»Na helikopterjih bell-412 lahko trenutno operativne naloge izvaja 73 odstotkov pilotov, na helikopterjih cougar AS AL 532 pa le 43 odstotkov,« našim informacijam pritrjujejo na ministrstvu za obrambo, ki se je včeraj skupaj z vodstvom Slovenske vojske zagovarjalo na izredni seji parlamentarnega odbora za obrambo v zvezi z nujno odstranitvijo oznak enot v nekaterih enotah SV, na kar smo v Dnevniku opozorili minulo soboto.

Pokritje le prednostnih nalog?

Kljub priznanju, da je trenutno neoperativnih 27 odstotkov pilotov bellov oziroma več kot polovica pilotov cougarjev, na obrambnem ministrstvu poudarjajo, da so lani na simulatorjih izvedli usposabljanja v običajnem obsegu. Je pa res, dodajajo, da je »zaradi omejenih finančnih sredstev SV lani zagotavljala le pokritje prednostnih nalog«, zaradi česar so za usposabljanje pilotov na simulatorjih zagotovili 152.000 evrov. Leta 2015 so za simulatorje po naših podatkih zagotovili 251.000 evrov, leta 2014 475.250 evrov, leto prej pa 663.318 evrov.

Naši viri iz 15. polka vojaškega letalstva opozarjajo, da obrambno ministrstvo zavaja. »Če bi v letu 2016 res šli na simulatorje, danes ne bi bili prizemljeni. Naj vam na ministrstvu pokažejo potne naloge in potrdila, ki jih dobimo vsako leto na simulatorjih, da smo res opravili obveznih dvanajst ur. Tega vam seveda ne morejo pokazati, ker teh potrdil ni«. Viri pojasnjujejo, da sta se lani na simulatorju usposabljala »zgolj dva pilota, in še to novinca, ki sta delala 'type rating', za katerega pridobitev se mora pilot najprej usposobiti na simulatorju«. Na ministrstvu našim virom nasprotujejo. Zatrjujejo, da je bilo lani »na simulatorjih 16 pilotov helikopterjev SV, dokazila o tem pa se hranijo v personalnih mapah v 151. helikopterski eskadrilji, kopije pa hrani vojaški letalski organ«.

Kljub neprijetni situaciji na obrambnem ministrstvu zagotavljajo, da ima SV v svoji sestavi trenutno še zadostno število pilotov cougarjev, tako vodij kot pilotov. A kljub temu, da trenutno število pilotov komaj še zagotavlja obveznosti SV do Natovih odzivnih sil (NRF – Nato Response Forces), iz obrambnega ministrstva sporočajo, da se bo do začetka poletja število pilotov »še zmanjšalo – na mejno vrednost. Če vprašanje ne bo ustrezno rešeno, pa lahko jeseni pričakujejo še nadaljnje zmanjševanje števila pilotov z veljavnim usposabljanjem na simulatorju«.

Piloti naj bi bili operativni v drugi polovici leta

Obrambno ministrstvo bo, kot pravijo, 23. marca končalo zbiranje ponudb za simulatorje letenja oziroma za izvedbo usposabljanja AS 532 cougar reccurent course. Po naših informacijah so se na razpis doslej prijavila tri podjetja, a tega na Mors, ker postopek še ni končan, niso komentirali. So pa povedali, da menijo, »da bodo vsi piloti spet operativni v drugi polovici letošnjega leta«.

Na ključno vprašanje, kaj je torej vzrok za nastalo situacijo, iz obrambnega ministrstva odgovarjajo, da je krivo – spet – pomanjkanje sredstev: »Podhranjen proračun SV ni omogočil zagotovitve zadostnih finančnih sredstev za usposabljanje pilotov na simulatorjih«.