Pravijo, da je promet v mestih vrag. Res je, posebej če se na omejenem prostoru, kjer se gnete toliko in toliko milijonov ljudi, gnete le malo manj avtomobilov. Kolone in vojna za parkirišča, ki jih morajo, če želijo nekaj udobja in varnosti, mestni prebivalci plačati tudi »v zlatu«. Tam se pozna vsak privarčevani centimeter v dolžino in širino. Če pa je vse začinjeno še z varčnim motorjem, potem je jasno, zakaj so mestni avtomobili v prvi vrsti »mestni«.

Urbanost je prekletstvo sodobnih avtomobilistov, ki so prepričani, da nam je bog sicer dal dve nogi zato, da z njima upravljamo s stopalko za plin (ali zavoro) in sklopko. Takim potem ne preostane drugega, kot da si omislijo pravi mestni avtomobil. Na trgu jih je že zelo veliko, zdaj vedno bolj v kombinaciji z električnim pogonom, a k sreči obstajajo še vedno pravi mali mestni izstrelki, ki omogočajo tudi nekaj veselja v vožnji. Na primer Volkswagnov up! ali Smartov forfour.

Oba sta prava predstavnika svoje rase, pri čemer so s forfour naredili še korak dlje. Z zadnjim pogonom, lično, a tudi precej »plastično« karoserijo in notranjostjo ter lahkotnostjo upravljanja gre za avtomobil, ki se najbolje znajde v mestnem vrvežu. Kljub temu pa s svojimi 3,5 metra dolžine ponuja prostor za štiri potnike, ki pa se, logično, na daljše poti s tem avtomobilom ne bodo podali, ker niti ni mišljen za take podvige. Up! je zato malce boljši in predvsem uporabnejši kompromis, kajti njegovi talenti vseeno obsegajo večji »barvni spekter«. V dolžino meri 3,6 metra, njegov prtljažnik pa sprejme za 213 litrov prtljage, medtem ko se morajo potniki v smartu zadovoljiti s 185 litri. Ima pa krajšo medosno razdaljo, kar pomeni, da je na zadnjih sedežih za odtenek tesneje kot v smartu. Tovarni sta si seveda izbrali vsaka svojo pot pri iskanju kompromisov, a vseeno up! vozniku ponuja nekaj več. Je enostaven za uporabo in upravljanje, le voznik se mora znajti z ročnim 5-stopenjskim menjalnikom, ki pa že zaradi porekla vozniku ne povzroča težav. Smartov voznik bo glede tega lahko malce boj lenaril, saj mu pomaga 5-stopenjski samodejni menjalnik, a to ga bo stalo dodatnih 1208 evrov.

Tudi v notranjosti je up! nekoliko zrelejši, a še vedno dovolj igriv, voznik smarta pa bo navdušen nad obračalnim krogom 8,6 metra, ki je primeren za tesne mestne ulice. A up! vseeno pusti boljši vtis, predvsem zaradi motorja. Oba testna kandidata sta bila sicer opremljena s trivaljnikoma, ki nezmotljivo grgrata pod motornim pokrovom, pri smartu zadaj, pri up! spredaj, pri čemer Volkswagnov moč 66 kilovatov (90 konjičev) črpa iz decilitra večje delovne prostornine, torej enega litra, medtem ko pri smartu v zadku melje enako zmogljiv 900-kubični bencinski agregat. A tukaj se podobnost med njima tudi konča.

Pri lastnostih sta si namreč svetlobna leta narazen: smartov motor je nekoliko bolj zadržan, upov pa pravi mali eksplozivnež, ki spremeni vozilo v hitrega mestnega dirkača. Pospešek do stotice je 9,9 sekunde, medtem ko smart za enak podvig potrebuje kar dve sekundi več. Tudi na cesti up! leži bolj suvereno, pri smartu pa voznik potrebuje nekaj več pozornosti. Pri največji hitrosti je razlika občutnih 20 km/h, upovih 185 km/h je povsem na ravni večjih avtomobilov, smart pa se kot riba v vodi počuti na mestnih ulicah, ki ne zahtevajo (pre)visokih hitrosti in ne najoptimalnejše lege na cesti. Že samo omenjeni obračalni krog mu daje to, kar tudi obljublja: mestno okretnost. Up! sicer ni kakšen okornež, a v neposredni primerjavi s smartom mu v mestu ne more enakovredno konkurirati. Po svoje mu niti noče, gre pa za malčka, s katerim se boste dobro počutili na vseh področjih njegove uporabe. Konec koncev je celo nekaj varčnejši, saj je na testu porabil 5,6 litra goriva, smart pa dobrega pol litra več.

Zgodba zase je še cena. Testni up! je z osnovnimi 12.274 evri v občutni prednosti, saj je serijska oprema beats dokaj bogata, z ogrevanjem sedežev, tempomatom in parkirnim sistemom pa se cena že nevarno približuje 14.000 evrom. Testni forfour je bil že v osnovi dražji, slabih 15.000 evrov glede na dolžino ni ravno poceni, je pa zato oprema passion bogata tako pri udobju (električni paket, potovalni računalnik) kot tudi varnosti (zračne blazine, tempomat, senzor za dež, ESP), različni bombončki (parkirni senzorji, paket luči LED, avdio paket…) pa mu lahko ceno dvignejo na več kot 18.000 evrov. Tudi zato je up! za povprečnega voznika boljši avtomobil, saj bo z njim zadovoljnejši na vseh področjih, medtem ko se je forfour »specializiral« predvsem za mestno vožnjo. Več pa v sklepu.