Televizijske hiše so morale do februarja letos pripraviti notranje pravilnike, kako bodo v otroškem programu v skladu z zakonom o avdiovizualnih medijskih storitvah in prehranskimi smernicami zaščitili otroke pred oglasi za nezdravo hrano. Komercialni televizijski hiši sta to naredili, nacionalna RTV pa še ne, a kljub temu nič ne kaže, da bodo pripravljeni pravilniki dejansko prispevali k temu, da na televizijskih zaslonih ne bo več oglasov za sladkarije, sladke pijače, slane prigrizke in drugo nezdravo hrano. Zakonsko določilo po pojasnilih Agencije za komunikacijska omrežja in storitve (AKOS) poleg programov RTV Slovenija zavezuje še Pop TV, Kanal A, Pop OTO in Planet TV.

Puščajo odprta vrata

Pri Pop TV in Kanalu A so pravila oglaševanja oblikovali tako, da bodo oglase za nezdravo hrano v programu, namenjenem otrokom do 12. leta starosti, prikazovali še naprej, a bodo pred začetkom predvajanja takega programskega sklopa predvajali zvočno ali vizualno priporočilo: Otrokom priporočamo uravnoteženo prehrano in vsaj pol ure telesne vadbe na dan. To priporočilo ob začetkih posameznih sklopov otroškega programa na Pop TV, Kanalu A in OTO že predvajajo, so pojasnili.

Pri Planet TV so pojasnili, da bodo vsak oglas presojali posebej in da je treba počakati, kako bodo prehranske smernice zaživele v praksi, to pa je, pravijo, odvisno tudi od pristojnih institucij in prakse drugih televizij.

Na RTV Slovenija pravila ravnanja v zvezi z neprimernimi oglasnimi sporočili v otroških programih še pripravljajo. Pojasnjujejo pa, da so bili že doslej posebej pozorni na oglase, ki jih objavljajo pred otroškimi bloki in po njih, saj javno hišo RTV k temu zavezuje zakonodaja in oglasi ne smejo vsebovati ničesar, kar bi lahko ogrožalo zdravje, varnost in vzgojo otrok. Z oglaševanjem tudi ne prekinjajo sklopov otroških oddaj. Prav tako so dejavno sodelovali pri pripravi smernic pri ministrstvu za zdravje, v svojih programih pa opozarjajo na škodljivost sladkih in mastnih živil, kar je del širšega pristopa ozaveščanja o zdravi prehrani.

Oglasi iz otroških migrirajo v druge programe

Prehranske smernice, ki so jih pripravili pri ministrstvu za zdravje, oglaševanja nezdravih živil ne prepovedujejo, ampak dajejo usmeritve, pri katerih živilih se ne spodbuja njihovega uživanja z oglaševanjem. »Naš cilj pa je, da se teh živil otrokom ne oglašuje več,« je bila na predstavitvi smernic jasna Marjeta Recek z ministrstva za zdravje.

To se ne bo zgodilo tudi zato, ker zakonodaja omejuje prikazovanje teh oglasov le v otroških programih, ne pa tudi v družinskih, športnih in drugih programih, ki jih prav tako gledajo otroci. Prav tako smernice oglaševanja nezdrave hrane otrokom ne veljajo za tuje otroške TV-programe, ki so dostopni pri nas; po pojasnilih AKOS zanje velja zakonodaja države, v kateri so licencirani. Agencija tudi ne bo nadzorovala omejevanja oglaševanja otrokom, preverjala bo lahko samo, ali so notranja pravila, ki so jih sprejele TV-hiše, skladna s smernicami in javno objavljena. »Ni zakonsko določenega organa, ki bi preverjal izvajanje internih aktov ali smernic,« opozarjajo na agenciji. Tuje izkušnje kažejo, da omejevanje oglaševanja v zgolj otroških programih ni dovolj. V Veliki Britaniji, kjer so, ko samoregulacija TV-hiš ni dala rezultatov, oglaševanje v otroških programih prepovedali, ugotavljajo, da je tak ukrep uspešen, ugotavljajo pa tudi, da zato ti oglasi prehajajo v druge čase programa in je tudi to treba zajeziti, je povedal Igor Pravst iz Inštituta za nutricionistiko. Meni tudi, da je dolžnost staršev, da otroke opozorijo, da so to oglasi za nezdrava živila.