Na severovzhodnih obronkih avstrijske prestolnice Dunajčani postopoma gradijo sosesko Seestadt Aspern. V prihodnjih dvajsetih letih se bo na območju, primerljivem s 340 nogometnimi igrišči, lahko naselilo okoli 20.000 prebivalcev, še enkrat toliko bo v soseski na voljo delovnih mest. Prvi stanovalci so se v tamkajšnja stanovanja vselili pred tremi leti, do lani pa je privlačna in trajnostno naravnana soseska postala dom že za več kot 6000 Dunajčanov.

Enajst sedežev in do trinajst ur vožnje

Urbano območje s približno sedem kilometrov oddaljenim mestnim središčem povezuje podzemna železnica, ki bo v prihodnje za stanovalce še bolj dostopna. Čez dve leti bodo namreč v novi soseski začeli voziti prvi električni avtobusi brez voznika. Avtonomni avtobusi bodo vozili po dva kilometra doli progi in bodo stanovalce prevažali do postaje podzemne železnice. Dunajske oblasti bodo tako v sklopu projekta »auto.Bus Seestadt« že precej razvejani mreži javnega prometa, ki jo zdaj sestavljajo podzemna železnica, tramvaji in avtobusi, dodale še električna avtonomna vozila.

Majhni električni avtobusi navya arma, ki bodo prevažali Dunajčane, imajo enajst sedežev in štiri stojišča ter dosežejo hitrost do 45 kilometrov na uro, medtem ko lahko baterija zdrži od pet do trinajst ur, odvisno od razmer na cesti. Kot ob tem zagotavljajo v francoskem podjetju Navya, kjer so avtobuse zasnovali in izdelali, so ti popolnoma avtonomni. Vozila denimo sama zaznajo prazno baterijo in zapeljejo do polnilnice.

Dva tovrstna majhna kombija so pred časom testno kot obliko javnega prevoza že preizkusili na primer v mestnem središču švicarskega Siona, avtonomno vozilo je lani en dan testno zapeljalo tudi v avstrijskem Salzburgu. »Ideja je, da bi avtonomna vozila lahko na krajših razdaljah povezovala različne točke v mestnih središčih, tudi tam, kjer morda različne oblike javnega prevoza med seboj niso povezane,« je konec lanskega leta v Ljubljani, kjer je potekala mednarodna konferenca o pametnih mestih in trajnostni mobilnosti, vizijo razvoja samovozečih avtobusov predstavil predstavnik francoskega podjetja Frederic Sartou.

Po avtobusih še podzemna železnica

Avtonomne električne avtobuse bo podjetje pripeljalo na Dunaj v začetku prihodnjega leta v sklopu projekta, ki ga bo financiralo avstrijsko ministrstvo za promet, izvajalo pa dunajsko javno podjetje Wiener Linien. Najprej bodo vozila testirali in njihovo delovanje prilagodili okolju, leta 2019 pa nameravajo uvesti redno progo z avtobusi brez voznika. Avtobusna povezava bo delovala tako kot tiste z avtobusi z voznikom za volanom: imela bo svoje avtobusne postaje in določen vozni red.

A pred tem, priznavajo na Dunaju, bodo morali poiskati odgovore na številna še odprta pravna vprašanja, predvsem s področja zagotavljanja varnosti na cesti. »Razvijamo rešitve za varno interakcijo med potniki in avtobusi. Avtobus želimo naučiti, kako na cesti zanesljivo prepozna osebe in predmete,« je pojasnil Wolfgang Ponweiser z Avstrijskega inštituta za tehnologijo, ki skupaj s francoskim podjetjem in še štirimi partnerji sodeluje v projektu.

Ko bodo samovozeči avtobusi uspešno zapeljali po dunajskih cestah, bodo v glavnem avstrijskem mestu že nadaljevali razvoj javnega prevoza brez voznikov. Ob uvedbi avtonomnih avtobusov načrtujejo namreč tudi prvo podzemno železnico brez voznika. Ta naj bi leta 2023 začela obratovali na progi U5.