»Prav proizvajalci plastike moramo biti zagovorniki novih zelenih tehnologij in s tem drugačnim razmišljanjem pokazati javnosti, da se trajnostni modeli in procesi krožnega gospodarstva že izvajajo v nekaterih slovenskih malih in mikropodjetjih ter da je zadnji čas, da o tem spregovorimo,« pravi Eva Štraser, prokuristka družinskega podjetja Bokri iz Radelj ob Dravi, kjer so na njeno pobudo zasnovali linijo izdelkov za gospodinjstvo Bokri Green, in sicer ekosveče in biorazgradljive plastične lončke za zasaditev sadik.

Vse skupaj se je na neki način začelo že z gospodarsko krizo, ko je podjetje zato, da bi lažje prebrodilo krizo v avtomobilski industriji, poiskalo nove posle na nišnih področjih, kot sta zabrizgavanje elektromagnetov in brizganje materialov, ki vsebujejo več kot 50 odstotkov steklenih vlaken. »Tako da odločitev, da se preizkusimo v brizganju biomaterialov in steklena vlakna nadomestimo z lesnimi vlakni ter odpadnimi semeni, ni bila tako zunaj naših proizvodnih sposobnosti,« pripoveduje Štraserjeva o proizvodnji biorazgradljivih plastičnih lončkov za zasajanje sadik.

Družinski posel in mnogo strasti

V podjetju je zaposlena dobro desetletje in v tem času ga je dodobra spoznala. Delala je s strojem, izobraževala zaposlene, vodila logistiko in nabavo, hkrati pa je odgovorna tudi za optimizacijo proizvodnje in izvajanje internih presoj standarda ISO. »To mi pravzaprav omogoča, da zmeraj znova iščem nove nepravilnosti, odstopanja od zastavljenih ciljev in seveda ideje za izboljšave,« pojasnjuje mlada prokuristka. Prednosti družinskega podjetja vidi predvsem v sposobnosti hitrega prilagajanja novim situacijam in ponujanju celovite storitve – od prevzema posla do izdelave orodij za brizganje plastike pri poddobavitelju, brizganja prvih serij, izvedbe meritev in spremljanja proizvodnega procesa ter zagotavljanja kakovostne storitve brizganja.

»Priznam, da prav zaradi družinske naveze občasno nastajajo burnejši odzivi, kot bi si želeli – kar je roko na srce velikokrat posledica medgeneracijskega preskoka v razmišljanju –, a ko so vidni prvi rezultati, se strasti umirijo,« je še razkrila svoje poglede na družinski posel.

In kako so v podjetju sprva sprejeli njeno idejo za zeleno linijo izdelkov? »Ideja o brizganju lastnih biorazgradljivih izdelkov je bila že nekaj časa v moji glavi. Imeli smo namreč proste zmogljivosti, specifično tehnično znanje in željo po novih tehnologijah. Vendar brez skoka iz območja udobja uspeh ni bil mogoč,« je jasna sogovornica.

Tri korake naprej, pet nazaj – in spet znova

Pred dvema letoma se je prijavila na Akademijo z družbenim učinkom v Kozini ter Murski Soboti in to je bil sprožilec, ki je začel pisati novo zgodbo. Najprej so izdelali lončke, ki imajo vonj po lesu, a prehitro razpadejo. Nadaljevali so s povezovanjem z evropskimi institucijami, prišli so nova testiranja in novi izdelki, vzpostavili so nove prodajne kanale po sistemu: »Imate problem? Mi imamo rešitev za vas!«

Rezultat je izdelek smart smuti, ki ga delajo skupaj s Semenarno Ljubljana. Gre namreč za biorazgradljivi lonček, v katerem uporabnik vzgoji pšenico za pripravo napitkov – smutijev v zimskem času. »Lani nam je v času novoletnih obdarovanj uspelo pripraviti pošiljko poslovnih daril za evropski parlament, aprila letos pa nas je opazila evropska medijska hiša Euronews, kar nam daje potrditev, da smo na pravi poti,« se z linijo izdelkov Bokri Green pohvali Štraserjeva, ki je z lastnim izdelkom nekoliko na glavo postavila tudi druge poslovne procese v podjetju. Zakorakali so namreč v novo sfero tržnih aktivnosti, s katerimi prej niso imeli izkušenj.

»Začetki so bili nekako tako, kot če bi naredili tri korake naprej, pet nazaj in startali znova,« je izzive pri lansiranju ekolončkov opisala sogovornica, ki se zdaj ukvarja predvsem z informiranjem o lastnem izdelku, iskanjem novih poslovnih modelov, zunanjih parterjev…

»Osnovna ideja je bila, da z lončki rešimo dolg proces spomladanskega zasajanja v vrtnarijah. Pri tem smo izhajali iz lastnega problema: prideš v vrtnarijo v času aprilskih zasajevanj in si zaželiš, da ti v vrtnariji zasadijo sadike izbranega balkonskega cvetja v tvoja, lastna korita, vendar žal ugotoviš, da imajo zaposleni toliko dela, da jim bo uspelo izvesti zasaditev šele čez nekaj dni. Torej je treba še enkrat obiskati vrtnarijo. Z našo rešitvijo pa to zasajevanje pospešimo. Če domnevamo, da imajo v vrtnarijah želene sadike zasajene v stoodstotno biorazgradljivih ekolončkih, je treba le še dosuti zemljo,« idejo opisuje Štraserjeva, vendar ugotavlja, da takšen poslovni model pri nas še ni zaživel. So pa testi pokazali, da so lončki prav tako zelo dobra zaščita pred vrtnimi zajedalci in so uporabni za prve zasaditve v domače vrtove, zato so se namesto na sodelovanje med podjetji osredotočili na končnega potrošnika.  

Pri tem se nadejajo povpraševanja iz tujine, saj so se jim po objavi prispevka na programu Euronews že oglasili potencialni kupci iz Kanade, Amerike, Argentine, Združenih arabskih emiratov in Turčije. »V Avstriji pravkar vzpostavljamo maloprodajno mrežo za lansiranje darilnih setov iz linije tvoj ekovrt, s stoodstotno biorazgradljivimi lončki pa bomo množično pristopili v začetku novega leta,« je napovedala Eva Štraser in pojasnila, da linija vsebuje pet stoodstotno biorazgradljivih lončkov ter seme zelišč po izboru poddobavitelja.