»Vtisi so odlični, a moram zdaj malo odmisliti ta uspeh in se osredotočiti na šolo. Za glavo bodo zagotovo bolj obremenilni maturitetni izpiti, kot je bilo za noge kolesarjenje po Sloveniji,« je svojo realnost dan po 24. dirki Po Sloveniji opisal eden glavnih slovenskih junakov Tadej Pogačar. V prihodnjih dneh ne bo pomagalo, da je kot najboljši mladi kolesar na novomeškem zmagovalnem odru z množično zastopano ministrsko ekipo predsednika vlade Mira Cerarja podaril šopek ministrici za izobraževanje, kulturo in šport Maji Makovec Brenčič.

»Kdo pa je ta mladenič? Pedala vrti sicer že 'kvadratno', a še vedno drži ritem bodočega zmagovalca Rafala Majke,« je ob spremljanju televizijskega prenosa na Rogli ugibal Mitja Mahorič, dvakratni zmagovalec slovenskega Toura. Tadej Pogačar se je s petim mestom uvrstil tik za izkušenimi hribolazci elitnih ekip Bora, Bahrain Merida in Orica. O izjemni vzdržljivosti in vsestranskosti 18-letnika iz Komende sta že dolgo govorila Miha Koncilija in Andrej Hauptman, trenerja in mentorja v Rogu Ljubljana. Če je vzdevek Čriček dobil že pred desetletjem, tedaj ni bil v povezavi s kolesarsko legendo Paolom Bettinijem. Iz prakse kolesarske romantike mu vzdevek pristaja. Zagotovo ima veliko šampionskih lastnosti italijanskega Črička. »V taki konkurenci je bil to dosežek, ki je čez glavo presegel naša pričakovanja. Ekipa dvajsetletnikov, dijakov in študentov, proti profesionalcem! Peto mesto je kot zmaga,« je bil ponosen njegov trener Marko Polanc, ki se bo zagotovo kmalu pohvalil, da je še en mladi up spravil v WorldTour. Predpogodbo menda že ima.

Boljše razpoloženje ob cesti zaradi večje medijske izpostavljenosti

Dosežek Pogačarja je največji domači rezultatski presežek. Ob izjemni predstavi izkušenega Luka Mezgeca, lastnika lovorike ljubljanskega zmaja, so priložnost izkoristili tudi Rok Korošec (Amplatz), Žiga Jerman (Rog) in tudi novomeški sprinter Dušan Rajović (Adria Mobil). Mladeniči imajo zelo redke priložnosti, da se lahko kosajo z zvezdniki kalibra Mark Cavendish, tudi šampioni perpetuum motivacije. »Ne vem, kje sta se izgubila Sbaragli in Haas,« je Cav bentil ob izgubljeni 146. profesionalni zmagi nad manjkajočima členoma v ekipi Dimension Data, kar je v Novem mestu prevesilo dvoboj v korist Bore in Irca Sama Bennetta. Cavendish si je lani v Sloveniji zapomnil kuliso Predjamskega gradu, letos papster postajo na Rogli.

Dirka Po Sloveniji je tako kakovostna, da brez popolne forme ni kruha. To so spoznali tudi najbolj izkušeni. Jure Golčer je na njej vozil že trinajstič, kar pomeni, da je skupno prevozil 8831 kilometrov. »Pred dirko sem imel težave z zdravjem na očeh in se nisem mogel optimalno pripraviti, kar je v tej konkurenci za opazen rezultat nujno. Padec v Kočevju je bil boleč, a na srečo ni bilo nič hujšega. Na bolečine se ne izgovarjam. Dirka? Mislim, da so bili kolesarji znotraj karavane vsi zadovoljni. Tudi z vzdušjem ob cesti, za kar je zaslužna tudi večja medijska izpostavljenost,« je videnje dirke opisal najuspešnejši kolesar v zgodovini dirke.

