Čeravno se je nedavno zgodila pevska akcija, v kateri je približno 5000 ljudi po vsej Sloveniji prepevalo njegov največji hit, sam meni, da je od države spregledan in ignoriran. In s prijatelji, s katerimi je soustvarjal slovensko pop zgodovino, ni več prijatelj. Ne po moji krivdi, pravi.

Dejvi?

Da, Tadej. Noro je, kaj so mi starši naredili z imeni. Imam jih nekaj. Simon Juda Tadej David sem.

Hipijevska kombinacija, kot da bi bili hipiji vaši starši, in ne vi.

Zelo zanimiva. Verjetno je mama mislila naprej. Sveti Tadej ji je bil všeč.

Ste judovskega porekla?

Da.

Ste se tega zavedali že v otroštvu in mladosti?

Ne. Bili smo takšna družba, da se temu takrat nismo posvečali. Prvič sem se tega zavedel, ko sem prišel v stik z Natom Kiplingom, Angležem, ki je prihajal na Slovensko popevko.

... in ki je avtor komada Kot nekdo, ki imel me bo rad. Kako se reče originalu?

Res ne vem. V vsakem primeru sva se zbližala, rezultat tega pa je bil, da me je povabil v London, kjer sva začela delati skupaj. On je bil predvsem pisec besedil, je pa zaslužen za to, da so Bee Gees prišli iz Avstralije najprej v Evropo, potem pa v ZDA. Šlo je za judovsko navezo.

Kdaj ste šli prvič v London?

Z Ditko (Haberl) sva šla tja leta 1972. Koncerte nama je organizirala agencija Blue Sky. Leta 1966 je v Slovenijo pripeljala letalo s turisti, ki je strmoglavilo v okolici Brnika. V nesreči je umrlo 100 ljudi, britanskih turistov. Ko je minilo nekaj časa, so se poskušali vrniti v posel in z Ditko sva v London odpotovala kot predstavnika Kompasa, da nekako reklamirava Jugoslavijo. Imela sva dvomesečno turnejo po Angliji, na kateri sva prepevala aktualne hite.

Kot Sonny in Cher?

Izhajam iz glasbe, ki se je začela v šestdesetih letih rojevati v ZDA in je odraz neke socialne revolucije, ki se je tam zgodila. Na eni strani konservativci, na drugi strani liberalci z mladino. Iz tega so nastajala sporočila, ki jih je glasba najbolj plasirala. Glasba je pač način za posredovanje sporočil. Zato je bila tista glasba tudi tako dobra. Ker je imela temelj v družbenem dogajanju.

Dajete vtis človeka, ki ga je Amerika zelo fascinirala.

Nikdar nisem bil privrženec ZDA, bil pa sem fasciniran nad njihovo glasbo. In prek glasbe sem začel globlje razmišljati tudi o tem, od kod izhaja. Zakaj je takšna. Podobno kot Angleži, katerih glasba je bila tja do leta 1959 podobna naši do leta 1969. Prevladovali so klasični big bandi in šlagerji.

Brez bluesa?

Brez bluesa. Potem pa so iz ZDA prišli beli rock bendi, prek njih pa tudi črna glasba oziroma blues, ki je zibelka vsega. Začel sem se spraševati, zakaj je nekaj tako, kot je. Edini vir za spoznavanje je bila glasba. Časopisi takrat niso nudili takšnih podrobnosti, kot jih danes. Prva plošča, ki sem jo imel, je bila od Cliff Richard and The Shadows. Ob njih sem začel doživljati vedno več. Hank Marvin, njihov kitarist, je igral tradicionalno čisto, vendar je tudi on že uvajal prijeme iz countryja oziroma rockabillyja. Strun sicer ni zavijal, tudi zato, ker so bile v tistih časih pretrde, je pa uporabljal kitarsko ročko. Shadowse sem potem na evrovizijskem tekmovanju v Stockholmu, kjer so zastopali Anglijo, tudi spoznal in smo se ujeli kot rit in srajca. Ko sem začel spoznavati glasbo, sem začel spoznavati tudi ljudi, ki so jo izvajali. Njihovo individualnost. Poleg tega imam sposobnost, da se lahko dvignem na višjo astralno sfero, kar pomeni, da lahko dobivam neke povsem druge impulze kot običajni ljudje. To sem dokončno spoznal, ko je prišla ideja za Dan ljubezni. Zato sem bil vedno pred časom. Začenši z Belimi vranami.

