»Pred 20 leti se je svet, v katerem sem živela sama, nenadoma odprl drugim. Bilo je čudovito,« je danes na twitterju, na katerem ima skoraj 11 milijonov sledilcev, ob 20. rojstnem dnevu Harryja Potterja zapisala njegova avtorica J. K. Rowling. In res je bilo čudovito. Ne samo za otroke, ki so se skozi njene knjige potapljali v svet čaranja, in odrasle, ki so lahko, če jih je bilo preveč sram kupiti otroško izdajo, dobili odraslo, ampak tudi za Rowlingovo.

Ločena mama samohranilka na socialni podpori, ki je prvo knjigo o Harryju Potterju Harry Potter in kamen modrosti skoraj brez prebite pare pisala v enem od odmaknjenih kotov kavarne Nicholson v Edinburgu, je danes popolnoma drugje, kot je bila pred dvema desetletjema. Takrat je komaj spravila skupaj za kavo, danes pa ima milijardo dolarjev, s čimer je postala ne samo ena najbogatejših v Združenem kraljestvu, ampak tudi prva pisateljica na svetu, ki je prišla do milijarde dolarjev. Toliko denarja, kot ga ima ona, nima niti Stephen King. Daleč od tega, do Rowlingove mu zmanjka kakih 600 milijonov.

V prvi izdaji samo 500 izvodov

Vsi ti milijoni, ki jih je zaslužila, so glede na prodajne številke njenih knjig logični. V skoraj 70 jezikov prevedena knjiga je bila prodana v več kot 450 milijonih izvodih; če računate, da en izvod, vsaj če gledamo cene pri nas, stane najmanj 15 evrov, pa lahko vse milijarde, ki jih je prinesla založniku, izračunate sami. Če boste prišteli še dve milijardi, ki ju je prineslo osem filmov, posnetih po sedmih knjigah, pa boste dobili eno najuspešnejših ne samo literarnih, ampak tudi filmskih franšiz vseh časov.

Po naštetih podatkih se danes zdi smešno, da je Rowlingova za objavo morala tako rekoč prositi. Kot je večkrat razlagala kasneje, s čimer naj bi tolažila vse tiste, ki se pogosto srečujejo z zavrnitvami, so ji založbe, ko jim je ponujala Kamen modrosti, večkrat rekle ne, dokler malo posluha ni pokazala založba Bloomsbury in »optimistično« natisnila 500 izvodov. Na koncu jih je bilo prodanih od 100 do 120 milijonov, knjige iz prve izdaje pa danes dosegajo rekordne vrednosti. Tristo so jih tako in tako dobile knjižnice, preostalih dvesto pa jih ne boste dobili ceneje od 35.000 evrov. Za eno knjigo, da ne bo pomote.

Pričaral višjo pismenost

Roman o fantu z očali, ki odkrije, da ima čarovniške korenine, in pristane na šoli čaranja Bradavičarka, kjer se bori z zlobnimi silami, je prejel več literarnih nagrad v domači Veliki Britaniji pa tudi v ZDA, kar dve leti je bil tudi na seznamu najbolj branih knjig, ki ga sestavlja časnik New York Times. Popularnost, ki so jo od leta 2001 širili še filmi, so nadgradile kritike, v katerih so recenzenti Rowlingovo hvalili zaradi domišljije in humorja pa tudi sloga, ki so ga primerjali z njeno vzornico Jane Austen, Roaldom Dahlom in, pa naj se še tako čudno sliši, celo Homerjem.

A ne glede na to, ali se strinjamo s tem, da je v njenih knjigah najti podobnosti s starogrškim velikanom literature, ki je napisal Odisejo in Iliado, ne moremo mimo tega, kakšen vpliv je imela Rowlingova na bralno kulturo mladih. Ljudje so množično hiteli v knjigarne, takoj ko se je na policah pojavila nova knjiga iz serije, raziskava iz leta 2005 pa je pokazala, da je Harry Potter vplival celo na pismenost. V neki britanski študiji je 84 odstotkov učiteljev dejalo, da je pozitivno deloval na bralne sposobnosti otrok, 73 odstotkov pa jih je bilo presenečenih nad nekaterimi otroki, da so bili sploh že sposobni brati Harryja Potterja. Ne samo to. Raziskava, ki so jo devet let kasneje objavili v Italiji, je malemu čarovniku pripisala tudi krepitev empatije pri otrocih, nato pa še to, da so mladi zaradi njega imeli pozitivnejši odnos do homoseksualcev in beguncev.

V znamenju Potterja tudi družbena omrežja

Zadnja od sedmih knjig Harry Potter in svetinje smrti je bila objavljena leta 2007, zadnji film pa je na platna prišel leta 2011, a je Harry Potter še vedno eden najbolj priljubljenih junakov milenijske generacije. Ta je ob 20-letnici junaka, ki ga je igral zdaj že zelo odrasel Daniel Radcliffe, samo v 24 urah objavila 60.000 tvitov, Potterja pa so se spomnila tudi vsa večja družbena omrežja, ki se dobro zavedajo, kdo je njihovo ciljno občinstvo. Twitter se mu je poklonil z novim smeškom z znamenitimi Potterjevimi očali in brazgotino v obliki strele, facebook je spuščal strele in iskre, snapchat pa je mlade povabil, da objavijo fotografije, na katerih so oblečeni v Potterja. Naj živi čarovnija!