Danes opolnoči so se ob avtocestah in hitrih cestah sprostile cene najbolj prodajanih goriv: 95-oktanskega motornega bencina in dizla. Zaradi duopola na avtocestnem križu, kjer Petrol in OMV, razen dveh bencinskih črpalk, obvladujeta vse preostale, je možno izkrivljanje konkurence na trgu.

Razmere na trgu naftnih derivatov nameravajo na Agenciji za varstvo konkurence (AVK) temeljito spremljati. Kot so pojasnili za Dnevnik, so sklep o uvedbi raziskave pogonskih goriv sprejeli marca letos. Namen raziskave, s katero bo AVK podrobno preučila stanje trga pogonskih goriv, je ugotovitev dejavnikov, ki bi nakazovali na verjetnost izkrivljanja konkurence na ozemlju Slovenije. Za raziskavo so se odločili, ker zakon o preprečevanju omejevanja konkurence določa, da AVK lahko opravi raziskavo posameznega sektorja ali določenih vrst sporazumov v več sektorjih, kadar togost cen ali druge okoliščine kažejo na verjetnost omejevanja ali izkrivljanja konkurence.

Usklajeno delovanje brez neposrednih dogovorov

Do usklajenega delovanja lahko prihaja, ne da bi se trgovca z naftnimi derivati o cenovni politiki neposredno sploh dogovarjala, je opozoril poznavalec razmer, ki je želel ostati neimenovan. Kot teoretični primer je navedel, da bi OMV lahko dvignil ali znižal ceno goriva, nato pa opazoval, kako se bo odzval konkurent. Če pričakovanega odziva ne bi bilo, pa bi jo čez dan, dva ali tri popravil na prejšnjo raven.

Cene goriva ob avtocestah se bodo po novem lahko razlikovale od cen goriva na lokalnih cestah, po vsej verjetnosti pa se bodo razlikovale tudi znotraj avtocestnega križa. Ker so cene goriva v Avstriji občutno nižje od cen goriva v Italiji, lahko pričakujemo, da bosta imela Petrol in OMV v bližini italijanske meje višje cene. Ob avtocestnem križu ima sicer Petrol v lasti 37 bencinskih servisov, OMV 16, madžarski Mol pa dva. Kot so pojasnili v Petrolu, od vsega prodanega goriva ob avtocestah prodajo četrtino, medtem ko nam v OMV tega podatka niso želeli razkriti.

Domače fizične osebe se bodo v prihodnje gotovo najpogosteje odločale za nakupe goriva na lokalnih bencinskih črpalkah.

Kdaj zaviti na lokalno cesto?

Eno ključnih vprašanj, ki si ga v teh dneh marsikdo zastavlja, je, v katerih primerih bodo posamezniki zapuščali avtocesto, da bi na bencinskih črpalkah ob lokalnih cestah nekaj prihranili. Po ocenah poznavalcev razmer bi na takšno odločitev lahko vplival tako imenovani oportunitetni strošek časa. Glede na to, da je povprečna neto plača po zadnjih podatkih državnega statističnega urada avgusta znašala 1023 evrov in če jo delimo s 184 delovnimi urami meseca, znaša povprečni oportunitetni strošek časa v Sloveniji 5,6 evra na uro. To pomeni, da bi bila vožnja z avtoceste do lokalne bencinske črpalke ob upoštevanju stroška goriva smiselna le, če bi trajala največ 15 minut – s tem bi bil prihranek 1,4 evra pri polnjenju rezervoarja.

Državljani se bodo hitro prilagodili spremenjenim okoliščinam in gorivo kupovali tam, kjer je cenejše, pri tujcih, v veliki meri tudi zaradi odsotnosti pravih informacij, tega ni mogoče pričakovati. Prav na njih naj bi imela zdajšnja sprostitev cen goriva največji vpliv. Za transportne in avtobusne družbe pa bo bistveno nižji. Z izjemo tistih najmanjših imajo prevozniki z naftnimi trgovci sklenjene dolgoročne pogodbe, na podlagi katerih lahko točijo gorivo na vseh črpalkah posameznega prodajalca goriva po vnaprej določenih ugodnejših cenah. Še več, večje prevozne družbe so organizirane do tolikšne mere, da svojim voznikom določijo tudi, na kateri bencinski črpalki morajo točiti gorivo.

Država lahko spet regulira cene

Bojazni, da bodo cene goriva ob avtocestnem križu zelo poskočile, so odveč. Najprej zato, ker bi država v primeru (pre)visokih odstopanj lahko ponovno regulirala cene, ali pa jih ne bo sprostila po vsej Sloveniji, podobno kot imajo to urejeno vse države EU. Popolna liberalizacija trga pa je v interesu tako Petrola kot OMV, so pojasnili v obeh družbah. Hkrati lahko država hitro dvigne koncesije ob avtocestah, ki so že zdaj bistveno višje od tistih ob lokalnih cestah. Prav to je eden od pomembnih razlogov, da so cene goriva v tujini ob avtocestah višje.

Kakšno cenovno politiko bosta ob avtocestah izvajala, Petrol in OMV nista želela razkriti. Kot so pojasnili v Petrolu, imajo določeno metodologijo oblikovanja cen, ki pa je ob upoštevanju pravil varstva konkurence ni dovoljeno razkrivati. So pa v Petrolu poudarili, da marže trgovcev predstavljajo le manjši del maloprodajne cene, in sicer v višini okoli petih odstotkov. »Največji del maloprodajne cene pogonskih goriv še vedno določa država s trošarinami in obdavčitvami, ki znašajo tudi do 70 odstotkov maloprodajne cene. Zato so maloprodajne cene v Sloveniji največkrat višje kot v sosednjih državah (razen Italije), kar je za Slovenijo kot majhno tranzitno državo težko razumljivo,« so opozorili v Petrolu.

Cene goriva po državah

AMZS

PODATKI

95

98

DIZEL

zadnja

sprememba

1,59 €

1,646 €

1,482 €

Italija

3. 11. ‘16

1,154 €

1,3 €

1,087 €

Avstrija

29. 10. ‘16

1,15 €

1,19 €

Madžarska

ni podatka

3. 11. ‘16

1,23 €

1,31 €

1,14 €

Hrvaška

3. 11. ‘16

1,228 €

1,303 €

1,133 €

Slovenija

7. 11. ‘16