Dva ženska in dva moška vokala. Mar niste skopirali koncept Mamas and Papas?

Absolutno. Treba je poudariti, da sem iz Celja, ki je sicer tudi mesto športa. Tudi sam sem bil športnik. Bil sem mladinski državni prvak Jugoslavije v skoku v daljino.

Če omenjamo skupaj glasbo in Celje, ne moremo mimo tega, da vas je bilo v slovenski zabavni glasbi v šestdesetih in sedemdesetih precej iz Celja. Vi, Mojmir Sepe, Oto Pestner, Ivo Umek. Lahko bi se reklo »celjska mafija«.

Vsa mala mesta imajo kompleks majhnosti, ki ljudi od tam žene.

Ste držali skupaj?

Smo. S Sepetom imam od nekdaj dobre odnose, tudi s Pestnerjem, medtem ko je Umek na koncu vseeno podlegel negativnim trendom, ki so se na RTV Slovenija bolj ali manj neprestano pojavljali. Žal mi je, da sva se z Umekom razšla, sploh glede na to, da sva se v Celju skupaj igrala v peskovniku.

Kakšni negativni trendi?

Sem edini, v primeru katerega je RTV Slovenija zaprla »dosje« in ki pri vseh obljubah nimam jubilejnega CD-ja. Pri 70. obletnicah so vsi dobili jubilejne koncerte. Patrik Greblo kot šef produkcije bi mirno lahko rekel, da naj dobim koncert, pa se to ni zgodilo. Enako je podlegel osebi, ki se imenuje Mojca Menart.

Kakšen spor imate z Mojco Menart?

Nobenega. In v tem je štos. Mislim, da gre za neko samocenzuro, morda pa tudi za vpliv s še višjih pozicij. Vse se je začelo, ko sem kandidiral na listi Ljudske stranke. Pri čemer še vedno mislim, da je Marjan Podobnik dober človek, vendar pa se ne on ne brat Janez nista naučila obrti politike in prepoznavati, kam pes taco moli. Kot taka sta bila pri svojih privržencih zelo popularna, levica je bila na drugi strani koncipirana na drugih predpostavkah.

Kako pa ste se pri tem vašem vstopu na pomladno politično stran sporazumela z Dušanom Velkaverhom, ki je bil deklariran privrženec tako imenovane kontinuitete? Je to vplivalo na vajin odnos?

Absurd vsega je bil, da sem bil v vojski nagrajen s svečanim sprejetjem v Zvezo komunistov Jugoslavije. Kar je bilo močno poudarjeno.

Kar se je zgodilo leta 1975, ko ste tudi začeli izvajati Dan ljubezni in ste na festivalu v Opatiji celo nastopili v vojaški uniformi?

Da, in v Stockholm sem šel nastopit, ko sem bil dejansko pri vojakih, kar ni bilo omogočeno niti največjim športnikom. Zgodovina sodelovanja z Dušanom je vezana na Mlade leve, za katere je pisal in tudi kdaj kaj zapel, ker si je občasno zaželel biti tudi frontman. Ko sem začel ustanavljati Bele vrane, je Bor Gostiša prepeval pri Mladih levih. Tisto poletje se je zapletel z Nino Gazibara in zato zamudil nastope z Mladimi levi. Ko se je vrnil, so ga vrgli ven. Sam sem ga že prej povabil, da bi, če bi nehal peti pri Mladih levih, prišel v Bele vrane. Ko so ga vrgli iz Levov, je prišel in se lotil dela z dvakratno zagnanostjo, da bi se dokazal pred njimi. Skoraj leto dni smo zgolj vadili. Iskali smo svoj izraz. Rock in psihedelija me nista zanimala.

Nič LSD-ja?

Nič.

Trava?

Bor ja, jaz niti ne.

Kaj pa skupinski spolni odnosi?

Da, vendar ne med seboj. Separatno. Zabave so bile, seveda hipijevske, vendar pa so se ga fantje po navadi tako napili, da so vsi popadali in ni bil nihče sposoben ničesar.

Razen vas?

Čeprav sem bil vzgojen drugače, sem imel ta koncept v sebi. Po drugi strani sem bil vezan z Ditko, s katero sva imela konservativen odnos.

Ste bili zvest partner?

Takrat je bilo to težko. Ljudje, ki me poznajo, vedo, da sem bil »norec«.

