Medtem ko je lani priznanje na svetovnem srečanju družinskega podjetništva v Monaku, ki ga organizira mednarodno podjetje EY (Global Family Business Summit), prejela murskosoboška gazela ROTO, ki jo vodi že tretja generacija, je pred dnevi vnovič zažarela gazela KLS Ljubno. Podjetje, ki je bilo leta 2011 prepoznano za zlato gazelo, že 45 let vodi Bogomir Strašek, ki je tudi večinski lastnik podjetja.

Generalni direktor je med drugim poudaril, da so počaščeni, da so prejemniki nagrade, ki je priznanje za dosedanje delo in dosežke v družinskem podjetništvu v Sloveniji.

»Za KLS je značilno, da stalno napredujemo. Naše družinsko podjetje zdaj že v veliki meri vodi druga generacija. Zato bomo tudi s prihodnjim delom in našimi poslovnimi rezultati zagotavljali napredek ter krepili značilnosti žlahtnega družinskega podjetništva.« Kako dolgo naj poteka prenos vodenja, pravzaprav nima odgovora, saj je Strašek prepričan, da gre bolj za vzgojo, za proces in da ne more vodenja prevzeti naslednik, ki ne pozna podjetja, pač pa nekdo, ki se z njim zares identificira.

»Družina se oblikuje doma, za mizo, pri kosilu, večerji. Ob takšnih priložnostih ne govorimo dosti o poslu, pač pa je to priložnost, da se prave vrednote prenašajo iz roda v rod, da se oblikujejo pozitivna čustva, odgovornost in zavedanje, da moramo držati skupaj, da mora k uspehu prispevati prav vsak član družine,« je v nedavnem intervjuju poudaril Strašek. »Mlade pa lahko vključiš samo v atraktivno in mednarodno ugledno podjetje,« je prepričan podjetnik, ki je razmišljal tudi o tem, zakaj v Sloveniji še nismo v večji meri razvili podjetniškega naboja. Po njegovem mnenju podjetništvo še vedno ni dovolj cenjeno in ni pravilno razumljeno. Pravilnega odnosa do podjetništva tudi nismo razvili, ker ga živimo šele četrt stoletja, saj ga socialistični sistem ni spodbujal, pa tudi zato, ker zahteva veliko več energije in odgovornosti, kot smo je posamezniki na splošno pripravljeni vložiti. »Predvsem pa moramo politiko prepričati, da je zdravo gospodarstvo edina prava pot, saj lahko le to ustvarja dodano vrednost, nova delovna mesta in krepi družbeno blaginjo.«

V Sloveniji je 37 odstotkov podjetij, ki jih uspešno vodi druga generacija, in za zdaj samo pet odstotkov, kjer je odgovornost za razvoj in vizijo prevzela tretja generacija. Mednje sodi prav podjetje ROTO, ki je lani prejelo nagrado odličnosti za družinsko podjetje v Monaku in je bilo prvo družinsko podjetje iz Slovenije, ki je prejelo to nagrado. »Če primerjam sebe in moja otroka, v mojem odnosu do očeta ali odnosu otrok do naju z Ireno ne vidim bistvenih razlik. Le časi so drugačni, vendar je filozofija ista – izjemna predanost poslu. Podjetništvo je naš način življenja,« je pred časom komentiral Štefan Pavlinjek, glavna taktirka skupine ROTO.

Tudi v primeru mariborskega družinskega podjetja Florjančič tisk, ki se je v poslovno-proizvodno cono Tezno v štajerski prestolnici preselil pred slabim letom dni iz Miklavža na Dravskem polju, gre za gazelo, ki jo vodi že tretja generacija. Sinova Rok in Nac Florjančič sta delo staršev v tiskarni spremljala že kot otroka in se povsem sama, brez prisile, kot poudarja njuna mama Lilijana Florjančič, odločila, da bosta nadaljevala uspešno rast tega mednarodno uveljavljenega podjetja in si pri vodenju tudi razdelila naloge. »Prednost je najverjetneje tudi v tem, da sta oba športnika, navajena trdega dela in odrekanja, s čimer se največkrat srečujemo tudi v podjetništvu,« je pojasnila Lilijana Florjančič, ki je v podjetju odgovorna za finance.

»Podjetništvo je način življenja in otrok ga lahko osvoji le v daljšem časovnem obdobju. Vse drugo je lahko samo prisila, ki pa ne more biti dobra podlaga za trajnostno rast podjetja,« razmišlja Florjančičeva. Ker sta Nac in Rok prevzela dobro utečeno in mednarodno uveljavljeno podjetje, ki izvozi 80 odstotkov izdelkov, še lahko, kot prav minuli teden, sodelujeta na kateri od mednarodnih tekem z motornimi sanmi, kjer sta v svetovni špici.

Tesna povezanost in nenehno medsebojno usklajevanje gradi tudi primorsko gazelo Mesarija Prunk, kjer nosilne naloge poleg ustanovitelja Marka Prunka nosita sin Andrej in hči Jana. Andrej Prunk je v pretežno meri odgovoren tudi za širitev te slovenske gazele v Italiji in po napovedih Marka Prunka bi lahko še eno prodajalno v bližini Trsta odprli še v letošnjem letu. »Mladi so seveda drugačni od nas, veliko drznejši in hitrejši. Vendar pa nas družijo enake vrednote, ki so ključne za dolgoročno rast podjetja,« je prepričan Marko Prunk.