Čeprav je še mnogo detajlov, pri katerih dirka ne dohaja visokih standardov iz tujine, več kot 1400 prostovoljcev v pripravi dirke govori o zahtevnosti projekta. Preskok na televizijski prenos na postaji Eurosport je spremenil standarde. »Na mojih in Bogdanovih (Bogdan Fink, op. p.) gubah na očeh se najbolj vidi, koliko sva vložila, da je dirka končno šla v svet s televizijsko sliko v neposrednem prenosu. Dirka je dobila drugo dimenzijo,« je po dirki skromno pripomnila Mojca Novak, predsednica organizacijskega odbora dirke Po Sloveniji.

Špilak eden najboljših kolesarjev enotedenskih etapnih dirk

Dirka Po Sloveniji si glede termina zadnja leta deli pozornost z dirko Po Švici (WT), nizozemsko Ster ZLM Tour in Route du Sud v južnem delu Francije. V soboto se je tako zgodilo, da so na vseh dirkah s Slovenci (Švica, Nizozemska, Slovenija) v majici vodilnega vozili – Slovenci. To so bili Simon Špilak, Luka Mezgec in Primož Roglič. Za Slovenijo je ta termin še vedno zelo dober. Privablja del kolesarjev, ki so imeli vrhunec na Giru (Polanc, Visconti), kot tudi del tistih, željnih dokazovanja na Touru (Majka, Colbrelli, Cavendish). Nizozemska in francoska dirka prve kategorije enako kategorizirano Slovenijo malce presežeta le zaradi tradicije, mnogo višjega proračuna in interesa trga, ima pa slovenska dirka boljši koncept etap in raznolik teren. Po trenutni statistiki PSC (Procyclingstat) velja dirka Po Švici po zastopanosti z najboljšimi kolesarji za 15. najkakovostnejšo na svetu in peto etapno, celo pred Girom in Vuelto. Route du Sud je na lestvici 78. na svetu, Ster ZLM na Nizozemskem 85. in Slovenija 94. Dirke po Norveški, Češki, Hrvaški, Avstriji in še mnoge druge so nižje na lestvici.

Ekipa LottoNl-Jumbo je bila s Primožem Rogličem spomladi še v dogovorih za nastop v Sloveniji. Ko pa je Zasavec presegel vsa pričakovanja, je postal predragocen, da bi ga pošiljali drugam kot na domače ceste. Za vsega 11 sekund je na ZLM Touru izgubil zmago. Predvsem zaradi slabše pomoči in taktike, ko LottoNl ni zmogla ubraniti napadov. Roglič je dokazal, da bo na Touru med glavnimi kandidati za rumeno majico po uvodnem kronometru (14 kilometrov) v nemškem Düsseldorfu. Pred prihodom na državno prvenstvo v nedeljo v Kranj si bo z ekipo ogledal traso naslednjih etap. Za rumeno majico ničesar ne prepuščajo naključju.

Simon Špilak je medtem po treh letih znova kralj Švice. To je bila njegova najbolj sladka zmaga. S prepričljivo prednostjo je znova dokazal, da je eden najboljših kolesarjev enotedenskih etapnih dirk. Edini tovrstni specialist na svetu. V Švici je dosegel osmo zmago na elitnih dirkah WolrdToura. Letošnji 81. Tour de Suisse je njegova že 21. velika enotedenska etapna dirka, ki jo je od leta 2010 končal v deseterici. Tritedenske dirke letos ne bo vozil. Prekmurec je nepremagljiv v nizu zahtevnih etap z dolgimi vzponi, hladnejšim vremenom (najbolje z dežjem) in v kombinaciji s krajšimi vožnjami na čas. Dodatna motivacija je tudi leto sklepanja pogodb in zmaga v Švici bo po skromnejši pomladi odlična referenca. Špilaku ceno na trgu zbija le njegova zadržanost v komunikativnosti. V kolesarstvu, večinoma odvisnem od marketinga, se plačuje celotno osebnost. Dogajanje zunaj cest je celostni del. Že dolgo ni pomembno samo kolo.