Pri vas se namreč da začutiti presežno erotično energijo.

Vse zadeve pri meni so se dogajale zelo odprto in sproščeno. Vse se je dogajalo v nekem »happeningu«. Nisem imel zavor.

Niste imeli težav imeti spolni odnos pred drugimi?

Ne, ker sem to povezoval s trenutkom užitka, ki je bil del happeninga, vedno pa sem ločeval spolnost in odnos. Šli smo se pozitivno hipijevstvo.

Kako pa ste doživeli novico, ko je Charles Manson ubil Sharon Tate? Je to vplivalo na vas?

Zelo. Tisto je bilo grozljivo.

Manson je bil namreč zelo vezan na sceno iz Laurel Canyona, predela Los Angelesa, kjer so živeli glasbeniki. Kanjon, ki ga Mamas and Papas omenjajo v komadu Twelve Thirty, naj bi bil dejansko Laurel, čeprav se zdi, da gre za neki x-kanjon. Ste priredili tudi ta komad?

Seveda! In to v nulo! (Začne peti, op. av.) Za Mansona sem seveda slišal šele, ko je storil grozodejstvo. Ni mi bilo razumljivo, da je človeški um lahko tako bolan, da gre ubit nosečo žensko.

Se vam je, glede na to, da ste bili tako zelo vezani na tisto sceno, zrušil sen?

Sem iz konservativne intelektualne družine. Oče je bil zdravnik. Moji imperativi niso bile anomalije, zato je bil tisto šok. Slika, ki sem si jo tukaj ustvarjal o dogajanjih tam, je bila precej idilična. In dogodek je pustil posledice. Šlo je za kombinacijo vplivov. Začeli smo opuščati Mamas and Papas in vedno bolj smo se začeli ozirati za vplivi, ki so prihajali iz RTV Slovenija z njihovo prvo ekipo komponistov, kot so bili Robežnik, Sepe in Privšek.

Večji del repertoarja Belih vran sta pravzaprav napisala Jure Robežnik in Jože Privšek. Mar vi niste imeli svojih komadov?

Šlo je za spoštljivost. Prvi nastop Belih vran je bil leta 1967 v Hali Tivoli na Super kitarijadi, na kateri so se pojavljale vse skupine. Šlo je za sistem izpadanja in na koncu je kot v filmu prišlo do tega, da so na eni strani ostali v konkurenci Mladi levi, na drugi strani pa Bele vrane. Takrat sem skomponiral komad Eskalacija, ki se je nanašal na čas eskalacije vietnamske vojne. Besedilo je napisal Bor Gostiša. To je bil moj prvi stik s komponiranjem. Vendar pa nisem šel naprej v tej smeri. Zanimala me je namreč optimalna glasba. Najboljša možna glasba. Za to potrebuješ dobro vižo, dobro besedilo in dober aranžma. Ko sem se vprašal, kaj znam, sem lahko ugotovil, da res znam zgolj komponirati, vse drugo pa drugi počnejo boljše. Zato je besedila pisal Dušan Velkaverh. Danes tisti, ki se hočejo ukvarjati z glasbo, niti v sanjah ne pomislijo, da niso tako dobri, da bi bili »the best«, in ne dajo delat viž drugim ljudem. Zato pa imamo primere, kot je Omar, ki je hotel biti one man band. Ni več samokritike, pomembno je, da je posameznik avtor vsega, viža pa ima drugoten pomen. V naši glasbi definitivno manjkajo obrtniške predpostavke.

Niste odgovorili na vprašanje, v kakšnih odnosih sta bila na koncu z Dušanom Velkaverhom. Sta ostala prijatelja do konca življenja?

Žal ne. Dolgo let sva bila tudi osebna prijatelja. Jaz sem ga pripeljal v svet, ki ga ni poznal. Bil je še bolj konservativen od mene, ker je imel mamo Angležinjo. Na koncu je prišlo do banalnih zadev, tako kot z mnogimi drugimi. Kot na primer z Mariom Galuničem, ki je že pred mnogimi leti rekel, da Pepel in kri ne bodo nikdar nastopili v njegovi oddaji. Spet ne vem, zakaj…

Kako daleč je šlo? Sta se na koncu z Velkaverhom sploh pozdravljala?

