Plovna sezona po reki Soči se bo letošnjega 15. marca prvič po desetletjih začela brez zapletov. Nekdanji kaos in razpuščeno stanje na Soči se je končal s sprejetjem odloka o plovbi po Soči (sprejele so ga vse tri posoške občine), določitvijo zahtev za plovbo, vzdrževalca plovnega območja, določitvijo cen in infrastrukturno ureditvijo vstopnih in izstopnih mest. Trenutno medobčinsko redarstvo občin Bovec, Kobarid in Tolmin skupaj s pogodbenimi izvajalci pregleduje vseh 16 plovnih odsekov reke Soče in preverja, ali je plovba varna.

Doslej smo skoraj vsako leto poročali o zapletih z odlokom in prevlado tujih ponudnikov vodnih športov nad domačimi, danes pa lastnik ene vodilnih domačih agencij z najdaljšo tradicijo Goran Kavs ocenjuje, da so se problemi uredili. »Na lokalni ravni smo pokazali zrelost in spoznali, da je treba v ključni atribut doline v poletni sezoni tudi vlagati,« Kavs pozdravlja ureditev vstopnih in izstopnih mest in poudarja, da na lokalni ravni deluje tudi zakonodaja. »Odloki so sprejeti v vseh treh občinah in tudi v praksi dobro funkcionirajo,« pojasnjuje. So pa ponudniki spustov s plovili še vedno nekoliko nezadovoljni z državnimi rešitvami v zakonu o plovbi v celinskih vodah. Ta predvideva registracijo plovil, če jih lastniki uporabljajo za gospodarsko dejavnost. »To pa je zelo fleksibilen pojem. Domači ponudniki to seveda storimo, tuji pa še vedno ne dosledno,« pojasnjuje sogovornik.

Več kot tisoč ljudi na dan po Soči

Soča na leto privabi na tisoče gostov. Ko so leta 2008 med slapom Boka in Trnovim ob Soči študentje šteli plovila, se je njihovo število v konici sezone povzpelo krepko nad 400 na dan, v njih pa se je po Soči spustilo več kot 1200 ljudi. Podatkov o letnem številu plovil na Soči sicer ni, dejstvo pa je, da je reka v najvišji sezoni ob ugodnem vremenu lahko na trenutke preobremenjena, se strinja direktor medobčinskega redarstva Simon Leban. »Da bi to preprečili, bi potrebovali popolnoma nov pristop, kot so parkirišča ali vstopna mesta za omejeno število obiskovalcev, na katera se dostopa le ob nakupu dovolilnice na kraju samem,« pojasni.

Svoje storitve, povezane s Sočo, je lani prodajalo okoli 30 podjetij. »Po prvih zbranih podatkih je bila minula plovna sezona na Soči med uspešnejšimi pri prodaji dovolilnic za plovbo. Prihodki presegajo stroške redarstva in izdatke za odstranjevanje nevarnega drevja in vejevja iz reke,« pojasnjuje Leban. Razloži, da so stroški čiščenja reke znašali nekaj manj kot 90.000 evrov, prodaja dovolilnic pa je skupno nanesla 164.000 evrov prihodkov. Prodali so 25.250 dnevnih osebnih dovolilnic za plovila do največ treh oseb, 32 letnih dovolilnic za raft, 16 podjetij pa je plačalo celoletni pavšal za plovbo.

Na Kanin ponovno tudi z gondolo

Prav športi in aktivnosti na Soči so najpomembnejši vir prihodkov bovške poletne sezone. »Vodni športi prinašajo za zdaj največji prispevek v poletni sezoni, so tudi generator številnih nočitev, navsezadnje se s to ponudbo ukvarja daleč največ ponudnikov v Bovcu,« pojasnjuje Milan Štulc iz občine Bovec. Ne gre pa zanemariti tudi drugih aktivnosti, kot so pohodništvo, kolesarstvo, ribolov, padalstvo, jadralno letalstvo, golf… Letos poleti bo prvič po več letih na Kanin znova vozila gondola. »Zadnjo delujočo poletno sezono so na Kanin prepeljali 17.000 obiskovalcev, letos se nadejamo z dodatnimi dejavnostmi to številko dvigniti na 30.000,« pojasnjuje Štulc. Če bodo snežne razmere dopuščale, pa v Bovcu obljubljajo še dolgo zimsko sezono. Ob ugodnih razmerah bo gondola na Kanin vozila vse do prvomajskih počitnic.