniki mobilnega plačevanja na Kitajskem svoje prihodke povečevali za 42 odstotkov na leto in da bodo ti leta 2020 znašali že 29,3 milijarde dolarjev.

»Največji vir bogastva na svetu ni več nafta, ampak podatki.« The Economist

Oboroženi s podatki o 937 milijonih uporabnikov wechata in 860 milijonih uporabnikov QQ, ima Tencent poleg podatkov o tem, katerim zvezdnikom in znamkam sledijo, s kom se pogovarjajo in kaj berejo (kot Facebook), podatke tudi o tem, kaj kupujejo na internetu in v trgovinah z wechat payem. Prek njihovih drugih investicij v kitajsko aplikacijo za naročanje voženj (kot Uber), ki se imenuje didi (podjetje je vredno že 50 milijard dolarjev), startup za deljenje koles Mobike, aplikacijo za naročanje hrane Meituan in v mnoge druge verjetno vedo tudi, kam zahajaš in kaj ješ. Poleg tega, da z milijonskimi investicijami v startupe Tencent te poveže s svojo platformo wechat pay, poskuša s tem zgraditi eno najtočnejših baz podatkov o potrošnikih na svetu. Posledica pomanjkanja zakonov o zasebnosti na Kitajskem in uporabniki, ki jim v nasprotju z nami v Evropi in ZDA ni kaj prida mar za zasebnost na spletu, je, da je Kitajska idealna za monetizacijo velikih podatkov.

2. Spletna posojila

Poleg mobilnega plačevanja je Kitajska vodilna tudi v spletnih posojilih in investiranju. Uporabniki wechata so prek aplikacije investirali že več kot 15 milijard dolarjev v Tencentov sklad denarnega trga. Tencentov WeBank, ki je prva zasebna pletna banka na Kitajskem, potrošnikom na njihovih mobilnih telefonih ponuja posojila do 30.000 dolarjev brez tradicionalnih preverjanj posojilne sposobnosti in brez čakanja, kar prek aplikacije WeChat na njihovih mobilnih telefonih, in je v dveh letih od ustanovitve posodila že 30 milijard dolarjev.

Tencent lahko analizira vse podatke, ki jih ima o svojih uporabnikih, in si tako o njih ustvari natančno kreditno oceno ter jim ponudi posojila prek mobilnega telefona. To je v državi, kjer je še vedno velik del populacije, sploh v ruralnih predelih, brez bank, izreden potencial. Velike kitajske državne banke pogosto spregledajo majhne potrošnike in raje posojajo denar velikim, državnim korporacijam, kar je še en razlog več, zakaj je Tencent v edinstvenem položaju, da osvoji ta trg.

Banka JP Morgan ocenjuje, da bo spletni trg posojil potrošnikom do leta 2020 zrasel do 95 milijard dolarjev in podjetjem prinesel 11,3 milijarde dolarjev prihodkov. Tencent in Alibaba bosta skupaj nadzirala od 50 do 60 odstotkov vsega fintech trga, kar bo pomenilo dodatnih 326 do 391 milijard tržne kapitalizacije. Tako imata delnici Tencenta in Alibabe še od 65 do 78 odstotkov potenciala za rast.

Marca, ko je JP Morgan objavil svojo napoved, je bil Tencent vreden 262 milijard dolarjev. Če dodamo srednjo vrednost njihove napovedi, ki je 71,5 odstotka, JP Morgan verjame, da bo do leta 2020 Tencent vreden 450 milijard dolarjev. Trenutno je vreden že 355 milijard dolarjev.

3. Mobilno oglaševanje

Medtem ko je Facebook v zadnjih letih izpopolnil ciljno oglaševanje na svojih platformah, je Tencent, ki ima poleg podobnih podatkov, kot jih ima Facebook, tudi podatke o transakcijah in nakupih svojih uporabnikov, šele dobro začel izkoriščati to priložnost. Šele lani je oglaševalcem ponudil platformo za kupovanje ciljnih oglasov. Tako njihovih 937 milijonov uporabnikov wechata in 860 milijonov uporabnikov QQ še vedno vidi občutno manj oglasov kot povprečen uporabnik facebooka. Uporabnik wechata v povprečju vidi le en oglas na dan, medtem ko jih povprečen uporabnik facebooka vidi na desetine. Konec leta 2016 je imel Facebook 4,17 dolarja prihodkov na uporabnika, medtem ko je imel Tencent zgolj 0,87 dolarja prihodkov na vsakega uporabnika wechata.

Facebook tako vsakega uporabnika monetizira skoraj petkrat bolje kot Tencent, kar glede na to, da je Tencent začel monetizacijo wechata šele pred dobrim letom, niti ni presenetljivo. Če bo Tencent uspešno sledil Facebooku, ima z mobilnim oglaševanjem še ogromen potencial za rast prihodkov.

4. Mobilne igre

Kitajski trg mobilnih iger naj bi z 11,2 milijarde v letu 2016 zrasel na 21,3 milijarde v letu 2019, Tencent pa naj bi obdržal primat tudi v prihodnjih letih. V letu 2016 je imel Tencent 44,7-odstotni tržni delež na Kitajskem, njihovi prihodki iz iger pa so se povečali za 51 odstotkov glede na prejšnje leto.

5. Investicije tveganega kapitala

Tencent je eden najuspešnejših in najaktivnejših investitorjev tveganega kapitala. Trenutno ima delež v 21 od 205 unicornov, zagonskih podjetij, ki so začetno obdobje že prerasla, a se izogibajo vstopu na borzo, vendar so vredna več kot milijardo dolarjev. Samo od maja 2017 so investirali že v 19 podjetij, med katerimi je najbolj znano Go-jek, vodilno indonezijsko podjetje za naročanje taksijev. Tencentova velikost jim pomaga pri poceni izposojanju denarja, ki ga potem zelo uspešno investirajo v hitro rastoča podjetja in širijo svoj ekosistem. Med bolj znanimi investicijami Tencenta je Snap, v katerega so investirali že leta 2013 in je trenutno vreden 17 milijard dolarjev, Didi Chuxing, v katerega so investirali leta 2015 in je zdaj vreden 50 milijard, Lyft, v katerega so investirali v letu 2015, in Tesla, v katerem so pridobili 5-odstotni delež. Poleg tega, da investirajo v obetavna podjetja v tujini, investirajo tudi doma, kjer podjetjem ponudijo svoje znanje in pomoč ter dostop do wechatovega ekosistema z 937 milijoni uporabnikov. Dober primer tega sta denimo Didi in Mobike, ki sta oba integrirana v denarnico wechat, prek katere lahko uporabnik pokliče taksi ali si izposodi kolo. Po zadnjih podatkih je 40 odstotkov voženj s kolesi mobike opravljenih prek wechata in ne prek Mobikove lastne aplikacije. Ta podjetja nato v svoje aplikacije za plačilno možnost dodajo tudi wechat pay, kar po drugi strani poveča Tencentove prihodke in izboljša ter razširi Tencentov ekosistem.

Zaradi vseh naštetih razlogov verjamem, da ima Tencent potencial, da postane največje podjetje na svetu do leta 2025, a bo seveda boj z Alibabo na kitajskem trgu ter Facebookom, Googlom in Amazonom na zahodnih trgih dolg in hud.