Ne. Na koncu se je preselil na Vrhniko. Tisto leto, ko je umrl, smo imeli tam koncert za Rotary klub. Stali smo zunaj, sicer tako, da sem kazal hrbet vhodnim vratom. Kolegica ga je zagledala, ko je izstopil iz stavbe, pogledal proti nam, se obrnil in šel. Rekla je: »Dušan je tukaj,« jaz pa sem odvrnil: »So what.«

Tako zelo ste se razbili?

Da, vendar ne po moji krivdi.

Zakaj so razpadle Bele vrane?

Ditka je začela izstopati kot dobra solistka, kar je začelo privlačiti mnoge druge komponiste.

No, tudi na njeni plošči ste vi kot komponist zastopani v manjši meri.

To je poglavje zase, zadeva pa odnos med nama. Šlo je za vprašanje, ali sem jo jaz stimuliral ali pa zaviral, kot je znala trditi sama. Kot nekdo, ki sem jo prisilil v to, kar je počela, čeprav brez mene ne bi nikdar pela, ker je v bend prišla po avdiciji, ki se je zgodila potem, ko je odšla Sonja Pahor, prva vokalistka. Ta sprememba se je sicer zgodila v enem letu.

Ali obstajajo posnetki s Sonjo Pahor?

Mislim, da ne.

Kajti pevske harmonije, ki ste jih Bele vrane imele, so bile tako specifične, da si je težko predstavljati kak drug glas kot glasove vas štirih: Gostiše, Haberlove, vas in pa Doce Marolt, ki je vsej zadevi prispevala nekaj hrapavo junaškega, veselega in pozitivnega. Se strinjate?

Zakaj pa so Mamas and Papas zveneli tako, kot so? Zaradi štime Mama Cass Eliot. In Doca je pela njene štime, medtem ko je Ditka pela štime od Michelle Phillips, žene od Johna Phillipsa.

In vse to ste vi dosledno skopirali. Tako kot Phillips ste tudi vi peli zgolj stranske vokale, bili šef benda, ki brenka kitaro, obenem pa bili partner glavne vokalistke. Tudi viteško frizurico ste imeli podobno, takisto brčice in brado. Pravzaprav sta si bila dejansko fizično podobna.

Nosil sem tudi podobno kučmo kot on.

Ste kadarkoli spoznali koga od njih?

Ne, nikdar.

Nikdar niste šli v Canyon?

Ne. Nikdar nisem bil v ZDA.

Se pa spominjam, da ste vozili Lado Nivo. Jeep. Takrat se tukaj še ni dalo kupiti jeepa. Pri tisti Nivi sem vedno sumil, da gre za vaš približek kalifornijski modi vaših vzornikov, torej konceptu, da živiš v Canyonu, kjer imaš hišo z bazenom in hišni studio, tvoja partnerka je pevka v tvojem bendu, ti pa povrhu vsega voziš jeep. Kako daleč sem bil?

Ne daleč. John Phillips je počel natanko to. S tistim avtom sem se zelo istovetil. In imel sem ga zelo dolgo, dokler se nisem preselil. Ko sem se ločil, sem se vedno preselil.

Pravite, da ste ves čas živeli v podnajemu. Kako to, da si ob vseh prihodkih niste ustvarili nekaj svojega?

S čim? Morala sta umreti mati in oče, da sem prišel do svojega stanovanja. Ves denar je šel za moje življenjske zgodbe, žene. Imam pa krasne štiri otroke. Vse to je stalo. Leta 2014 sem izpolnil jackpot. Zvest neki svoji intuiciji sem izpolnil številke v obliki dveh trikotnikov. Številke 10, 17, 20, 28, 33, 4, 6, ki sem jih napisal, so zadele 25 milijonov evrov. Vendar pa je bila prazna luna in tisti teden je imela ženska svoje popadke, tako da sva bila tisti teden, kako bi rekel…

... recimo, da astralno neusklajena, torej obratno stanju, v katerem vas je obiskala ideja za Dan ljubezni.

Da, v slabših odnosih. Listka nisem oddal, pa bi moral skočiti samo do bližnje črpalke. V enem tednu mi ni uspelo.

Ste se Vrane in Pepel in kri oblačili za svoj denar?

Moram reči, da so v tem smislu kar skrbeli za nas. Nekaj je bilo šivanega v mestnem teatru, nekaj na televiziji. A to je bilo povezano s festivali.

Ste za nastope na festivalih dobili honorarje?

