Ob predstavitvi letošnjega programa Slovenskega filmskega centra (SFC) je direktorica Nataša Bučar uvodoma zarisala splošni okvir: leta 2016 je bilo za filmsko in avdiovizualno ustvarjanje namenjenih nekaj manj kot 4 milijone evrov, od česar so veliko večino (94 odstotkov) usmerili v produkcijo, preostanek pa so namenili filmski vzgoji, podpori festivalov in razvoju stroke. Ali drugače: Slovenija je po količini sredstev, namenjenih filmski produkciji, tudi v primerjavi z državami nekdanje Jugoslavije prav pri repu – manj od Slovenije namenja filmu le še Kosovo. Sosednja Hrvaška, denimo, za snemanje filmov namenja skoraj deset milijonov evrov na leto.

Še bolj žalostne so te številke v evropskem merilu, kjer ima Slovenija enega najnižjih povprečnih proračunov za celovečerni igrani film. Tako seveda ni presenetljivo, da se naši filmarji v zadnjih letih usmerjajo pretežno v intimne zgodbe, raziskovanje medčloveških odnosov in podobne teme, saj finančnih možnosti za kake akcijske ali zgodovinske spektakle preprosto ni.

Od dram do dokumentarcev

Na razpisu so bili v sofinanciranje sprejeti štirje igrani celovečerni filmi v skupni vrednosti 1,75 milijona evrov: družinska drama PolsestraDamjana Kozoleta, komična mladinska drama Ne pozabi dihatiMartina Turka, komični film ceste OrkesterMatevža Luzarja in »rovtarska srhljivka« Vsi proti vsemAndreja Košaka. Dobrih 180.000 evrov so namenili za štiri celovečerne dokumentarce: Miran Zupanič se bo v projektu Vlado ozrl na življenje pevca Vlada Kreslina, Igor Šterk se bo v Septembrski klasi posvetil generaciji nabornikov nekdanje JLA, ki je bila ujeta v čas razpada nekdanje države, Siniša Gačić bo v filmu Nikita ponudil portret telesne čuvajke vodje neapeljske kriminalne združbe, Miha Čelar pa bo v filmu iOtok s pomočjo Mateja Dolenca predstavil redke preostale prebivalce otoka Biševo.

Podprli so še nastanek dveh celovečernih prvencev, to sta dokumentarec Krvno maščevanje scenaristke in režiserke Marije Zidar (o krvnem maščevanju v Albaniji) ter celovečerni igrani projekt Posledice (o mladinskem prestopništvu) v režiji Darka Štanteta.

Štirje kratki igrani filmi, ki bodo nastali s podporo SFC, so družinska farsa Soba ob jezeru v režiji Olma Omerzuja, ljubezenska drama Raj v režiji Mitje Lična, drama En jajčekBarbare Zemljič in komična anekdota Tako malo je trebaSlobodana Maksimoviča. V sofinanciranje so bili sprejeti še kratki dokumentarec Rojen za umret, v katerem bo Matjaž Žbontar obravnaval človeško življenje od rojstva do smrti, ter pet kratkih animiranih filmov, in sicer nove tri epizode serije Koyaa avtorja Kolje Sakside, nova epizoda serije za najmlajše Princ Ki Ki DoGrege Mastnaka in Martin KrpanNejca Sajeta.

Od prvih klap do festivalov

Še preden bodo filmi posneti, bodo v distribucijo prišli nekateri drugi, že končani. Med njimi so Ivan režiserja Janeza Burgerja, DružinicaJana Cvitkoviča in mladinski Košarkar naj bo!, nastal po scenariju Primoža Suhodolčana in v režiji Borisa Petkoviča. V kratkem bo padlo tudi nekaj prvih klap – snemati bodo denimo začeli Sonja Prosenc (Zgodovina ljubezni), Urša Menart (Ne bom več luzerka) in Metod Pevec (Jaz sem Frenk).

SFC bo nadaljeval tudi s promocijo slovenskega filma na različnih festivalih po svetu in pripravo retrospektiv slovenskega filma v tujini. Teh bo letos šest, manjše bodo v Sarajevu, Pulju, Beogradu in Budimpešti, obsežnejši pa bosta tisti na Transilvanskem filmskem festivalu junija v Romuniji in oktobra v Koebenhavnu (Danska).

Posvečajo se tudi razvoju scenaristične vede, skupaj z Društvom slovenskih režiserjev in AGRFT bodo organizirali Scenarnico, pol leta trajajočo scenaristično delavnico. Podprli so tudi mednarodni simpozij o restavriranju filmske dediščine, ki bo te dni v Slovenski kinoteki. Prav skrb za filmsko dediščino je ena izmed prioritet: s filmom Dolina miru Franceta Štiglica bodo začeli projekt izdajanja slovenskih klasik na zgoščenkah, s čimer naj bi povečali njihovo dostopnost, saj starejših filmskih del, ki še niso bila digitalizirana, v kinih danes ni več mogoče predvajati. In seveda: septembra bo v Portorožu že 20. festival slovenskega filma.