Približno dvajset prometnikov, zaposlenih v Slovenskih železnicah, se je v torek odločilo za nenadno akcijo. V dopoldanskih urah so nenapovedano opustili delo in odšli na malico ter s tem za več kot uro ustavili nekaj potniških vlakov, ki so bili na štajerski progi med Ljubljano, Mariborom, Laškim, Rimskimi Toplicami, Celjem ter na primorskem kraku pri Postojni. Tako je večina vlakov – in potnikov – prišla na cilj z enourno zamudo. Razlog za to akcijo je bila – malica. Natančneje, dogovor vodstva in sindikalistov, po katerem družba prometnikom ne bo več izplačevala posebnega nadomestila, ki so ga ti doslej dobivali leta, ker jim narava dela onemogoča, da bi imeli odmor za malico. V prihodnje naj bi namesto tega dobivali višjo stimulacijo.

Predsednik uprave Slovenskih železnic Dušan Mes je nenapovedano in nezakonito akcijo opisal kot »eksces« in obljubil, da bodo proti odgovornim vsekakor ukrepali. »Na mizi so tudi morebitne odpovedi delovnega razmerja,« je dejal. Akcija je namreč potekala v nasprotju z vsemi zakonskimi pogoji, ki veljajo za stavko; nezadovoljni delavci o svojih zahtevah niso obvestili vodstva družbe ali se z njim pogajali, pa tudi stavke niso napovedali.

Akcija brez sindikalne podpore

Prometniki Slovenskih železnic so odgovorni za odpiranje oziroma zapiranje vlakovnih poti, poenostavljeno povedano, prometniki z zeleno lučjo omogočijo vlaku prihod na postajo oziroma mu z rdečo lučjo to onemogočijo in so zato ključni dejavnik pri prihodu vlaka na cilj. Njihovo delo poteka neprestano in ga zato ne morejo odložiti ter si vzeti odmor za malico. »Če bi vsak prometnik dosledno koristil odmor za malico, bi se promet ustavil,« je opisal Mes.

Doslej so jim v Slovenskih železnicah ta neizkoriščen odmor za malico izplačevali v obliki nadomestila, po naših neuradnih podatkih so na mesec prejemali okoli 100 evrov. A izplačevanje nadomestila je v nasprotju tako z zakonom kot s kolektivno pogodbo. Zato se je vodstvo družbe z vsemi sindikati dogovorilo, da nadomestila v taki obliki prometnikom ne bodo več izplačevali.

Vodstvo družbe se je s sindikati dogovorilo, da bodo namesto nadomestila tistim, ki delajo na prometno obremenjenih postajah, izplačali višjo poslovno stimulacijo, tistim, ki delajo na prometno manj obremenjenih postajah, pa omogočili odmor. Prometniki s tem dogovorom, kot kaže, niso bili zadovoljni. Kaj natančno jih je zmotilo, nam ni uspelo izvedeti.

Za piko na i so se po naših informacijah zaposleni odločili za akcijo, ne da bi bil s tem seznanjen predsednik Sindikata železniškega prometa Slovenije Matjaž Skutnik, ki je tudi eden izmed podpisnikov dogovora z vodstvom družbe. Kot kaže, vendarle ni imel polnega soglasja vseh članov sindikata za podpis tega dogovora oziroma podpore na terenu. Ob začetku akcije prometnikov sta tako Skutnik kot tudi delavski direktor v Slovenskih železnicah Albert Pavlič sedela na sestanku z vodstvom podjetja, na katerem so govorili o delovnih pogojih. Čeprav omenjeni sindikat ne podpira akcije prometnikov, pa so vodje nekaterih drugih železniških sindikatov že pozvali Skutnika k odstopu.

Dogovorjene ugodnosti zdaj pod vprašajem

»Žalosti me, ker se zaposleni zaradi nezadovoljstva niso obrnili name, ampak so se odločili za izsiljevanje. V preteklosti smo se marsikaj dogovorili in rešili marsikateri spor. Tak odnos pa je res nelojalen. Kot strela z jasnega se prometa ne ustavlja,« je jezen Mes. Sam je sicer za akcijo izvedel v nekaj minutah; dispečerji so ugotovili, da je prišlo do sabotaže prometa, ko so vlaki obstali pred postajami. Trenutno v vodstvu preverjajo zakonske možnosti, kako lahko proti prometnikom ukrepajo, izključeni niso niti najstrožji ukrepi, kajti akcija ni izpolnjevala nobenega z zakonom določenega pogoja za stavko.

Dogovor, s katerim so bili nekateri prometniki tako nezadovoljni, med drugim določa tudi izplačilo božičnice, triodstotno povišanje osnovnih plač, višje vplačilo v dodatno pokojninsko zavarovanje za zaposlene, višjo poslovno stimulacijo in možnost svobodne izbire prevoznega sredstva, s katerim zaposleni prihajajo na delo. Zaradi sabotaže pa naj bi bile kljub podpisanemu dogovoru nekatere od teh ugodnosti zdaj vprašljive. Sindikalisti bodo z vodstvom v naslednjih dneh poskušali skleniti nov dogovor.