Smo, vendar pa je bila tisto bolj žepnina.

Kakšen pa je bil vaš največji prihodek?

Leta 1975 je bila ustanovljena ZKP, založba kaset in plošč. Pred tem Slovenci nismo imeli svoje založbe in smo izdajali v Zagrebu ali Beogradu. In v tem se je skrival ključen problem financ. Takrat nisem uvidel pasti, nisem razumel kolegov, ki so me klicali Generalić.

Zakaj pa to?

Po naivnem slikarju Generaliću, seveda.

Niste pojasnili, zakaj so Bele vrane razpadle.

Ker drugi člani niso želeli sprejeti tega, da bi se Ditka pojavljala sama. Tudi meni bi bilo lepše, če bi se pojavljali štirje, vendar pa sem bil glede na to, da sem bil z njo poročen, na njeni strani. No, tudi Mamas and Papas so hitro razpadli. In na zabavi po tem, ko so dobili pogodbo, je Doherty naskočil Michelle, ženo od Phillipsa. Kar je on prenesel in profesionalno ostal v bendu, je pa pisal vedno težje komade. S tem se jim je maščeval. Izhajal je iz flower-powerja in ni smel kazati ljubosumja.

Ste se vi znašli v podobni situaciji?

Ne. Dokler je bila Ditka v našem bendu in dokler sva bila skupaj, ni imel šanse nihče drug.

Zmaga Pepel in kri na opatijskem festivalu 1975 se še danes zdi presenečenje. Kako vam je to uspelo?

Ne vem, vendar pa je bila zadeva videti kot »veni, vidi, vici«.

Kdo je bil vaša največja konkurenca?

Jure Robežnik. Tista Opatija je bila namreč tudi prva predstavitev novoustanovljene slovenske založbe ZKP, ki je za svojega prvega aduta vzela Nedo Ukraden, našo prvo konkurentko na tekmovanju. Nehote sem mu prekrižal načrte. In prišlo je do grozovitega maščevalnega efekta. Zahteval je, da moram podpisati pogodbo z ZKP, čeprav sem prej podpisal pogodbo z Jugotonom. Tudi Velkaverh je pritiskal družno z njim, tako da sem na koncu poleg 25 odstotkov od avtorskih pravic, ki sem jih bil dolžan Jugotonu, moral privoliti še v 25 odstotkov za ZKP.

Za koliko denarja je šlo?

Dan ljubezni je bila prva singel plošča, ki se je prodala v več kot 100.000 primerkih. V nadaljevanju so me ignorirali in tiskali druge izvajalce.

Kaj pa avtorske pravice od vrtenja na radiu?

To je bila dodatna črna pika, ki sem jo dobil pri kolegih, ker se je Dan ljubezni začel izredno veliko vrteti.

Koliko danes dobivate od SAZAS-a?

Ne bi o številkah. Pred recesijo sem dobival zelo soliden denar, tam okoli 25.000 evrov na leto, potem pa je recesija ta prihodek zelo zmanjšala.

Vaš celoten repertoar je dokaj country, tudi gospelovski. Ne samo Dan ljubezni. Morda je Enakonočje še boljši primer. Od kje ta sentiment?

Gospel mi je bil od nekdaj ljub. Baptistični zbori so se mi vedno zdeli vznemirljivi.

Konec koncev je iz Celja tudi New Swing Quartet.

Da, vendar sem gospel oziroma črnske duhovne pesmi prepeval pred njimi. Še v Celju. S svojo skupino prijateljev. Gre za afiniteto do posebnih čustev. Prepeval sem v vseh pevskih zborih v Celju in med drugim so bile na programu teh zborov tudi črnske duhovne pesmi.

Bržkone gre za vpliv kakšnega lokalnega zborovodje?

Zagotovo. Egon Kunej me je navdušil za večglasje, ki sem mu sledil vse življenje. To je večglasje, ki vsebuje tako imenovan »blue note«. Otožno noto. Eni temu pravijo blues lestvica. V petju sem imel to, v glasbi pa ne. V instrumentalni podlagi sem bil čist. Kot Shadows.

Se je v socializmu dalo živeti od avtorskih pravic?

Ko sem napisal Dan ljubezni in sem postal priznan. Zadeve so začele lepo potekati in nisem bil pozabljen, vendar pa je za avtorsko organizacijo, kot za podobnimi organizacijami, stala državna varnost. Pri avtorskih pravicah je šlo za neknjižen dohodek. Preden je bil denar razdeljen in knjižen, si je služba vzela svoj delež.

