Slovenski osmošolci so bili v mednarodni raziskavi znanja TIMSS 2015 odlični peti v naravoslovju, dijaki, ki so izbrali za maturo fiziko, pa v vzporedni raziskavi TIMSS Advanced 2015 prvi na svetu. V sam vrh so se uvrstili tudi gimnazijci, ki so matematiko na maturi opravljali na višji stopnji. Še najslabši so bili četrtošolci: v matematiki so se uvrstili na sredino lestvice, v naravoslovju pa so bili zelo dobri enajsti.

»Kolegi iz drugih držav nas že sprašujejo, kako nam uspeva dosegati tako dobre rezultate, ki jih povrhu dosega tako velik delež populacije,« je na predstavitvi rezultatov pred vidno zadovoljnimi ravnatelji, šolskimi strokovnjaki in sindikalisti povedala dr. Barbara Japelj Pavešić.

V Ameriki nas občudujejo

Gimnazijci, ki so si za maturitetni predmet izbrali fiziko, so premagali vseh osem držav, udeleženih v tej kategoriji, med njimi tudi praviloma vedno zelo dobre Ruse, Švede in Američane. Zelo dobri so bili gimnazijci tudi v matematiki (ki so jo na maturi opravljali bodisi na osnovni bodisi na višji ravni). Dosegli so enak rezultat kot Francozi in Norvežani v specializiranih matematičnih usmeritvah in višjega od Italijanov in Švedov. Še posebno uspešni so bili dijaki, ki so si za maturo izbrali matematiko na višji ravni. V družbi desetih držav, kolikor jih je sodelovalo v tem delu raziskave, so se uvrstili v sam vrh. Njihov rezultat je statistično enak dosežku dijakov v najintenzivnejšem programu matematike v Ruski federaciji in višji od vseh drugih, na primer od dosežkov dijakov intenzivnih programov matematike v ZDA. »V Ameriki nas zaradi tega prav občudujejo,« je povedala Japelj-Pavešićeva, »kajti pri nas je delež dijakov z maturitetnim izpitom v matematiki in fiziki v celotni dijaški populaciji precej večji kot drugod. Splošnih maturantov je pri nas kar 34 odstotkov.«

V znanju naravoslovnih predmetov, biologije, fizike, kemije, geografije, so se slovenski osmošolci med 39 državami uvrstili na odlično, 5. mesto. Boljši so bili le Singapurci, Tajvanci in Japonci, povprečni dosežek učencev iz Južne Koreje, Hongkonga in Ruske federacije pa je bil enak dosežkom naših učencev. To pomeni, da smo v znanju ujeli doslej nepremagljive azijske tigre, ki jih tu in tam praviloma ogrozi le Finska. V matematiki so dosegli 12. mesto in se s tem uvrstili v zgornjo tretjino. To pomeni, da se slovenski devetošolci lahko kosajo z ameriškimi, angleškimi, madžarskimi ali norveškimi.

Četrtošolci najbolj napredovali

Četrtošolci so od leta 2011 najbolj napredovali. V matematiki so se med 49 državami uvrstili na 25 mesto oziroma na sredino lestvice, v naravoslovju pa so bili med 47 državami enajsti. Statistično pomembno boljše rezultate so dosegli vrstniki iz petih azijskih in dveh evropskih držav (Ruske federacije in Finske), enake pa Poljaki, Švedi, Madžari, Američani. Strokovnjaki so poudarili izrazito spodbudne trende dosežkov v tej skupini. Učenci, ki so leta 2011 dosegli 20 točk nad povprečjem, so leta 2015 dosegli že 56 točk nad povprečjem, za tretjino pa se je povečal tudi delež otrok, ki dosegajo najvišje znanje.

