Lastniki Heliosa, avstrijska družba Ring International Holding in finančna sklada Franklin Templeton ter Skupina Blackstone, ki sta financirala prevzem, so po treh letih domžalsko družbo preprodali japonski multinacionalki Kansai Paint. Gre za enega od desetih največjih svetovnih proizvajalcev premazov. Za nakup Heliosa so Japonci odšteli 572 milijonov evrov, kar je približno štirikrat več, kot so prevzemniki pred tremi leti odšteli za domžalsko družbo.

Čeprav je bil Helios uvrščen na znameniti seznam 15 podjetij, ki jih je vlada v času nakopičenih finančnih težav namenila za privatizacijo, in kljub dejstvu, da se je poslovanje v treh letih od prevzema zelo izboljšalo, štirikrat višji izkupiček Avstrijcev sproža več vprašanj. Eno od ključnih, predvsem v luči novega vala privatizacije in (raz)prodaje družb, ki so zaradi finančnih težav prešle pod okrilje Družbe za upravljanje terjatev bank (DUTB), je, kdaj je pravi trenutek za prodajo državne srebrnine in ali ne bi bilo smiselno pred prodajo izboljšati poslovanje posameznih družb.

Steber na evropskem trgu

S Heliosom imajo Japonci velike načrte. Kot je pojasnil predsednik uprave Kansai Paint Hiroši Išino, bo Helios zanje steber na izjemno pomembnem evropskem trgu. Na tem, poleg ameriškega, načrtujejo hitro širitev. Prav zato se je japonska multinacionalka odločila za nakup Heliosa, za katerega Išino pravi, da je skladen z njihovo poslovno filozofijo, hkrati pa ima odlične možnosti, da postane še pomembnejša družba za proizvodnjo premazov v Evropi. Po njegovih pojasnilih želijo Helios razviti v močan evropski center inovacij, z najboljšim znanjem v različnih segmentih premazov.

Kansai Paint namerava sicer v treh letih postati četrti, v desetletju pa vodilni svetovni proizvajalec premazov. Očitno je Kansai, ki bo leta 2018 praznoval stoletnico obstoja, na osvajalskem pohodu. Poleg nakupa Heliosa je oktobra prevzel enega od vodilnih malezijskih izdelovalcev premazov Sancora Paint Industries, v istem mesecu kupil polovični lastniški delež turške družbe Polisan Boya Sanayi ve Ticaret, avgusta pa mu je uspel prevzem proizvajalca premazov v Savdski Arabiji Saudi Industrial Paint Company (SIPCO). Ključna blagovna znamka japonske družbe, ki od leta 2013 sponzorira angleški nogometni klub Manchester United, je Alesco. Trženjske znamke družb, ki jih je v preteklosti prevzemal, je Kansai Paint v veliki večini zadržal, prav tako namerava po napovedih Hirošija Išina ohraniti Heliosove blagovne znamke. V 29 povezanih družbah in 93 podružnicah Kansai zaposluje 12.500 delavcev.

Velika rast Heliosovega dobička

Skupina Helios, ki vključuje okoli 35 družb, je lani dosegla 285 milijonov evrov konsolidiranih prihodkov od prodaje, kar je bilo za sedem odstotkov manj kot leto pred tem in za slabih deset odstotkov manj kot leta 2013, ko je Ring International prevzel domžalsko družbo. Dobro polovico izdelkov Helios proda na trgih EU, petino v državah, nastalih iz nekdanje Sovjetske zveze, kjer je zelo dobro zasidran, medtem ko na domačem trgu ustvari 13 odstotkov prometa.

Toda po drugi strani se je v lasti tujcev donosnost Heliosa bistveno povečala. V preteklem letu je družba dosegla dobrih 17 milijonov evrov konsolidiranega čistega dobička, kar je bilo za 274 odstotkov oziroma 12,5 milijona evrov več kot leta 2014 in 15,7 milijona evrov več kot leta 2013. K temu dosežku so pomembno prispevali tudi manjši stroški dela. Ti so se lani zmanjšali za 6,4 milijona, na 41,5 milijona evrov. Od avstrijskega prevzema se je število zaposlenih zmanjšalo z 2178 konec leta 2013 na 1699 delavcev konec leta 2015.

Kratkoročne in dolgoročne obveznosti do bank Skupine Helios so bile konec lanskega leta 77,2 milijona evrov. To je bilo za 12,6 milijona evrov manj kot leto pred tem. Drugače od večine največjih slovenskih družb Helios svoje poslovanje financira pretežno z lastniškimi viri. Od bilančne vsote v višini 300 milijonov evrov je imela Skupina Helios namreč konec lanskega leta 62 odstotkov dolžniškega kapitala.