Veles, mesto v Makedoniji, v času Jugoslavije znano kot Titov Veles, zadnje mesece cveti. Na ulicah je, kot poročajo tuji mediji, ki jih je zgodba vodila do te makedonske postojanke, opaziti razkošne avtomobile in mularijo, ki si lahko privošči malo bolj luksuzne pijače, kot je lokalno pivo, zahvala za to pa gre skoraj izključno novoizvoljenemu ameriškemu predsedniku Donaldu Trumpu. Ni čudno, da je mesto, ki šteje okoli 45.000 prebivalcev, pridevnik Titov v šali zamenjalo za Trumpov.

A kaj imata skupnega kraj v Makedoniji in bodoči ameriški predsednik, ki za Veles verjetno ni slišal še nikoli v življenju? Spletne strani z novicami, ki so ekstenzivno pokrivale ameriške predsedniške volitve ter povzdigovale Trumpa in sesuvale Hillary, zraven pa mastno služile z oglasi, ki so jih objavljale ob besedilih. Trump je za medije, kot so ugotovili tamkajšnji oblikovalci spletnih strani, čisto zlato, saj Američani, ko se v bombastičnem naslovu članka pojavi njegovo ime, novico pograbijo, kot da bi bila vroča žemlja. Vse lepo in prav, če novice, ki jih na ameriško zvenečih naslovih, kot so Total News, worldpoliticus.com, bvanews.com, trumpvision365.com, conservativestate.com, usadailypolitics.com, objavljajo makedonski spletni »novinarji«, ne bi bile lažne. In če tej laži ne bi verjelo na milijone Američanov, ki so jo prebrali.

Senzacionalističnelaži v dobro Trumpa

Lahko bi rekli, da gre za elaborirano zaroto, a stvar ni ne elaborirana ne zarotniška, ampak gre zgolj za rezultat preproste ideje zdolgočasenih makedonskih najstnikov, ki so hoteli na hitro nekaj zaslužiti. In zaslužili so precej več, kot so kdaj mislili, da bodo. In to milenijci, večinoma srednješolci, ne pa njihovi starši, ki zadnje čase verjetno, namesto da bi otrokom dajali žepnino, to od njih prejemajo. Zaslužki gredo v tisoče evrov na mesec, pri nekaterih, recimo jim pionirji, pa občasno celo v tisoče evrov na dan.

Pri Buzzfeedu, mediju, ki je o nenavadnem hobiju makedonskih mladcev poročal med prvimi, so našteli, da je v zadnjem letu v Velesu zraslo kakih 140 novičarskih portalov na temo ameriške politike. Vsebino črpajo z desničarskih spletnih portalov v Ameriki, nato pa jo potvorijo tako, da je še privlačnejša za ameriškega konservativca in Trumpu naklonjenega bralca, ter prispevek za konec zakoličijo s senzacionalističnim naslovom. Ko novico pripnejo še na facebook, se začne žetev: najprej klikov na družbenem omrežju, potem pa še oglasov na domačem portalu in z njim povezanih dobičkov. Kot so ugotovili pri Buzzfeedu, je bila ena najbolj deljenih lažnih novic, ki jo je objavil portal Conservative State, na facebooku komentirana in deljena skoraj 500-tisočkrat, »poročala« pa je o tem, da je Clintonova leta 2013 izjavila, da bi si želela, da se za položaj ameriškega predsednika potegujejo ljudje, kot je Donald Trump. Kar seveda niti približno ni bilo res, enako pa ne niti to, da je Trumpa podprl tudi papež ali da Clintonova odhaja v zapor.

Makedonskih najstnikov posledice na ganejo

Da so s svojimi lažnimi objavami morda prispevali k zmagi Donalda Trumpa, makedonske mladeži ne gane. Nepremičninskega milijonarja so za osrednjo temo izbrali, ker se v Ameriki dobro bere, kliki ameriških uporabnikov spleta pa so, ko gre za oglase, vredni največ. »Najstnikom v našem mestu je vseeno, kako na volitvah glasujejo Američani. Zadovoljni so le, da služijo denar in lahko kupujejo drage obleke in pijačo,« je za BBC povedal eden od fantov, ki je v tovarni laži delal en mesec in zaslužil 1800 evrov, kar je za državo, v kateri je povprečna plača 360 evrov, milo rečeno lep zaslužek. S tem, da ljudem laže, pa se ne obremenjuje: »Američani ljubijo naše zgodbe, mi pa služimo od njih. Komu mar, ali so resnične ali lažne.«

A če resnica ni pomembna njim, dejstvo, da so k širitvi laži precej prispevala tudi družbena omrežja, zdaj povzroča preglavice ustanovitelju Facebooka Marku Zuckerbergu. Ta je tako kot tudi Google že napovedal ukrepe, ki bodo ustavili širjenje neresnic na njihovih straneh, vključno s tem, da bodo odpravili možnost oglaševanja in omogočili lažje prijavljanje lažnih zgodb. A škoda je že narejena. Po ocenah skupine raziskovalcev, združenih pod imenom PropOrNot, so bile zgodbe, ki so uporabnike facebooka v zadnjih mesecih dezinformirale na temo ameriških volitev, videne približno 213-milijonkrat. In če je od teh dvesto milijonov novicam nasedel le odstotek ljudi, to pomeni dva milijona volilcev. Seveda ni nujno, da so lažne novice iz Trumpovega Velesa odločilno vplivale na rezultat volitev, a ni rečeno niti to, da niso. Trumpova zmaga govori o slednjem.