Močne besede?

Seveda. Šele potem se je denar razdelil po obračunih, glede na to, koliko so te vrteli.

So bili aranžmaji plačani bolj kot avtorstvo?

Najboljše plačani so bili aranžerji, ki so aranžirali instrumentalno glasbo. Razmerje je bilo 64 proti 1. Mene so morali zavrteti 64-krat, da sem dobil toliko, kot aranžer za eno predvajanje. Tega ni več. To je ta kranjska naveza SAZAS-a spremenila.

S katero ste vi zadovoljni, kot se zdi.

Najbolj enostavno je razbiti zadevo in jo potem postaviti na novo, a v tistem času, ko jo boš postavljal na novo, bodo avtorji brez denarja. Ko sem se odločil med pravom in glasbo, so se stvari spremenile.

Mar niste bili vse življenje zgolj polprofesionalec? Imeli ste službo na RTV.

Saj to hočem povedati. Po vojski sem seveda dobil službo in ne zatiskam si oči pred tem, da tudi po zaslugi članstva v Zvezi komunistov, kamor sem bil včlanjen za nagrado.

In temu se niste upirali?

Nič slabega nisem naredil.

No ja, konec koncev pa lahko rečete, da imate vse osnove za resnega levičarja. Bili ste v ZK. Kdor ni bil, se danes težko hvalisa.

Seveda. Če se greš, se greš, če ne, pa nič. Zato tudi nisem bil nikdar član Slovenske ljudske stranke. Bil sem član samo ene stranke.

Kako pa ste izstopili?

Zelo zanimivo. O tem sploh nisem razmišljal. Imel sem druge skrbi. Potem pa me je enkrat poklical Kreslin, ki je bil na RTV v pravni službi, in me vprašal, ali sem še vedno v ZK. Pomislil sem: saj res. »No, saj zato te kličem,« je odvrnil in potem je on naredil odjavo še zame.

Ko ste bili glasbeni urednik, so fantje dežurali pred stavbo RTV Slovenija, da se pojavite in da vam dajo v roke kaseto s posnetki svojih bendov. Se spominjate tistih dni?

Šlo je za Pop delavnico. Za fenomenalen projekt, ko smo hoteli ustvariti novo definicijo slovenskega zabavne glasbe.

Vi temu pravite uspešno?

Marjan Ogrinc in Igor Vidmar sta imela Radio Študent. Punk je postajal agresiven, kar je na radiu prižgalo signalno luč, kajti v to, da bi neko osrednjo glasbo zamenjal punk, nismo mogli dovoliti. Nemogoče. Tega ni bilo nikjer.

No ja, iz punk rocka je izšel dober del angleškega popa tipa New Order itd., kar se pri nas, z izjemo kakšnih Videosex, ni pripetilo. S Pop delavnico ste po mojem mnenju bolj kot ne zgrešili.

Punk je bil vedno avantgarda in nikdar mainstream. In nismo bili proti punku, kot je bilo interpretirano, ampak smo želeli okrepiti pop produkcijo. Vse to sem imel sam v rokah. Vsak teden sem moral sproducirati pet novih komadov. Radio je dal takrat priložnost vsem zasebnim studiem, da so služili.

Če prav razumem, ste bendom dajali denar RTV Slovenija, da so potem oni v zasebnih studiih snemali komade za Pop delavnico?

Da, nekaj takega. In zato so se ti studii obdržali. Lahko so dograjevali opremo. Za ene sem bil zelo pozitivna oseba, za druge pa zavora. So pa mi ljudje ponujali kasete na vse načine.

No, medtem ko ste vi poskušali inženirsko izumiti novi slovenski pop, se je pojavil Brendi z Don Juani.

Ki pa so vseeno del koncepta Pop delavnice. Konec koncev klaviaturist Don Juanov Sfiligoj še danes poje s Pepel in kri.

Vendar vi niste hoteli tega, kar so zanetili Don Juan in kar se je kasneje razvilo v neki neofolk pop ali tudi slovenski turbofolk. Mar ne?

