Začnimo z dvema izkušnjama, ki sta sami zase zelo zgovorni. Najprej s pozitivno. Zaupal nam jo je zaupal Tomaž Bernik iz Ljubljane, ki se je pred časom odločil za nakup avtomobila v razredu mestnih vozil, ki pa jih, da ne bi delali reklame posameznim, ne bomo omenjali z »imenom in priimkom«. Izbiral je med petimi avtomobili, s štirimi pa je opravil tudi testno vožnjo – peti je odpadel, ker je iste znamke kot prvi avto v družini, zato je njen ženski del, čeprav so z avtom zelo zadovoljni, nasprotoval temu, da bi bila pri njihovi hiši avtomobila iste avtomobilske hiše.

»Testnih voženj smo se lotili precej natančno. Vsi štirje družinski člani smo že vozniki, zato smo vsi sedli za volan vseh, ob tem smo preverili, ali se lahko v avtu vsi štirje naenkrat udobno peljemo, na končno odločitev sta vplivali tudi velikost in prilagodljivost prtljažnika, seveda pa ni bilo zanemarljivo niti 'žensko mnenje' o lepoti armaturne plošče in podobno,« pravi Bernik in dodaja: »Sam sem seveda pozornost namenil tudi servisu, in ker imam z določenim dobre izkušnje, se je vse skupaj seštelo tako, da smo izbrali« »Ime in priimek« torej cenzuriramo, recimo, da kandidata številka 3. A najpomembneje sledi: »'Na pamet', brez preizkusa, bi izbral popolnoma drug avto, 'številka 3' ni bila niti med favoriti, zato lahko rečem, da so imele testne vožnje na izbiro vozila, ki smo ga kupili, odločilen vpliv. In pri nas ne prvič. Tudi ko smo izbirali že omenjeni prvi družinski avto, nam je testna vožnja zelo pomagala pri izbiri.«

Ena praviloma le utrdi željo

Druga izkušnja je slabša, kolega, ki nam jo je zaupal, je želel ostati neimenovan. Če skrajšamo: pretiranih težav z denarjem nima, tako rekoč lepega dne se je odločil, da si želi avto, recimo golfovega razreda, in se z njim (pa ne z golfom) še isti dan odpeljal iz dobesedno prvega salona, v katerega je stopil. Brez testne vožnje, brez kakršnega koli preizkusa, le na podlagi tega, da mu je bil avto všeč. Pa je hitro ugotovil, da »to ni to«, a ima pač že omenjeno srečo (dovolj denarja), da se ga je, kot pravi, po dveh tednih znebil. »Prodal sem ga, preden bom kupil novega, pa ga bom definitivno preizkusil.« A veliko ljudi takšne sreče nima, pa se vseeno zaletijo in avto kupijo »na pamet«, brez testne vožnje. Toda pozor: v tem primeru velja rek »Ena ni nobena«. O tem spet najbolje priča že opisana izkušnja Tomaža Bernika in njegovo priporočilo po nakupu dveh avtomobilov v precej kratkem času: »Ne le ene, vsem, ki kupujejo avto, predlagam testne vožnje več različnih avtomobilov, saj se le tako posameznik lahko prepriča, kaj mu resnično ustreza.« Ali drugače: objektivna merila seveda obstajajo, a ljudje smo si toliko različni in imamo pri avtomobilih tako različne zahteve, da lahko le temeljiti testni preizkus razkrije, ali nam je resnično všeč to, kar je tudi komu ali celo večini drugih.

