»Ta vprašanja so stvar preteklosti, poleg tega pa nikoli niso bila povezana z znamko Stiga, katere generalni zastopnik je naše podjetje. Danes stranke kupujejo snežne freze drugače, kupujejo stroje višje kakovosti z dodatno opremo, ki je vse bolj nepogrešljiva. Širina pluga, izmetna vetrnica in moč stroja pa sta tako ali tako povezani in je odločitev uporabnika odvisna od terenskih pogojev, kjer bo s strojem delal. Predvsem pa vse več naših kupcev sledi našemu priporočilu, da je nakup snežne freze dolgoročni nakup in je zato nujno kupiti stroj, ki bo izpolnjeval vaše zahteve danes in tudi čez deset in več let,« pravi Darko Opara, direktor podjetja Opara, s. p., iz Domžal, generalnega zastopnika strojev za dom, gozd, vrt in okolico podjetja Stiga.

Sezona prodaje se je začela

Po njegovih besedah je v njihovih prodajalnah pa tudi pri pooblaščenih prodajalcih oziroma serviserjih povpraševanje po snežnih frezah že zdaj veliko, kupci se praviloma odločajo za dražje modele, medtem ko se povpraševanje po cenejših, na primer tudi električnih metlah in manjših rolbah, poveča ob večjih padavinah, ko nekateri kupci iščejo še zadnje rešitve za čiščenje snega. So pa majhne električne lopate (cena 89 evrov) zelo uporabne kot dodatni delovni stroj ob snežni frezi. S snežno frezo zaradi nastavljivega distančnika pluga snega nikoli ni mogoče očistiti povsem do tal, kar še zlasti pride do izraza pri tlakovcih. Električna snežna lopata ST 1131 E in tudi električna freza ST 1145E (149 evrov) imata mehke lopatice na rotorju, tako da lahko sneg čistite do tal. Lopata je odličen pripomoček za fino čiščenje stopnic in ozkih dohodnih poti, medtem ko je za fino čiščenje tlakovcev zelo uporabna električna freza. Seveda pa so to stroji, namenjeni manjšim količinam snega.

Zapora diferenciala

Omenili smo določene dodatke oziroma sestavne dele snežnih frez, ki jih delajo prijazne uporabniku. Freza mora biti zaradi narave dela težka, celo sto in več kilogramov, kar pomeni, da je težka za premikanje – če ni opremljena z dodatki za lažje upravljanje. To je zapora diferenciala ali hidrostatični pogon. Pri klasičnem pogonu gre za pogon prek tornega kolesa, medtem ko pri dražjem hidrostatičnem kolesi nista fiksno vpeti na osi. Zapora diferenciala pri klasičnem pogonu omogoča dvoje. Prvič, da lahko brez večjega napora držite smer stroja, drugič pa, da z njegovo pomočjo dosežete enostavno in lahko obračanje. Nujno se je zavedati, da gre za težje stroje, poleg tega pa so pred njimi praviloma še kupi snega.

Tlak v gumah

Širina pluga je odvisna od terena, na katerem boste čistili sneg, višino odmetavanja in zajem glede na širino pa je nujno vedno prilagajati razmeram med delom. Pri frezah okoljevarstveni predpisi niso tako strogi, zato se uporablja močnejše motorje, ki niso ravno varčni, poleg tega pa je treba stroj med delom vedno nastaviti na najvišjo hitrost, da se izmetna vetrnica vedno vrti dovolj hitro.

