Lisa Q. Fetterman, potomka kitajskih imigrantov, je že kot najstnica rada klicala Michelinove restavracije s tremi zvezdicami. »Zgolj zato, da bi slišala, kako se oglasijo po telefonu,« je povedala. Devetindvajsetletnica iz San Francisca je zagonsko podjetje Nomiku, v katerem dela 15 zaposlenih, ustanovila leta 2011, z njim pa na trgu kuhanja oziroma kuharskih pripomočkov sledi smernicam digitalne povezljivosti, ki omogoča slehernemu smrtniku ustvarjanje odličnih jedi v svoji kuhinji. Nomiku obljublja uporabnikom, da jim z njihovim aparatom nikoli več ne bo treba postreči razkuhane jedi, saj bodo lahko kuhali kot profesionalni kuharski šefi. Njihovo napravo za kuhanje je mogoče nadzirati prek mobilne aplikacije, to pa pomeni, da uporabniku ni treba čakati pri štedilniku, da se bo hrana skuhala, saj je ves proces kuhanja voden programirano. Ne gre le za digitaliziran kuharski pripomoček, ampak tudi za skupnost (uporabnikov), ki na mobilno aplikacijo prispeva recepte za jedi, pripravljene z napravo nomiku. V podjetju pravijo, da so doslej prodali za več kot tri milijone svojih izdelkov.

Začelo se je med študijem v New Yorku, ko je Fettermanova delala v restavracijah in se povsem navdušila nad velikimi (industrijskimi) lonci za način kuhanja, poimenovan sous-vide. Te posode počasi, na nizki temperaturi segrevajo vakuumsko zaprta živila v vodni kopeli, pri tem pa jedi ohranijo svoj poln okus in teksturo. O tem in o 2000 dolarjih za nakup te posebne posode je Lisa pred sedmimi leti na prvem zmenku navdušeno razlagala astrofiziku Abeju Fettermanu. »Ni ti treba zapraviti toliko denarja, to lahko narediva sama,« ji je dejal Fetterman in jo povabil k sebi domov. Še prej sta šla kupit vse potrebne dele, za katere sta zapravila 100 dolarjev. »Tisto noč sva v njegovem stanovanju naredila nekaj, kar je bilo v bistvu podobno ogromni bombi,« se spominja Fettermanova, ki je s to posodo začela vneto kuhati.

Predporočni video

Potem je prav takšno posodo želelo imeti čedalje več njunih prijateljev. Lisa in Abe sta izdelala komplet »naredi si sam«, ga začela prodajati in prirejati tečaje za izdelavo posode za kuhanje sous-vide, ki je nasploh postajalo čedalje bolj trendovsko.

Par se je odločil, da bo iz tega naredil resen posel. Ustanovila sta zagonsko podjetje Nomiku. Teden dni pred poroko sta prepričala poročnega videosnemalca, da jima je posnel triminutni film, s katerim sta šla v zbiranje zagonskih sredstev na portalu za množično financiranje kickstarter. V 30 dneh sta zbrala skoraj 600.000 dolarjev. Kmalu po tistem sta se za dve leti preselila na Kitajsko in se tam v tovarni kuhinjskih loncev naučila vseh skrivnosti proizvodnje aparata, ki sta ga razvila. Pred štirimi leti sta se naselila v San Franciscu in tam postavila svojo tovarno. Predlani sta na kickstarterju poskusila zbrati denar še za izpopolnjen aparat, ki omogoča kuhanje prek brezžične wi-fi povezave. Zbrala sta več kot 750.000 dolarjev, kmalu po tistem pa sta svojo napravo za kuhanje sous-vide že uspešno prodajala na trgu. »Navadni« aparat nomiku stane 200 dolarjev, tisti z brezžično povezavo pa 250 dolarjev. Kupujejo jih tako uporabniki, ki kuhajo doma, kot šefi velikih in slavnih restavracij. Imajo jih tako v Nomi v Koebenhavnu kot v Osterii Francescani v Modeni in v elitni kalifornijski gostilni Restaurant at Meadowood.

Lani so v Nomiku izdali kuharsko knjigo z naslovom Sous-vide doma: Sodobna tehnika za popolno skuhane jedi. Doslej so jo ponatisnili že petkrat. Y Combinator, najpomembnejši kalifornijski sklad tveganega kapitala, je zakoncema pomagal pri pripravi mobilne aplikacije, na kateri uporabniki objavljajo svoje recepte za pripravo hrane na način sous-vide. Pred kratkim sta se zakonca Fetterman lotila svoje linije zamrznjene hrane, prav te dni pa sta predstavila še linijo Sous Chef: Pametni telefon prebere nalepko na embalaži vakuumiranega živila (ki ga trži Nomiku), pobere informacije o tem živilu iz računalniškega oblaka in nastavi posodo za kuhanje.

»Na začetku je bilo vse skupaj namenjeno le za naju in najine prijatelje, potem so prišli profesionalci in ljubitelji hrane. Zdaj je za kogar koli, ki ve, kako v trgovini položiti hrano v nakupovalni voziček,« pravi Lisa Fetterman.