Ne nazadnje so nam to, hote ali nehote, potrdili tudi številni trgovci, ki vsi po vrsti pravijo, da testna vožnja v večini primerov pri kupcu le še utrdi željo po nakupu, podobno pa so razkrili tudi rezultati neke že kar stare ameriške raziskave. Ta je razkrila tudi, o čemer smo prepričani tudi sami – da je ali bi bilo drugače, če bi se kupec odločil za več testnih voženj različnih avtomobilov. Kakor koli, testno vožnjo dandanes lahko dobite s tako rekoč vsemi avtomobili posameznega ponudnika, pa čeprav jih seveda niso dolžni omogočiti. »Po našem vedenju ni nikjer izrecno določeno, da prodajalec mora omogočiti testno vozilo. Gre bolj za dobro prakso oziroma konkurenčno prednost določenega prodajalca. Na to temo od potrošnikov, članov ZPS, vprašanj nismo prejeli, niti nismo prejeli nikakršnih pritožb,« nam je razložila Jasmina Bevc Bahar z Zveze potrošnikov Slovenije.

Opravi jo večina kupcev

Pritožb bržčas ni bilo tudi zaradi tega, ker gredo trgovci kupcem resnično zelo na roke, če le lahko, tudi s ponudbo različnih motorjev in opreme pri posameznem avtu. »Testne avtomobile poskušamo naročati z drugačnimi izvedbami motorjev in drugačno opremo. Običajno se vozila razlikujejo po prodajnih enotah v Sloveniji, in če kakšno vozilo ne ponuja opreme, ki bi si jo želela stranka, je verjetno, da je takšno v drugem salonu. Na tak način lahko kupcu ponudimo rešitev v skladu z njegovimi potrebami in željami, imamo pa seveda tudi podporo iz Nemčije, predvsem v segmentu vozil višjega cenovnega razreda,« so nam na primer povedali pri Autocommerceu, generalnem zastopniku vozil znamke Mercedes-Benz za Slovenijo.

Ob vsem naštetem tako niti ni čudno, da se zanimanje za testne vožnje iz leta v leto povečuje. »Dandanes testno vožnjo opravi že kar večina kupcev,« pravi Matej Rovtar, vodja salona Opel v Avtotehni VIS, in opiše, kako pri njih testna vožnja sploh poteka: »V prvem delu testne vožnje avto vozi prodajni svetovalec, stranka sedi zraven, v drugem delu pa se zamenjata. Testne vožnje opravljajo prodajni svetovalci, poteka pa po dogovoru s stranko in je prilagojena njenim potrebam. Stroške goriva pri daljši testni vožnji krije stranka.« Kako pa je z naročilom na testno vožnjo? Kot nam je povedal že Tomaž Bernik, na nobeno izmed štirih vozil ni čakal dlje kot dva dneva, Rok Istenič z Renaulta Slovenije pa pravi celo, da lahko kupec, ko pride v salon, nemudoma opravi testno vožnjo, če je želeno vozilo seveda na voljo in prosto. »Kadar ni, pa se lahko dogovori za termin, ki mu ustreza. Kupec lahko povpraševanje za testno vožnjo odda tudi prek spletne strani, na kateri izbere želeni termin in testno vozilo, pooblaščeni prodajalec ga bo poklical in potrdil rezervacijo testne vožnje oziroma predlagal nov termin. Vsekakor predlagamo vnaprejšnji dogovor za termin, saj je nenapovedan obisk z željo po testni vožnji pač 'igra na srečo',« še dodajajo pri Renaultu.

Pogoji za opravljanje testne vožnje se razlikujejo od ponudnika do ponudnika, načeloma pa zahtevajo veljavno vozniško dovoljenje in s podpisom potrjene zahteve, navedene na pogodbi ob prevzemu testnega vozila. Testne vožnje seveda ne more opraviti oseba, ki je pod vplivom alkohola ali drugih nedovoljenih substanc, v primeru, da je stranka šele pred kratkim opravila vozniški izpit in želi na testno vožnjo sama, brez spremljevalca iz salona, pa ji tega večinoma ne morejo omogočiti. In še to: zagotovo je še pomembnejše temeljito testno vožnjo in natančen pregled vozila opraviti v primeru, če kupujete rabljeno vozilo. A to je že druga zgodba.