Ob tem je zanimivo vprašanje o gosenicah na snežnih frezah. Darko Opara pravi, da so gosenice sicer zelo privlačne in posebej zanimive za delovne razmere, pri katerih mora pod pod vozno površino ostati več centimetrov snega, na primer za vožnjo po smučišču in odmetavanje snega na kupe, čiščenje ob žičnicah … Pri čiščenju na asfaltni površini pa z gosenicami dosežemo približno enake rezultate kot s frezo na kolesih, morda s slednjo celo boljše. Gosenice imajo zaradi večje torne površine manjši pritisk na tla in se zato lahko zgodi, da nekako »zajahajo« sneg. Pod frezo pa praviloma ostaja največ centimeter snega, tako da je točkovni talni pritisk zelo pomemben. Treba pa je pri tem vedno upoštevati še pravilen tlak zraka v pnevmatikah. Ta naj bo 0,8 bara in ne več, saj tako dosežemo optimalen torni pritisk, poleg tega pa te pnevmatike niso namenjene večjemu tlaku. Smiselnost uporabe verig je vprašljiva zato, ker naj bi z rolbo skoraj povsem očistili sneg, gume gredo vedno za plugom, kovina pa na asfaltu spodrsava.

Osvežilnik bencina

Električni zagon je pri vseh Stiginih frezah (in tudi večini drugih) 220 V. To pomeni, da moramo stroj priključiti s kablom na vtičnico in potem zagnati motor. Je pa ta sistem bolj pomoč v sili in ga večina uporablja redko. Ročni zagon je zaradi kakovostnih motorjev (Briggs & Stratton) lahek in hiter, seveda pa morate ob zagonu hladnega motorja potegniti čok za zrak in načrpati gorivo. Vzrok za občasne težave ob prvem zagonu v sezoni, pa ni stroj, ampak staro gorivo. Etanol v bencinu se hitro veže z vlago v zraku in tako ustvari zmes etanola in vode, ki je zelo korozivna. Gorivo začne razpadati takoj, ko ga natočimo. Ustvarijo se razne obloge, ki onemogočajo prehodnost, mašijo cevi in dele uplinjačev, kar povzroča težave pri zagonu, slabšo učinkovitost motorja, pregrevanje in puščanje goriva. To lahko preprečite z osvežilnikom goriva Fuel Fit Briggs & Stratton, ki zagotavlja svežino goriva do tri leta. Dodatki so relativno poceni (2,63 evra za 100 ml), z enim decilitrom pa lahko osvežite do deset litrov neosvinčenega goriva.

Ob različnih dodatnih sestavnih delih je za delo zelo prijazna električna nastavitev kota izmetnega kanala, prav tako pa pridejo prav ogrevane ročke stroja, ki niso razvada, ampak skoraj nuja pri večji površini za čiščenje, saj so vsaj v slovenskih razmerah, kjer je južni sneg pogostejši, rokavice hitro mokre. Sistem dela z eno roko je tako ali tako standard vseh frez, ne le Stiginih (da je mogoče s prosto levo roko upravljati različne sisteme za nastavitev dela). Odličen pripomoček so tudi luči; dnevi so pozimi kratki in tako se nemalokrat srečamo z delom v temi. Cene Stiginih frez (priporočene, brez različnih popustov) se že četrto leto niso spremenile, kar je tudi pomemben podatek.

Priprava terena

Naj vas opozorimo še na nekaj. Pred prvim snegom morate površino nujno pripraviti na čiščenje. To pomeni enostavno le, da je nujno pobrati vse predmete, ki bi lahko med delom zašli v stroj. Kajti ko bo padel sneg, jih ne boste videli. To pa so lahko različne kosti, ki jih je morda pustil domači pes, otroške igrače, veje, celo granitne kocke … Če ti tujki pridejo v stroj, ga lahko zelo poškodujejo, čeprav sta polž in vetrnica opremljena z varnostnimi vijaki, ki se ob preveliki obremenitvi zlomijo. V tem primeru jih je treba zamenjati, seveda pa vedno le in samo z originalnim varnostnim vijakom, ne pa s kakšnim navadnim vijakom ali žebljem, kajti to bo ob naslednjem tujku skoraj gotovo pomenilo uničenje stroja.

Pripravite se na zimo, sneg je pred vrati …

Več na: www.opara.si