Ne, nismo želeli tega. Prej, ko so pisali Sepe, Robežnik, Privšek, sta bili kakovost in dozorelost glasbe ključna dejavnika. Tudi v mojem primeru. Dan ljubezni je doživel številne priredbe. Vključno z moskovskim simfoničnim orkestrom in londonskim kraljevim simfoničnim orkestrom. Emil Spruk, slovenski pozavnist, ki je študiral na univerzi v Berkeleyju, mi je povedal, da je komad slišal na valovih študentskega radia v ZDA.

Ali obstaja tudi kakšna vokalna priredba?

Ogromno njih. Na Nizozemskem je Dan ljubezni malodane njihova narodna pesem. Nekaj obče znanega. No, naj se vrnem k Brendiju. Pristop, da vzameš za izhodišče veselice, prav tako ne more biti osrednja smer.

Vendar pa Dan ljubezni brez osamosvojitve nikdar ne bi postal to, kar danes je. Ko se je ta država osamosvojila in pogledala, kaj sploh premore, je lahko ugotovila, da niti ne preveč, zato se je začelo iskati uporabne ostaline. Dan ljubezni je te vrste zgodba, bi dejal.

Logično, saj ko gre za vprašanje identitete, ne moreš pristati na Mišu Kovaču ali Brendiju. Dan ljubezni je dokaz, da lahko ljudska glasba postane tudi kaj zahtevnejšega od glasbe z veselic.

Ob tem, ko ste omenili Kovača, velja omeniti še nekaj. Da ste s Pepel in kri zmagali na splitskem festivalu. Kar je bilo enakovredno čudežu. In incidentu. Split so vendarle držali Splitčani oziroma Dalmatinci. Kako se je to pripetilo?

Zmagali smo dvakrat! Najprej s Samo tvoje ime znam, potem pa s Tu je Dalmacija. Tja smo prišli neznani. Nihče od Slovencev ni nastopil niti na finalnem večeru, mi pa smo stopili na oder in začeli. Govorim o prvem nastopu s Samo tvoje ime znam, ko je bila v glavni vlogi Ditka, medtem ko je naslednje leto glavni vokal dobil Edvin Flisar, ki je po rodu itak iz Šibenika. Najprej so nas izžvižgali, že sredi komada pa smo začutili aplavz, v katerem je bila energija, ki nas je ponesla. Dobili smo jih. Publiko namreč. Potem pa so se stepli.

Kdo?

Drugi komponisti so napadli direktorja, češ kako je možno, da smo zmagali mi. Tudi v Opatiji, kjer smo premagali Nedo Ukraden, me je napadel Jure Robežnik. Te stvari so šle lahko zelo daleč.

Dotakniva se še nastopa s Totom Cotugnom in zmage na Pesmi Evrovizije z Insieme. Ste soudeleženi v tej kompoziciji?

Uradno ne, sem pa zaslužen za to, da je zazvenela. Na prvi vaji je Toto predstavil komad in vse skupaj je zvenelo porazno. On sam se je vnaprej predal, češ da nima možnosti. Rekel sem mu, da ni šans, da smo mi renomiran bend in da si ne moremo privoščiti slabe izvedbe. K sodelovanju so nas sicer pritegnili ljudje iz Beograda. Čez dva dni smo imeli novo vajo. V tem času sem napisal aranžmaje za vokale in ko smo na naslednji vaji odpeli, je počilo. Obrnil se je k nam in rekel zgolj: »Mama mia!«

In omeniva še Hazarde, ki so zanimivi v tem smislu, da ste pri Belih vranah prepuščali pisanje komadov starim mačkom, v tem primeru pa ste bili vi glavni komponist za mlajše ljudi?

Miro Čekeliš je prišel k meni in mi razložil idejo. Bili so ambiciozni in bilo mi je všeč, da so hoteli delovati tudi po Jugoslaviji ter konkurirati za Pesem Evrovizije, k čemur je pristopil tudi Dušan (Velkaverh). V tistih časih sem imel zdravstvene težave in sem hodil v zdravilišče v Rogaško Slatino. Tam sem napisal celoten LP. Potem sem dal komade Dušanu. Njemu je bilo všeč, da mu nisem dal zgolj not, ampak sem mu vsak komad odigral in odpel na kitaro, tako da ga je začutil. »Vidiš to, hombre!« mi je znal reči. Ker on me je klical hombre.

Ali bi Hazard bili tako uspešni, če vi in Velkaverh ne bi imela močnih pozicij na RTV Slovenija?

Ne bi rekel. Prej obratno. Šlo je samo za muziko in afiniteto drugih urednikov.