Še bolje je, da so od leta 2011 zrasli vsi dosežki, brez vmesnih padcev, in da rezultati kažejo, da učenci in dijaki (vse) bolje rešujejo naloge, ki zahtevajo analizo in sklepanje. Dekleta so v sklepanju celo nekoliko boljša. Razveseljuje podatek, da v četrtem in osmem razredu samo trije odstotki učencev ne dosežejo osnovnega znanja (mednarodno povprečje je 5 odstotkov v četrtem in 16 odstotkov v osmem razredu). V Sloveniji tudi skorajda ni razlik med spoloma; izjema je le manjši upad znanja deklet pri fiziki. V mnogih drugih državah so fantje izrazito bolj uspešni.

Za zelo dobre rezultate slovenskih šolarjev v naravoslovju in matematiki so zagotovo najbolj zaslužni učitelji, meni Barbara Japelj Pavešić s Pedagoškega inštituta. »Pozna se, da v zadnjem času veliko pozornosti namenjajo problemskemu in eksperimentalnemu pouku. Opazili pa smo tudi, da se učitelji od kolegov v drugih državah razlikujejo po tem, da so vsi visoko izobraženi in da poučujejo le predmete, za katere so se izobrazili.« Po mnenju strokovnjakov na inštitutu so na dosežke zagotovo vplivali tudi prenovljeni učni načrti.

V obeh raziskavah, TIMSS 2015 in TIMSS Advanced, Slovenija sodeluje že dolgo. Prva, ki je bila izvedena že šestič, meri znanje četrtošolcev in osmošolcev v matematiki in naravoslovju. Druga, ki je lani pri nas potekala tretjič, meri matematično in fizikalno znanje bodočih splošnih maturantov. Sodelovalo je 57 držav in sedem regijskih izobraževalnih sistemov, vprašalnike so izpolnjevali tako učenci kot starši in ravnatelji, vzorci pa so bili zelo veliki. Rezultati so deloma posledica napredka v znanju pri slovenskih šolarjih, deloma pa poslabšanja v znanju vrstnikov po svetu, zlasti v gimnazijah.

Po naklonjenosti učenju Slovenija zadnja na lestvici

Kljub izvrstnim rezultatom imata obe raziskavi tudi temno plat. Po naklonjenosti učenju je Slovenija zadnja na lestvici. Učenci pa tudi dijaki se matematike in naravoslovja neradi učijo; zlasti boljšim učencem je pri pouku dolgčas. V osmem razredu se samo 5 odstotkov učencev rado uči matematiko; mednarodno povprečje je 22 odstotkov. Tako učenci kot dijaki v nadpovprečnem deležu menijo, da učitelji ne poučujejo dovolj zavzeto zanje osebno, ne dajejo jim povratnih informacij, učenja ne prilagajajo njihovemu znanju in potrebam.

Mednarodna raziskava trendov znanja matematike in naravoslovja

Pedagoški inštitut UL

PODATKI

TIMSS Advanced 2015

PREDUNIVERZITETNA FIZIKA

600

531

508

507

500

467

455

437

373

374

410

400

200

0

povprečni

dosežki

Mednarodna raziskava trendov znanja matematike in naravoslovja

Pedagoški inštitut UL

PODATKI

TIMSS 2015

MATEMATIKA, 8. RAZRED

0

200

400

600

0

200

400

600

dosežki

621

Singapur

494

Malta

606

Južna Koreja

493

Nova Zelandija

599

Tajvan

465

Malezija

594

Hongkong

Združeni arab. emirati

465

586

Japonska

458

Turčija

538

Ruska federacija

454

Bahrajn

528

Kazahstan

453

Gruzija

527

Kanada

442

Libanon

523

Irska

437

Katar

518

ZDA

436

Iran

518

Anglija

431

Tajska

516

Čile

Slovenija

427

514

Madžarska

403

Oman

512

Norveška

392

Kuvajt

511

Litva

392

Egipt

511

Izrael

391

Bocvana

505

386

Avstralija

Jordanija

501

Švedska

384

Maroko

500

372

TIMSS-povprečje

Južnoafriška rep.

368

494

Italija

Savdska Arabija