V ponedeljek je britanski nizkocenovni letalski prevoznik Easyjet začel redno štirikrat na teden leteti na relaciji med londonskim Gatwickom in letališčem Jožeta Pučnika. Britanska prestolnica je po številu potnikov vodilna destinacija ljubljanskega letališča. Trenutni delež potnikov, ki potujejo z nizkocenovnimi prevozniki, je na Letališču Jožeta Pučnika 14,2 odstotka, na letališču pa zagotavljajo, da bo tovrstne izbire prihodnje leto še več.

Letališče Jožeta Pučnika se sicer srečuje s problemom dostopnosti. Večina potnikov se do letališča pripelje z osebnimi avtomobili, javni prevoz je omejen na avtobuse. Zgraditev železniške povezave od letališča do Ljubljane je padla v vodo, saj je država iz prostorskih načrtov črtala neposredno železniško povezavo do Brnika. So pa nedavno z ministrstva za infrastrukturo sporočili, da preučujejo druge možnosti za železniško povezavo letališča z Ljubljano, in sicer prek Kamnika.

»V Aerodromu Ljubljana smo prepričani, da je za zagotavljanje dolgoročnega razvoja osrednjega slovenskega letališča železniška povezava nujna,« poudarjajo na Brniku. Kritični so do črtanja železniške trase mimo letališča iz strategije razvoja prometa z argumentom, da je na Brniku premalo prometa in da finančno ne bi bila racionalna. »Železnica bi morala ostati v prostorskih načrtih, saj njen izbris prinaša dolgoročno veliko škodo. Trenutno morda to res ni ekonomsko upravičena investicija, čez 10 oziroma 20 let pa zagotovo bo,« poudarjajo v Aerodromu.

Na Brniku ta trenutek težko napovedujejo, za koliko bi se jim povečal promet ob morebitni železniški povezavi. »Je pa dejstvo, da bi se z železnico pomembno izboljšala dostopnost in pretočnost, s tem pa tudi zmogljivost, posebej ko govorimo o tovornem prometu. Logistični centri (kakršen je načrtovan na Brniku) težko delujejo brez železniških povezav,« pojasnjujejo.

Bo Trst prehitel Brnik?

Neposredno povezavo z železnico pa bo dobilo tržaško letališče. To je v nasprotju z Brnikom, ki je v lasti nemškega Fraporta, v javni lasti. Brniško letališče ima v primerjavi s tržaškim še enkrat večje število rednih linij in tudi potnikov.

Leta 2030 naj bi tržaško letališče doseglo številko 1,8 milijona potnikov. Takšno številko na Brniku napovedujejo deset let prej. Kdo bo torej koga prehitel? »Mreži povezav našega in tržaškega letališča sta precej komplementarni. Potniki iz osrednje Slovenije hodijo v Trst predvsem za lete po Italiji. S Tržaškega jih veliko hodi k nam zaradi ponudbe in dobre mreže po vsej Evropi, ki je oni nimajo,« razmere pojasnjujejo na Brniku, a dodajajo, da tržaška rešitev z železnico do letališča brez dvoma pomeni konkurenčno prednost, posebej pri tovornem prometu. Če bodo Tržačani železniško povezavo nadgradili še z ustrezno osnovno letališko infrastrukturo in ustrezno mrežo letalskih povezav, bo konkurenca še toliko večja.

Tržaško letališče v Ronkah se je sicer v zadnjih letih soočalo z rdečimi številkami in upadom potnikov; mnogi so mu rešitev napovedovali s privatizacijo in vključitvijo v mrežo večje letalske družbe. A nova uprava z generalnim direktorjem Marcom Consalvom na čelu mu kljub javnemu lastništvu napoveduje boljše čase: dvig števila potnikov, nove redne linije do Frankfurta, Genove in Milana, novo železniško povezavo do letališča. Letos naj bi po pisanju italijanskega časopisa Messaggero Veneto predvsem zaradi obvladovanja stroškov prvič po dolgem času dosegli okrog 100.000 evrov dobička, že prihodnje leto pa Consalvo računa na milijonski dobiček.

Prvo italijansko letališče z železniško postajo

Letos bo število potnikov tržaškega letališča težko preseglo 740.000, a poslovni načrt že leta 2020 napoveduje milijon, leta 2030 pa 1,8 milijona potnikov. Letos so v posodobitev potniškega terminala vložili pet milijonov evrov, v prihodnjih treh letih napovedujejo za 39 milijonov naložb. V potniški terminal in letališko infrastrukturo bodo skupaj vložili 22 milijonov lastnega denarja. Največjo, 17 milijonov evrov vredno naložbo v železniško povezavo do letališča pa bodo izpeljali večinoma z javnim denarjem in s pomočjo lastnice, dežele Furlanije - Julijske krajine.

»Postali bomo prvo letališče v Italiji z železniško postajo neposredno nasproti terminala,« napoveduje Consalvo. Iz vseh večjih italijanskih mest bi se lahko do letališča po železnici pripeljali že spomladi 2018. In to je tudi adut, na katerega letališko vodstvo opira rast števila potnikov.

Primerjava Trst – Brnik

Letališče Trst, Assaeroporti, Eurostat, Aerodrom Ljubljana

PODATKI

1,800.000

ŠT. POTNIKOV LETALIŠČE

JOŽETA PUČNIKA LJUBLJANA

1,800.000

1,441.000

1,600.000

1,383.000

1,360.000

1,307.000

1,400.000

1,268.000

1,168.000

1,200.000

1,000.000

1,000.000

882.000

860.000

854.000

741.000

740.000

727.000

800.000

600.000

ŠT.POTNIKOV LETALIŠČE TRST

400.000

200.000

0

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2020*

*predvidevanja