Avtomobil je pri mnogih Slovencih še vedno tisti pravi statusni simbol, s katerim se radi postavljamo in jezimo sosede. Štirikolesniki sicer postajajo iz dneva v dan bolj nuja kot prestiž, pločevinasta ponudba je pri nas bogata, cene pa več ali manj ustrezne. Lahko bi rekli, da celo ugodne, kajti s prodajo v zadnjih nekaj letih prodajalci ne morejo biti najbolj zadovoljni in so popusti nujni. To je torej dober trenutek, kako se lahko bolj uspešno pogajamo za ceno ali v pravem trenutku naletimo na pravo ponudbo.

Neka nepisana pravila vseeno veljajo, strokovnjaki pa so jih povezali z besedama »ob koncu«. Torej, avtomobil kupovati ob koncu delovnega dneva, ko si tudi prodajalci že počasi želijo čim prej oditi domov in niso več tako pripravljeni na najmanjša pogajanja. Če se na to kupec pripravi, pokaže v salonu svež in spočit, mogoče na koncu iztrži še kakšno dodatno ugodnost, ki je sicer ne bi. Nakup ob koncu meseca je še en način, saj prodajalci takrat že računajo, ali so izpolnili mesečno prodajno količino ali ne. Če je niso, se bodo mogoče malce bolj potrudili in vam vozilo prodali s še kakšnim dodatnim popustom. In še en časovno določen »konec« je, in sicer konec poslovnega četrtletja. Če je recimo poslovno leto razdeljeno na četrtine, potem se na primer izplača avtomobil kupovati konec marca, junija, septembra ali decembra.

Zatišje med poletnimi meseci

Tako pravi teorija, kaj pa pravijo tisti, ki vozila prodajajo? Marko Kajfež, direktor prodaje in marketinga pri zastopniku Hyundaia, meni, da so seveda prisotna sezonska nihanja tako kot v vsaki branži prodaje: »Praviloma največje zatišje pri prodaji vozil vlada med poletnimi meseci. Nekoliko se pozna tudi čisto na koncu leta, ko stranke čakajo z nakupom vozil, saj si z registracijo vozila po 1. januarju zagotovijo nov letnik. Na ta obdobja se posebej ne pripravljamo, saj se plani delajo za celo leto in so nihanja v prodaji upoštevana. Kupci v Sloveniji so praviloma dobro informirani o ponudbi na trgu in so na posebne ponudbe pripravljeni tudi počakati.«

Nakup avtomobila velja za precej stresno dejanje, ko se kupec odloča tako na osnovi čustev, ki prevladujejo nekako v 80 odstotkih, in le z 20 odstotki premisleka. Blaž Lisac, pomočnik direktorja podjetja Lisac & Lisac, ki se ukvarja tudi s poslovnimi izobraževanji in prodajnim marketingom, pa meni, da praviloma letni čas ne vpliva toliko na nakup, le da se pozimi mogoče po njegovem mnenju malce več kupcev odloča za vozila s štirikolesnim pogonom. »Nakup avtomobila je za nekoga racionalen in res kupi tisto, kar potrebuje, večinoma pa ljudje kupimo tisto, kar si še lahko privoščimo, kar nam prinaša neko notranje zadovoljstvo in potrditev. Ena prvih voženj z novim avtom je vsekakor obisk prijateljev in sorodnikov,« je prepričan Blaž Lisac. Jože Urh, razvojni menedžer pri podjetju Mercuri, ki se ukvarja tudi s spodbujanjem prodaje, pa dodaja, da se nekateri, predvsem bolj racionalni kupci, za nakup odločajo tudi glede na čas registracije in plačila vseh vrst zavarovanj z idejo, da to ne pade v čas dopustov, začetkov šolskega leta, v zimo in podobno. »A diktat življenjskega sloga in nuje imeti avto je po drugi strani za marsikoga lahko stres, ko tehta, kako naj zloži vse potrebe, ki jih ima kot posameznik ali družina. Predvsem pa se pokaže, da ob nakupu redko kdo računa vse stroške posedovanja avta skozi čas, z vsemi različnimi zavarovanji, vzdrževanjem in servisi, nakupi novih pnevmatik in druge dodatne opreme, možne škode in podobnega,« še meni Jože Urh.

Največ marca, najmanj decembra

Zanimivo je, da je obnašanje kupcev v veliki meri enako pri nakupu novega ali rabljenega vozila. Konec koncev je tudi rabljeno vozila za nekoga »novo«, po svoje velik strošek, pri čemer je prisoten tudi neke vrste strah, ali se je odločil pravilno in ali bo vse delovalo tako, kot mora. Jernej Banič, direktor podjetja JBA Trade iz Medvod, ki se ukvarja s prodajo rabljenih vozil, pravi, da se pri njihovem poslu različni meseci v letu bistveno ne odražajo pri prodaji. Le v prvi polovici januarja vlada malce večje mrtvilo zaradi novoletnih praznikov in posledično bolj praznih denarnic, in pa v prvi polovica septembra, kar je posledica dopustov in pričetka novega šolskega leta. »Pri rabljenih vozilih torej ni opaziti, da bi novo koledarsko leto bistveno vplivalo na prodajo, saj je letnik vozila določen z nakupom novega vozila. Pred zimo in med njo imamo v ponudbi več vozil, ki imajo nameščene zimske gume, saj drugače to strankam pomeni še dodaten strošek, ki je ob nakupu vozila nezaželen. Je pa v jesenskem času in ob začetku zime povečano povpraševanje po štirikolesno gnanih vozilih,« še dodaja Jernej Banič.

Statistika novo registriranih vozil kaže na višjo prodajo v prvi polovici leta, zlasti avgusta pa je prodaja nižja, da bi se potem malce popravila v jeseni in se nato zopet znižala konec leta. V zadnjih šestih letih, od 2010 do 2015, je povprečje prodaje po mesecih pokazalo, da je bilo v povprečju v prvi polovici leta prodanih 5077 avtomobilov, v drugi polovici pa v povprečju 4120 na mesec. S tem se kaže trend povečane prodaje v prvi polovici leta, kjer posebej izstopajo marec (5458), junij (5450) in maj (5148). Na drugi strani je manjša prodaja v drugi polovici leta najbolj izražena avgusta (v povprečju 3691) in še posebej decembra (3108). »Nekateri še vedno raje registrirajo vozilo januarja kot decembra, nekateri čakajo na marec, ko zimske pnevmatike niso več obvezne. Nekateri kupijo vozilo v začetku poletja in gredo z njim na dopust, zanimivo pa je, da se jeseni po navadi poveča prodaja gospodarskih vozil,« pojasnjuje Breda Bajuk, vodja prodaje pri Summit Motors Ljubljana. Zato se morajo prodajalci temu primerno pripraviti na mrtve mesece, a zanimivo je, da je največ marketinških akcij v mesecih, ko je prodaja največja, enako velja za razne akcije, ki so prilagojene posameznemu letnemu času. A pri kupcih je vseeno še vedno zelo pomembno, da je vozilo prvič registrirano v začetku novega leta, a da to počasi upada s povečevanjem ponudbe. »V zadnjih letih sicer opažamo, da je prva registracija v začetku novega leta vse manj pomembna. Drugače je pri gospodarskih vozilih in pri prodaji podjetjem. Tukaj se proti koncu leta zaradi preračunavanja poslovnih rezultatov prodaja ponovno poveča,« pravijo na Porsche Slovenija.