Na Ravnah se ponašajo z več kot štiristoletno železarsko tradicijo, zato je imela tamkajšnja železarna velik vpliv na socialnoekonomski položaj in kulturo mesta. To je bilo še posebno vidno po letu 1964, ko je tovarna podprla kiparski simpozij Forma Viva s sodelovanjem umetnikov z vsega sveta. Po mestu stoji 40 skulptur, nastalih v okviru simpozija, ki je tako velika galerija na prostem.

Forma Viva kot navdih za Formo Vilo

Ta kozmopolitski projekt je služil kot navdih za hišo Forma Vila in jo postavil v njegov dizajnerski kontekst – in ne samo z igro besed (Forma Viva – Forma Vila), ampak tudi z obliko in materiali, uporabljenimi za gradnjo. Hiša za tričlansko družino je umeščena na vrh hriba le sto metrov od najbližjih dveh skulptur na prostem, medtem ko je druge mogoče videti v daljavi. Vsaka etaža ima svojo dinamično obliko, pri čemer se zgornja preveša nad spodnjo. Hiša je zavita v kovinsko fasado in je zato neposredna aluzija na skulpture v soseščini.

Les in kovinska fasada

Forma Vila je strukturno razdeljena na spodnji del, narejen iz opeke in obdan s fasado iz lokalnega kamna, in dveh zgornjih etaž s konstrukcijo iz lesa. Uporaba lesa, ki je edini material brez ogljičnega odtisa, ni le trajnostna, ampak naredi hišo lažjo in je zahtevala manj utrjevanja na zahtevnem hribovitem terenu. Zaradi sivozelene barve fasade iz bakra in cinka, ki praktično ne potrebuje nobenega vzdrževanja, se stavba vizualno stopi z bližnjim gozdom.

Odprti osrednji bivalni prostori

V hišo vstopimo skozi prostorno vežo v sredinski etaži. Skozi okna dnevne sobe se na eni strani odpre pogled na zgradbe železarne, središče mesta za njimi in v ozadju na grad Javornik, na drugi strani pa na okoliški gozd. Prostoren, a vseeno prijeten dnevni prostor z lesenimi tlemi in kaminom je umeščen na strateško mesto, kjer ga kar s treh strani obdajajo steklene stene. Nadaljuje se v večjo kuhinjo s prostorom za jedilnico, ki se odpira na zahodno teraso. Ker je ta etaža popolnoma odprta in praktično nima vrat, omogoča dobro vidno povezavo med prostori.

Koketiranje z navtično arhitekturo

Zgornja etaža je namenjena zasebnim prostorom – tu sta dve spalnici s kopalnico in vsaka s svojo leseno teraso. S svojimi »previsi« in terasami hiša koketira tudi s navtično arhitekturo. Leseni terasi na obeh straneh osrednjega dela oponašata jahtno tipologijo. Podobnost se nadaljuje v nekaterih detajlih, kot je denimo popolnoma steklena ograja terase, postavljena zunaj fasadne osi, ki zmanjša svoj vpliv na volumen hiše. V spodnji etaži je prostor za še eno samostojno stanovanje z lastno teraso, ki bo namenjeno hčerki, trenutno pa jo uporabljajo kot umetniško galerijo. Tu so tudi servisni prostori, domača pisarna in soba za goste.

Vir: www.worldarchitecturenews.com