Telemach bo s 1. aprilom zvišal cene določenih paketov širokopasovnih storitev, potem ko so Telekom Slovenije, T-2 in Simobil svoje storitve podražili že s 1. marcem. Podražitve operaterjev sledijo odločitvi družbe Pro Plus, ki je svoje programe operaterjem začela zaračunavati. Vendar ne po enakih cenah za vse operaterje, je prepričan Aco Kabanica, direktor telekomunikacijskega operaterja Elta. »Telemach je imel v danih razmerah moč, da je lahko zase izpogajal ugodnejšo ceno in hkrati določil, kakšno ceno bodo plačevali njegovi konkurenti,« meni Kabanica.

Postopek proti Pro Plusu že na AVK

Agencija za varstvo konkurence (AVK) je že pred dvema mesecema proti Pro Plusu sprožila postopek ugotavljanja kršitve zakona o preprečevanju omejevanja konkurence in pogodbe o delovanju EU. »Izkazana je verjetnost, da ima podjetje Pro Plus prevladujoč položaj na trgu dobave avdiovizualnih TV-vsebin na debelo, na ozemlju Slovenije in na znatnem delu notranjega trga EU,« so na agenciji zapisali v sklepu o uvedbi postopka. Pri tem med drugim navajajo, da naj bi Pro Plus operaterje s stališča cen paketa programov neupravičeno različno obravnaval, s tem pa sopogodbenike postavljal v konkurenčno slabši položaj.

»Če bo AVK ugotovila, da ima Pro Plus na tem segmentu trga prevladujoč položaj, bo morala družba zagotoviti enake pogoje za vse operaterje,« je pojasnil Kabanica. Spomnil je tudi, da ima agencija med postopkom dostop do pogodb med operaterji in izdajatelji TV-programov, ki za širšo javnost za zdaj ostajajo poslovna skrivnost.

Tako Telemach kot Pro Plus nista želela razkriti licenčnin, ki jih za programe Pro Plusa plačujejo Telemach in ostali operaterji. Na vprašanje, ali vsem operaterjem zagotavljajo enake pogoje, so v Pro Plusu odgovorili: »Odmena, ki smo jo z vsemi operaterji v okviru zahtevanih poslovnih pogajanj dogovorili, je bila dogovorjena kot pravični delež, ki je sorazmeren gledanosti programov POP TV, Kanal A, Brio, Kino in OTO med vsemi televizijskimi programi, in hkrati ureja programske pravice za uporabo v okviru dodatnih storitev operaterjev.« V Telemachu so poudarili, da so trditve, da oni vplivajo na ceno, ki jo za programe Pro Plusa plačujejo njihovi konkurenti, v celoti neutemeljene in neresnične.

Vezana trgovina med Telemachom in Telekomom?

Zaračunavanje programov operaterjem neuradno napoveduje tudi Planet TV. Čeprav se zdi, da je ta odločitev le pričakovani odziv na potezo konkurence, pa je Kabanica prepričan, da gre v resnici za usklajeno in ciljno usmerjeno delovanje: »Domnevam, da je v ozadju vezana trgovina med Telemachom in Telekomom Slovenije.« Meni, da se je ideja, da tudi Planet TV začne z zaračunavanjem svojih programov operaterjem, porodila pri dogovarjanju za programe Sport kluba med Telekomom Slovenije in Telemachom.

Spomnimo, Telekom Slovenije je posredno po TS Medii lastnik družbe Antenna TV SL, ki izdaja program Planet TV, Telemach pa je s programi Sport kluba povezan z nizozemsko družbo United Media. Gre za telekomunikacijskega velikana, ki združuje operaterje na območju nekdanje Jugoslavije. Družba hkrati obvladuje tudi podjetje United Media (s sedežem v Zürichu), ki med drugim razpolaga s športnimi programi Sport kluba. United Media športne programe dobavlja tudi vsem slovenskim operaterjem, po besedah Kabanice pa je v zadnji ponudbi zanje zahtevala dvakrat višjo ceno od dosedanje, in sicer 2,7 evra na naročnika na mesec za paket s HD-programi.

Telemach in Telekom Slovenije naj bi tako zaradi (pre)visokih cen programov Sport kluba sklenila dogovor. Prvi naj bi drugemu prodajal programe Sport kluba za 2,7 evra na naročnika na mesec, drugi pa naj bi prvemu prodajal programe Planet TV za 1,6 evra na naročnika na mesec, je pojasnil Kabanica. Dodal je, da si lahko Telemach s tem dogovorom še vedno obeta dober izkupiček. Da gre za vezano trgovino, je prepričan tudi, zato ker je cena, ki jo je Planet TV postavil za svoje programe, povsem nerealna. »Kdo v danih okoliščinah verjame, da je bil Telemach – upoštevajoč realno moč, ki jo ima pri takih pogajanjih – pripravljen plačevati Planetu TV po ceni 1,60 po naročniku mesečno?« se sprašuje.

V Telekomu Slovenije, ki je pred časom tudi sam imel težave z dobavo Sport kluba, zaradi česar so njihovi naročniki bili nekaj mesecev brez teh programov, zavračajo vsakršne obtožbe o tem, da naj bi šlo v primeru postavljanja cene za vezano trgovino. V Telemachu pa so dejali, da jim omenjene obtožbe v dejanski obliki niso poznane, in poudarili, da svoja pogodbena razmerja sklepajo v skladu s predpisi.

»Največ bo pridobil Telemach«

S podražitvijo programov Sport kluba in zaračunavanjem programov Planeta TV in Pro Plusa bo, če bo zadeva izpeljana do konca, največ pridobil Telemach, in sicer na račun vseh ostalih operaterjev v državi, meni Kabanica. Drugi operaterji se programom Sport kluba, ki vsebujejo neposredne prenose pomembnih športnih dogodkov, namreč ne morejo odpovedati. Ti programi po besedah Kabanice predstavljajo nezamenljive vsebine, ki bi jih morala skupina United Group omogočiti tudi svojim konkurentom, in sicer pod enakimi pogoji, kot veljajo za podjetja v lastni skupini.

Podobne pomisleke imajo tudi na AVK. V zvezi z dobavo programov Sport kluba so namreč uvedli postopek zoper podjetje IKO, ki je, kot potrjuje Kabanica, predhodnik današnje družbe United Media. »Izkazana je bila verjetnost, da to podjetje najmanj od 24. 8. 2012 dalje zlorablja prevladujoč položaj na veleprodajnem trgu dobave plačljivih športnih televizijskih programov operaterjem v Sloveniji,« so v zvezi s postopkom zoper podjetje IKO oziroma današnjo družbo United Media pojasnili na AVK. Podjetje IKO naj bi po navedbah AVK prevladujoči položaj zlorabljalo tudi tako, da je oteževalo dostop televizijskih operaterjev do programov Sport kluba in uporabljalo neenake pogoje za primerljive posle z drugimi sopogodbeniki. Pri tem naj bi sopogodbenika Telemacha postavljalo v konkurenčno boljši položaj, so zapisali na AVK.