Zagovorništvo kot način trženja izdelkov se splača. Beautycounter, zagonsko podjetje iz kalifornijske Santa Monice, je lani ustvaril 225 milijonov dolarjev prihodkov, pri tem pa praktično ni porabil niti dolarja za konvencionalno oglaševanje. Petindvajset tisoč uporabnic, »svetovalk«, ki prodajajo njihove izdelke od vrat do vrat, na družabno-prodajnih srečanjih in prek svojih spletnih strani ter družabnih profilov, s širjenjem informacij in zagovorništvom zdrave kozmetike brez škodljivih kemičnih dodatkov deluje kot živ oglas, ki zagotovi podjetju tretjino letne prodaje.

Podjetje je pred tremi leti ustanovila Gregg Renfrew. »V nasprotju s splošnim prepričanjem je proizvodnja izdelkov za lepoto ena od najmanj reguliranih na trgu,« pravi direktorica Beautycounterja. »V Evropski uniji so prepovedali oziroma omejili uporabo 1400 sestavin kozmetičnih izdelkov, v ZDA pa le enajstih.« Lani je Renfrewova z ducatom sodelavk, svetovalk, začela intenzivno lobirati za spremembe v zakonodaji in nadzoru zvezne vlade nad kemikalijami, ki jih uporabljajo v kozmetični industriji. Senatorje in vladne strokovnjake prepričujejo o nujnosti novega zakona, s katerim bi okrepili nadzor Ameriške agencije za hrano in zdravila nad kozmetično industrijo.

Za Beautycounter so njihove svetovalke prav tako pomembne kot samo širjenje sporočil o zdravi kozmetiki. Renfrewova, ki ima sicer bogate poslovne izkušnje z delom v poprodaji, je začela razmišljati o podjetju za zdravo kozmetiko po tem, ko je ugotovila, da se je doma lahko izognila strupenim kemikalijam praktično pri vseh izdelkih, od čistil do ležišč, razen pri šamponih, vlažilcih, ličilih in drugih kozmetičnih izdelkih. Odločila se je, da bo v temačni svet osebne nege vnesla nekaj transparentnosti, in začela svojo proizvodnjo vlažilnikov in čistilnih krem brez strupenih kemikalij. Po treh letih njeno podjetje proizvaja že celotno linijo ličil, lasne nege in otroške kozmetike. Leta 2014 so prodali 500.000 izdelkov, leta 2015 dva milijona, lani pa že šest milijonov izdelkov.

Neustavljive svetovalke

Večplastna prodajna strategija podjetja temelji na lastnem spletnem portalu, rastoči mreži partnerskih podjetij, začasnih prodajalnah, predvsem pa na svetovalkah in njihovem aktivizmu, ki je postal gonilna tržna sila. »Naše svetovalke so naše izobraževalke,« pravi Gregg Renfrew. »Seveda prodajajo izdelke, vendar pa skozi pogovore in ozaveščanje porabnikov tudi prispevajo k še pomembnejši stvari, omogočanju varnih izdelkov za čim večje število uporabnikov.«

Gospodarski sektor kozmetike z ekološkimi in zdravimi sestavinami v zadnjem desetletju izdatno narašča. Lani je vrednost industrije v svetovni proizvodnji izdelkov za osebno nego znašala 70 milijard dolarjev, vrednost prodaje zdrave kozmetike pa je narasla na 11 milijard dolarjev. V ZDA so naravni kozmetični izdelki najhitreje rastoč industrijski segment. Velika kozmetična podjetja vneto kupujejo manjše obrate, ki z inovativnimi, trajnostnimi poslovnimi modeli tržijo »naravne« in »zdrave« izdelke.

Le malo pa je podjetij, ki tako kot Beautycounter v klasični prodajni model od vrat do vrat vnašajo zagovorništvo. Svetovalke podjetja na družabno-prodajnih srečanjih podpisujejo peticije zakonodajalcem, na svojih spletnih profilih pa širijo informacije tako o novih izdelkih podjetja kot o rezultatih raziskav glede zdravstvenih tveganj pri izdelkih za gospodinjstvo.

»Na neki način je lepota skrajna meja,« pravi Gregg Renfrew. V izdelkih njenega podjetja so izločili 1500 škodljivih in vprašljivih kemikalij, njihov seznam je objavljen na spletni strani pod zavihkom »nikoli«. Osemdeset odstotkov sestavin v njihovi kozmetiki je ekološko pridobljenih. Pred kratkim so po treh letih razvoja na trgu predstavili maskaro brez škodljivih kemikalij. Takšna predanost je skupaj z elegantno, minimalistično embalažo in zmernimi cenami izdelkov prepričala tudi tiste porabnice, ki zagovarjajo pravično trgovino, in marsikatera od njih se vključi v prodajno mrežo kalifornijskega podjetja; svetovalki pripada od 25 do 35 odstotkov od prodanega izdelka. Junija lani pa je Beautycounter kupil podjetje Nude, linijo naravne kozmetike, s katero je začela Ali Hewson, soproga Bona, pevca skupine U2, ki je z ženo postal vlagatelj v kalifornijsko zagonsko podjetje.